× UPDATE | Concertnews.be brengt minstens tot en met 19 april 2020 geen nieuwe recensies zo lang de clubs, concertzalen, schouwburgen, theaterzalen en bioscopen gesloten zijn als voorzorgsmaatregel om de verdere verspreiding van het coronavirus COVID-19 tegen te gaan. Wél brengen we onder het tabblad 'News' (opgelet: dus niet via de navigatie) updates over nieuwe en verplaatste evenementen, ook voor seizoen 20/21.
We danken u voor uw begrip. Take care.
Meer info over het coronavirus COVID-19 vindt u op de website van de FOD Volksgezondheid.

New Event Double Bill

Kaaitheater Brusselwoensdag 27 januari 202119:00

In dit tweeluik gaan de choreografen Noé Soulier en Anne Teresa De Keersmaeker elk in hun eigen, unieke stijl op zoek naar een schriftuur die in de fundamenten van het menselijke lichaam is geworteld. De universele ritmes van het stappen en van de ademhaling die De Keersmaeker in recente creaties verkende, worden aangevuld met de meest basale menselijke puls: de hartslag. Deze ritmes vinden hun weerklank in Salvatore Sciarrino’s L’opera per flauto, een compositie van stemmen en lichamelijke gebaren. Bij Noé Soulier wordt choreografie een collectieve geste. Door middel van instructies en spelregels worden onderlinge verhoudingen voortdurend opnieuw samengesteld, en brengen de dansers in de voorstelling een organische schriftuur tot leven die niemand volledig beheerst omdat ze over de hele groep is verspreid. Het collectief wordt opnieuw uitgevonden vanuit onze meest vitale kenmerken, waardoor de ontmoeting tussen de twee choreografen een politieke dimensie krijgt. Noé Soulier (Parijs, 1987) studeerde dans aan de National Ballet School of Canada en P.A.R.T.S. in Brussel en behaalde een master filosofie aan de Sorbonne (Parijs). Zijn werk verkent choreografie en dans in verschillende settings. In conceptuele projecten als het boek Actions, Movements and Gestures of de voorstelling Movement on Movement analyseert en beschrijft hij manieren om bewegingen te bedenken die verschillende lichaamservaringen uitlokken. De reeks choreografische stukken, waaronder Removing, Faits et gestes, Second Quartet voor het gezelschap L.A. Dance Project of zijn meest recente creatie, The Waves, proberen het fysieke geheugen van de toeschouwers te activeren. Hij richt daarvoor bewegingen op objecten of gebeurtenissen die niet op scène aanwezig zijn, waardoor ze meer suggereren dan ze laten zien. De gechoreografeerde tentoonstelling Performing Art, gecreëerd in het Centre Pompidou, keert de gebruikelijke positie van de dans in het museum om door de installatie van een selectie collectiestukken door professionele kunstbehandelaars op het podium te choreograferen. In juli 2020 neemt Soulier de leiding over van het Centre national de danse contemporaine d’Angers. Anne Teresa De Keersmaeker (Mechelen, 1960) maakte haar eerste choreografie Asch in 1980, na haar studie dans aan het Mudra in Brussel en de Tisch School of the Arts in New York. Twee jaar later ging Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich in première. In 1983 richtte De Keersmaeker in Brussel het dansgezelschap Rosas op, tijdens de creatie van de voorstelling Rosas danst Rosas. Sindsdien berust haar choreografisch werk op een nauwgezette verkenning van de band tussen dans en muziek. Met Rosas creëerde ze een omvangrijk oeuvre dat gebruikmaakt van muzikale structuren en partituren uit verschillende tijdperken, van oude muziek tot hedendaagse composities en popmuziek. Haar choreografische praktijk ontleent ook vormelijke principes aan de geometrie, wiskundige schema’s, de natuur en sociale structuren, resulterend in een unieke kijk op de beweging van het lichaam in tijd en ruimte. Van 1992 tot 2007 was Rosas in residentie bij de Munt. In samenwerking met de Munt stichtte De Keersmaeker in 1995 in Brussel de Performing Arts Research and Training Studios (P.A.R.T.S.), een internationale school voor hedendaagse dans die dit seizoen haar 25ste verjaardag viert.

Tickets: www.demunt.be

- bovenstaande tekst valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van concertnews.be -
- the text above is not subject to the responsibility of the editors of concertnews.be -






Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Newsletter
  • Facebook
  • Twitter