PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Rundskop

woensdag 26 januari 2011Kinepolis Brussel

Rundskop

Een ontzettend sterk acterende Matthias Schoenaerts draagt Rundskop van kop tot teen. Voor de film kwam hij maar liefst 27 kilo bij om gestalte te geven aan de vetmester Jacky Vanmarsenille. Die heeft het vetmesten van zijn vader geleerd en ook het toebrengen van hormonen kreeg ie al van kindsbeen af mee alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Toch is de hormonenmaffia en het verhaal dat gelijkenissen heeft met de zaak Van Noppen, de context waarin hij werkt, ondergeschikt aan het persoonlijke drama dat hij van jongs af meesleept. In Waremme zal ie, wanneer zijn pa onderhandelt, door Bruno Schepers voor het leven getekend worden.

Diederik Maes (Jeroen Perceval), zijn toenmalige vriend, kon sneller dan hem weglopen en zich uit de voeten maken. Om de goede vrede te behouden met de familie Schepers en elkaars illegale activiteiten toe te dekken, wordt het voorval tussen Bruno en Jacky geklasseerd onder de noemer “ongeval”. “Ik heb me altijd gevoeld als en stier. Nooit gevoeld hoe het is om vrouw en kinderen te beschermen.” zegt Jacky op het einde van de film tegen Diederik wanneer hij al zijn hormonen uitgegoten heeft in de beerput en zijn stieren verzameld op de binnenkoer. Dat is veruit een van de aangrijpendste momenten uit de film. Een quote die je bij de keel grijpt. Als kind zal Vanmarsenille zelf dus aan de hormonen moeten zitten, omdat zijn testosterongehalte anders te laag zou worden. Het zal een obsessie worden om niet alleen zijn dieren met hormonen vet te mesten. Jacky doet dat ook met zichzelf.

Eenzaamheid en schaamte om zijn handicap maken de man onzeker in het benaderen van een vrouw. Voor Lucia Schepers heeft hij van kindsbeen al een boon, wat mee het conflict met diens broer en het dramatische gevolg voedde. Ze zal nooit uit zijn hoofd verdwijnen en dus zoekt hij haar jaren later op, wanneer ze een parfumzaak runt. Toenadering zoeken lijkt moeilijk en de mix van alcohol met de ingenomen preparaten maken hem levensgevaarlijk. Schepers is echter niet van gisteren. Haar conclusie: “vous êtes tous des bêtes”.

Regisseur Michaël R. Roskam deed beroep op director of photography Nicolas Karkatsanis. De man toont de grauwe werkelijkheid, laat in de achtervolgingsscène tussen Bruno en Jacky het geluid even weg wat een beklijvend gevoel geeft. Ook laat ie meerdere malen een close up van Schoenaerts hoofd, dan weer zijn steeds breder wordende schouders en rug zien. Roskam laat zijn acteurs en actrices in het dialect praten in het Truiens (Heers) voor de Limburgse connectie waar Vanmarsenille toe behoort en West-Vlaams voor de bende rond Marc De Cuyper (Sam Louwyck). In Wallonië wordt het Frans gebezigd. Die mix maakt het geheel realistischer en rauwer dan ooit al is het vertelritme van de film soms wat aan de trage kant en durft de spanningsboog wel eens te verslappen. Het hoge aantal personages en de wijze waarop ze geïntroduceerd worden, brengt ons niet in staat om na het zien van de film alle verbanden te leggen. Dat is een stevig minpunt.

Vanmarsenille vertrouwt de West-Vlaamse toenadering niet meer wanneer Gilbert Daems, een politieagent neergeschoten wordt door de maffia. Ook De Cuyper heeft meerdere problemen. In zijn vlees werden hormonen ontdekt. Maar vooral: de BMW waarmee de moord op de politieagent gebeurde, moest via Waalse garagisten verdwijnen. De Walen die het zaakje doorhebben wanneer ze een kogelgat in de zijkant van de wagen aantreffen, zorgen ervoor dat die wordt teruggevonden. De politie (Barbara Sarafian in een overtuigende rol als rechercheur) heeft Vanmarsenille al langer op het spoor. Hun informant: Diederik Maes die zijn jeugdvriend voor een tweede keer in de steek dreigt te laten. Het is maar een kwestie van tijd of het net sluit zich rond Vanmarsenille. Rundskop leest dus als een bittere, rauwe noodlottragedie  waaraan Raf Keunen, die instond voor de soundtrack, een extra dimensie drama toevoegt door onder andere dreigende strijkers .

Tête de boeuf – Rundskop, de titel verwijst naar een scheldwoord dat  Vanmarsenille’s karakterkop beschrijft,  draait vanaf 2 februari 2011 in de bioscoop.

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter