PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Lady Gaga | The Born This Way Ball Tour

zaterdag 29 september 2012Sportpaleis Merksem

Lady

Twee keer staat Lady Gaga met haar Born This Way Ball-tour in het Antwerps Sportpaleis. In tegenstelling tot haar vorige Monster Ball Tour kon de organisator deze keer niet het bordje sold out tevoorschijn halen. Wél moest er – net als bij Britney en Madonna vorig seizoen – stevig in het promotiebudget gedoken worden om print-, en audio visuele campagnes op ons los te laten.  Belgen blijken niet automatisch naar een dure show te trekken die voornamelijk baadt in playback. Wie kan hen ongelijk geven?

Ik lees deze week een chef muziek van een kwaliteitskrant die recent meer dan 2 procent lezers mocht inleveren volgens de CIM-cijfers nog de loftrompet afsteken ten opzichte van Gaga. Nochtans is ie er als de kippen bij om rond sociaal-maatschappelijke thema’s discrepanties aan het licht te brengen. Dus zullen we deze keer die oefening zelf doen rond het fenomeen Gaga dat wel eens sneller zou uitgedoofd kunnen zijn dan sommige mensen durven denken.

Lady Gaga is hypocriet  

Opvallend. Nog  voor het concert begint zit er al behoorlijk wat sfeer in het Sportpaleis. De Radetzky Mars van Strauss doet zijn ding. Tussendoor zien we reclame voor haar parfum dat recent gelanceerd werd. Zowat de ganse kuip zien we op het einde van dat filmpje massaal de naam ervan: “FAME” roepen. Het heeft iets komisch op zich. Tussen Americano en Poker Face hekelt Gaga in haar fijne vleeswarenkleedje bladen als Hustler die vrouwen als vlees beschouwen. Excuse me. Maar dat kan je ook van de mode-industrie in het algemeen zeggen waar de artieste zelf deel van uitmaakt, zonder dat we daarmee de porno industrie willen verdedigen.

Gaga’s eerste creaties voor vrouwen met een maatje 44 en meer, hebben onze ogen alvast nog niet bereikt. De elf kilo die Gaga bijgekomen is, was te zien aan heupen en billen,  klassieke plekken bij een vrouw waar vet zich gaat ophopen. Maar geen man die daar om maalt, en niet meer dan terecht trouwens. Gaga en haar dansers die in vleespakjes in een grote preparé-molen doken, het was weliswaar een van de sterkste visuele vondsten van de avond. Naast het vleeskleedje vonden we het roze “creatief met origami”-ontwerp tijdens “Fashion of his love” best wel uit het oog springen. Haar boodschap “wees jezelf”: het heeft iets dubbels bij Gaga.

Lady Gaga is niet geloofwaardig

Tijdens haar optreden bedankte Gaga het publiek dat erg veel geld had neergeteld om naar het optreden te komen kijken. Om u een idee te geven: bij Muse ben je voor 60 euro gesteld voor een topplaats. Bij Gaga mag je voor die prijs op het balkon zitten. Voor 95,5 euro zat je op een van de tribunes,  193,5 euro betaalde je voor een merchandisegeschenk, een tour laminate en om vroeger op het middenplein te kunnen (niet de Monster Pit) en voor 218,5 euro kreeg je naast een merchandisegeschenk en een tour laminate ook een zitplaats van de beste categorie. “Jullie weten dat ik geen huis heb. Al het geld dat ik met deze tour verdien, investeer ik meteen in de volgende tour.” laat Gaga ons weten. Yeah right, je moet al een erg naïeve chef muziek zijn, om dat te geloven.

Het straffe van al is dat Gaga voornamelijk oog heeft voor de (verklede) fans in de Monster Pit, vroege vogels die lang wachten voor het Sportpaleis wel zagen zitten. Wanneer haar moto – die ook op de hoes van haar jongste plaat staat – voorzien wordt van een synthesizer zodat ze akoestisch “Hair” kan brengen, neemt ze cadeautjes in ontvangst die naar haar worden gesmeten. Het popje “The Little Mermaid” wordt even onthoofd. Gaga is op de hoogte dat zeevruchten en frieten sterkhouders zijn van de Belgische Keuken en vraagt zich af of de rest van die zeemeerminromp als die even gesudderd heeft in de pan, lekker zou smaken. Eén van de weinige momenten dat Gaga erg alert en ad rem is.

30 Jaar wil Gaga er nog bij doen bij haar huidige carrière. Dit terwijl ze zelf nog maar 26 is. Zei ze niet dat ze al dertig jaar bezig is met muziek maken? Dat moet dan al van voor de embryonale fase zijn geweest. Straf. Erg straf.

Lady Gaga is niet consequent

Het zint Lady Gaga niet dat het publiek er al bij al erg mak bij blijft zitten hoewel ze tien nummers ver in de set is net voor ze aan Telephone wil beginnen. Niet onlogisch. Visueel valt er veel te zien, waardoor je als toeschouwer snel in een passieve “ik kijk mijn ogen uit”-modus komt. Gaga vergroot een geeuw uit met haar handen voor haar mond en spelt ons even de les dat het een popshow is. Het moet en feestje zijn, we moeten ervan genieten en meedansen. Dat geldt ook voor die man in kostuum die vandaag heeft moeten werken. Ze richt zich tot hem met “I don’t give a fuck if you had to work. I want you to get wasted for just one day. I want you to have a hangover.” Gaga geeft fijntjes mee dat ze een druk schema heeft en zich zelf ook de kleren van het lijf werkt. Erg vreemd dat ze 3 nummers later net voor Bad Kids aan het publiek vraagt: “Are you having a good time? Because I don’t give a fuck.” Hallo? Kan u nog volgen?

Heeft Gaga nog een boodschap?

Gaga’s boodschap gaat over samenhorigheid, dat we allemaal gelijk zijn, ongeacht geslacht, religie, seksuele voorkeur. Voor haar gay friends brengt ze “Alejandro”. Als een krant er ooit aan denkt om naast het woord “allochtoon” het woord “homo” of “lesbienne” niet meer te gebruiken wegens te stigmatiserend,  kunnen ze alvast beroep doen op de vocabulaire van Gaga. Ze droeg het nummer immers op aan de Alejandro’s en Alejandra’s in de zaal.

Het verhaal dat ze in de Born This Way Ball-tour brengt is flinterdun. Ze wordt door GOAT (Government Owned Alien Territory) ontvoerd nadat ze verraden werd. Dat zorgt voor de ideale overgang naar Judas. Ze wordt als prinses in de toren van een kasteel opgesloten, maar weet zich met wapens te bevrijden.

Bakken kritiek kreeg Madonna omdat ze ondanks de schietpartij in Colorado in haar show nog machinegeweren en revolvers hanteerde. Eum. En wat deed Gaga? Inderdaad, machinegeweren hanteren en ze droeg een bh met twee exemplaren erop gemonteerd. Geen haan die erom kraaide.

Lady Gaga is (bijna) gone

De hoge toegangsprijzen geven aan dat Gaga als merk in de melkkoe-fase zit van haar carrière.

  1. Haar jongste album Born This way was verre van een succes. Het schijfje kwam er te vroeg na The Fame (Monster). Fans – haar little monsters die niet zo little meer zijn dan in 2009 - zijn ondertussen met een pak minder dan enkele jaren geleden. De overblijvers mogen dan ook stevig in de buidel tasten. Kassa kassa.
  2. Persfotografen en cameralui mogen Gaga’s optreden niet in beeld brengen. Dat komt door een commerciële deal tussen de artieste en haar favoriete fotograaf Terry Richardson. Perslui worden vriendelijk verzocht om foto’s aan te kopen via een licentieformule. Kassa kassa.

Conclusie: Gaga staat dan ook op een tweesprong van haar carrière.

Ofwel gaat ze de Britneyrichting en trekt ze voluit de playbackkaart. Dat was al erg het geval in deze show. “Hands up” en meer van dat riep de Amerikaanse luid over haar eigen zangstem bij “Bad Romance”. Een halve song van “Just dance” horen we Gaga zingen terwijl ze al van het podium is en aan een volgende kledingwissel begonnen is. Sterk. “Paparazzi” wordt ingezet door het hologram van Gaga, als Mother GOAT (Government Owned Alien Territory), die ze finaal zal verslaan op het einde van het nummer. Tijdens “The Edge of Glory” wentelt ze zich rond het lijf van haar danser terwijl ze nog zangtekst heeft. Gaga verstopt zich ook opmerkelijk vaak tijdens het concert achter een masker, haar lange frou of een cape. Normaal zorgt de minste beweging van een stuk textiel of haar tegen een headset microfoon voor onaangename kraakgeluidjes. Niet bij Gaga. Erg straf. Jammer dus dat ze zo weinig live zong, terwijl ze binnen haar genre nochtans de sterkste zangeres is. Dat bewees ze onder andere in de solo “Hair”.

Ofwel komt Gaga met een erg sterke plaat af die Born THis Way snel kan doen vergeten. We zouden ons geld er niet voor durven inzetten wat het gaat worden. Dat ze als artieste minder fuzz weet te genereren en minder de bladen haalt dan vroeger, staat wel vast.

Of hoewel Gaga vaak een rondje deed op de catwalk met een paard, in een robot, op de moto of gewoon als zichzelf: haar passage aan ons land was verre van een triomftocht.

< Bert Hertogs >

De setlist:

  1. Highway Unicorn (Road to Love) 
  2. Government Hooker 
  3. Born This Way 
  4. Black Jesus † Amen Fashion 
  5. Bloody Mary 
  6. Bad Romance 
  7. Judas 
  8. Fashion of His Love 
  9. Just Dance 
  10. LoveGame 
  11. Telephone (Lady Gaga feat. Beyoncé)
  12. Heavy Metal Lover 
  13. Bad Kids 
  14. Hair (Akoestisch)
  15. Yoü and I 
  16. Electric Chapel 
  17. Americano 
  18. Poker Face 
  19. Alejandro 
  20. Paparazzi 
  21. Scheiße 

Bis:

  1. The Edge of Glory 
  2. Marry the Night 


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!





Steeds op de hoogte blijven? Schrijf je nu in op onze wekelijkse nieuwsbrief.

* verplicht veld


Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter