× UPDATE | Concertnews.be brengt minstens tot en met 19 april 2020 geen nieuwe recensies zo lang de clubs, concertzalen, schouwburgen, theaterzalen en bioscopen gesloten zijn als voorzorgsmaatregel om de verdere verspreiding van het coronavirus COVID-19 tegen te gaan. Wél brengen we onder het tabblad 'News' (opgelet: dus niet via de navigatie) updates over nieuwe en verplaatste evenementen, ook voor seizoen 20/21.
We danken u voor uw begrip. Take care.
Meer info over het coronavirus COVID-19 vindt u op de website van de FOD Volksgezondheid.

New Event Vlaemsch

KVS Brusselwoensdag 24 maart 202119:00

In 2018 werkten choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui en beeldend kunstenaar Hans Op de Beeck voor het eerst samen aan Stoic, het sluitstuk van de trilogie die Cherkaoui voor de GöteborgsOperans Danskompani maakte. De vormtaal van Hans Op de Beeck bleek naadloos aan te sluiten bij het bewegingsjargon van Sidi Larbi Cherkaoui, en omgekeerd. Na deze eerste artistieke ontmoeting ontstond – uit gedeelde interesses en standpunten – een ruwe schets voor de nieuwe creatie Vlaemsch. In Vlaemsch leggen Cherkaoui en Op de Beeck linken met het cultureel en economisch welvarende Vlaanderen van de vijftiende eeuw. Een tijd waarin voornamelijk kunstenaars de reputatie van de regio uitdroegen. Zowel in de muziek als in de schilderkunst genoten de grote namen een sterrenstatus en was er getouwtrek tussen profane en religieuze opdrachtgevers. De invloed van de Vlaamse polyfonisten op de muziekgeschiedenis is vergelijkbaar met die van de Vlaamse primitieven op de schilderkunst. Het hoeft niet te verbazen dat beide kunststromingen een steeds weerkerende bron van inspiratie zijn voor Cherkaoui en Op de Beeck. Niet vanuit romantisch nationalisme, maar omwille van de frappante parallellen tussen het kunstenaarschap toen en nu, voelen de hedendaagse kunstenaars zich verbonden met de protagonisten van vijf eeuwen geleden. Net als zij vandaag, schuwden hun voorgangers het experiment niet, werkten ook zij internationaal en stonden ze evenzeer open voor exotische invloeden. We kunnen ons daarnaast afvragen of de identiteit van kunstenaars als de polyfonist Guillaume Dufay en de schilder Jan van Eyck werkelijk zo Vlaams was. Dufay, de bastaardzoon van een priester, studeerde eerst in Frankrijk waarna hij pendelde tussen het Italiaanse en het Bourgondische hof. Hij was een veelgevraagde vedette, net zoals Jan van Eyck die tijdens zijn leven wellicht de beroemdste schilder van Europa was en al vroeg te boek stond als de uitvinder van de olieverfschilderkunst. Hij werd voor het eerst Meester genoemd aan het hof van Jan van Beieren, Graaf van Holland in Den Haag. Pas na de dood van zijn broodheer vestigde van Eyck zich in Brugge, waar hij hofschilder van Filips de Goede werd. In die periode produceerde hij weinig omdat hij vooral op diplomatieke missie werd gestuurd. Reizend hield hij de vinger aan de pols van de nieuwste artistieke ontwikkelingen die een weerklank vonden in zijn eigen werk. De fiamminghi, zoals kunstenaars afkomstig uit de Nederlanden werden genoemd, stonden bekend als innovatieve, vrije geesten, die zich niet binnen grenzen lieten vangen. Sidi Larbi Cherkaoui en Hans Op de Beeck gaan op zoek naar die pluralistische identiteit, ontstaan uit een smeltkroes van invloeden en zetten in op een nieuwe renaissance. Een esthetisch, filosofisch manifest van twee hedendaagse ‘Vlaamse Meesters’. Sidi Larbi Cherkaoui maakte bij de Munt in 2007 Apocrifu en in 2010 samen met Damien Jalet Babel (words). In 2014 werkte Cherkaoui als choreograaf-regisseur mee aan Shell Shock, het dansoratorium dat Nicholas Lens componeerde op teksten van Nick Cave. Het dansseizoen 2019- 2020 opende met de herneming van Cherkaoui’s Memento Mori en Faun door Ballet Vlaanderen, waarvan hij momenteel artistiek directeur is. Totaalkunstenaar Hans Op de Beeck was naast zijn beeldend- en videowerk al actief als theaterauteur en -regisseur, en maakte in 2018 met Bartóks Hertog Blauwbaards burcht in Stuttgart de sprong naar opera. In september 2019 tekende hij voor de vormgeving van Verdi’s Don Carlos bij Opera Vlaanderen.

Tickets: www.demunt.be

- bovenstaande tekst valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van concertnews.be -
- the text above is not subject to the responsibility of the editors of concertnews.be -






Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Newsletter
  • Facebook
  • Twitter