Dvd recensie Milk Inc. Forever

dinsdag 21 september 2010

Dvd

Milk Inc. verkocht 6 keert het Sportpaleis uit in september. Voor zij die een fijne herinnering willen ophalen op dit mega dancefeest, is er nu de Forever dvd. Maar liefst 2 uur en 10 minuten materiaal staat er op van dit concert. En wat voor materiaal. Het Sportpaleis gaat compleet uit zijn dak op nummers als Breathe, Blind, Whisper, I don’t care, Sun always shines on TV, Walk on Water, Run en Go To Hell. Een hele waslijst dus! De energie van het concert spat gewoon van het scherm tijdens die nummers.

Opvallend zien we niet alleen tieners en twintigers. Ook veertigers en ouder staan wild te shaken op de beats van onze Vlaamse dance iconen. Sylver en Tom Helsen brengen een gesmaakt gastoptreden.

De camera registreert alles, en zo valt pijnlijk op dat “Guilty” zoals we ook al recenseerden op concertnieuws.be live niet meteen potten breekt. Het publiek staat wat voor zich uit te staren. De dansers hebben nauwelijks een meerwaarde, enkel tijdens ‘Maniac’ komen ze voldoende in beeld. Tijdens de andere nummers komen ze hooguit fragmentarisch in beeld. Vreemd.

Verder valt het opnieuw op dat zowel Linda (Milk Inc.) als Sylvie (Sylver) overduidelijke cues krijgen van hun mannelijke collega’s aan de synthesizer. ‘Zingen’, ‘Zingen Lin’ of het begin van wat ze nadien moeten inzetten, krijgen we te horen. Al jaren vragen we ons af of dit echt nodig is. Zijn de dames zo onzeker, voelen ze niet aan wanneer ze moeten inzetten, of is dit puur machogedrag van de heren? Verder krijgen we duidelijk te zien dat niet alles live is tijdens Milk Inc. Forever. Er lopen tapes mee via de computer. Maar het opvallendst is de digitale piano, die voorgeprogrammeerd is en waarvan we de toetsen zien bewegen zonder dat er een pianist aan het instrument zit. Dat zien we net voor ‘Perfect lie’.

Qua arrangement blijft ‘Forever’ veruit het beste dat we live te horen krijgen. Het nummer wordt eerst solo aan de piano gespeeld, daarna valt de rest in, en horen de we pompende beats die we gewend zijn. Feest! Ook de plaagstootjes tussen Linda en Regi on stage zijn best grappig. Net voor ‘Run’ begint, doet ook John Miles Jr. mee nadat Regi zegt dat Linda nog steeds single is. Dan haalt Miles twee bekende tonen uit zijn gitaar die wat aan fluiten doet denken… Geweldig. Sylvie giechelt aan het begin van I don’t care terwijl Tom Helsen zeer geconcentreerd een schitterend ‘Night and day’ brengt. Kortom: deze dvd registreert wat ze moet registeren, namelijk de sfeer on stage én in het publiek. Het schijfje slaagt er moeiteloos in een goed beeld daarvan weer te geven.

Bent u op zoek naar het ideale geschenk voor uw tienerdochter- of zoon die wel van het genre houdt, dan is dit beslist de dvd die u in huis moét halen. Tijdelijk kan je hem ook in limited edition met de cd en 4 live tracks (waaronder ‘Forever’) op die cd aanschaffen.