PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Labyrint

vrijdag 3 juni 2016HetPaleis

Labyrint
Foto: FroeFroe

Een staande ovatie in hetPaleis moet je verdienen. En die kregen FroeFroe en Theater Tieret ook op het einde van Labyrint. Alles, maar dan ook werkelijk alles klopt van begin tot einde in deze voorstelling die een geweldige mix is van poppenspel, dans (de sirtaki), theater, licht (die laser en rook van het labyrint!), video (aquarium en toespraak koning Minos), en uitstekende live muziek van Nelle en Dienne Bogaerts (Lili Grace) met actrice Nele Goossens in een regie van Marc Maillard. Ovidius is dankzij de heldere tekst van Dimitri Duquennoy en Joost Van Den Branden nooit zo hip en toegankelijk tegelijkertijd geweest.

Labyrint is gebaseerd op de Griekse mythe van de Minotaurus, half mens half stier.  Het eerste beeld dat we van hem te zien krijgen, is op een echografie. Zijn moeder, de koningin van Kreta en echtgenote van koning Minos sterft in het kraambed.  Zijn halfzus is Ariadne (Nele Goossens). Zij voedt hem op en zal hem leren omgaan met meisjes. Wat aanvankelijk erg goed lijkt te gaan, draait al snel uit op een nachtmerrie. De Minotaurus doodt zijn lief tijdens een slow na een wel erg passionele kus. Niet veel later wordt Kreta opgeschrikt door nog meer moorden. Koning Minos doet beroep op het orakel dat hem adviseert om de architect Icarus te laten overkomen om een labyrint te maken voor de Minotaurus zodat die er nooit uit geraakt.

Icarus wordt verliefd op Ariadne en zij op hem. Koning Minos voert de Minotaurus met burgers die iets mispeuterd hebben en bitter weinig op hun kerfstok hebben: “Ik heb ADHD.”, “Ik heb slecht weer voorspeld.” klinkt het bij enkelen waarna de allochtoon verzekert: “Ik heb niets gedaan”.  We krijgen met een laser en rook tevens een sterk staaltje beeldtechniek te zien terwijl de voorstelling op die manier luchtige kritiek levert op een schrikbewind/dictatuur/rechtse ideeën.

Bij gebrek aan voldoende eigen vlees, moeten er jaarlijks 7 mannen en 7 maagden vanuit Griekenland aangeleverd worden. Dik tegen de zin van Aegeus, de koning van Griekenland, die op zijn beurt het orakel raadpleegt. De halfgod Theseus zal naar Kreta varen en daar de Minotaurus verslaan.

Het sterke aan deze bewerking van FroeFroe en Theater Tieret is dat ze de focus legt op Ariadne die liefdevol omgaat met de Minotaurus als kind en tiener, en de verscheurdheid die ze voelt om al dan niet met hem te breken wanneer hij volwassen/een monster is. Zij is het die hem leert stappen en ziet dat hij haar snelheid nog niet aankan “Ik kan zo snel niet lopen!” en snel moe wordt.“Pakken!” roept ie dan, tot ze effectief Minou op haar schouders zet en draagt. Goossens horen we dan ook “Gij zijt voor mij de dag, de nacht” in “De breuk” zingen. Ze stelt vast dat haar halfbroer nooit een vegetariër zal worden. Nog herkenbaar is de scène waarbij ze zijn boekentas maakt voor school, met turnpantoffels. Fruit is niet meteen de Minotaurus zijn ding. Ariadne overtuigt hem dan maar door bloedappelsienen mee te geven. Ook taalhumor zit dus in deze voorstelling, later overigens met “Ariad NEE”.

Zo laten FroeFroe en en Theater Tieret beetje bij beetje de schattige Minou zijn donkere kantje tonen. Ook met die typische lagere schoolgrap: “Het is geel en rood en draait rond. Wat is het? – een kuiken in de mixer.” Als tiener zet Minou een pruik op om zijn hoorns te verbergen. Ariadne leert hem dansen en hoe hij moet slowen. FroeFroe en en Theater Tieret verwijzen hier even naar “Bad” van Michael Jackson.  “Vanbinnen zijn we allemaal hetzelfde” zegt ze wanneer ze haar hart en zijn hart laat voelen. Maar wanneer die eerste date faliekant afloopt en hij “ze ziet eruit om op te eten” wat letterlijk neemt, laat Lili Grace de donkere sound van cello en opzwepende beats horen, die het ergste doen vermoeden. 

“Half mens, half dier. Het mag niet. Het kan niet.” horen we Goossens niet veel later zingen in een laatste hoop om hem te laten kiezen voor vleesvervangers. De koning van Kreta (een pop die heerlijk in interactie gaat met de poppenspelers Benjamin Op de Beeck, Gert Dupont en Vik Noens, hen berispt omdat hij alweer van zijn stukje podium valt, of hen dan weer vraagt of zij ook dochters hebben) beklaagt zich dan weer dat ie een dochter heeft. Want een dochter hebben: dat is miserie! waarna hij zijn “Miserere” solo moment krijgt.

FroeFroe en en Theater Tieret voegen naarmate de voorstelling vordert steeds meer een extra laag toe in “Labyrint”. Icarus (Benjamin Op de Beeck) toont zijn droom om te vliegen aan Ariadne en verwijst in de theatertekst met “De zon zien ondergaan in Cusco, een tango dansen in Buenos Aires, zo samen aan een spaghetti sliert zuigen in Venetië” naar “Ik wil de wereld zien” van Johan Verminnen en Disney’s Lady en de Vagebond. Niet veel later ontvouwt ie zijn plannen aan Ariadne om een labyrint te ontwerpen. “Een labyrint? Kunnen wij dat maken?” vraagt Nele Goossens waarop Benjamin Op de Beeck “Nou en of!” antwoordt. Een verwijzing naar Bob de Bouwer die de jongeren in hetPaleis erg geslaagd vinden. De grap werkt!  Op de Beeck verwijst als Icarus verder nog naar beeldhouwkunst: “Le penseur” van Rodin en “De man die de wolken meet” van Jan Fabre met een witte elastiek. Dromen doet hij van Venetië om er samen met Ariadne spaghetti te eten, wat met die elastiek even een Lady en de Vagebond-scène oplevert tussen Op de Beeck en Goossens. Verder verwijst de voorstelling ook naar stripverhalen (denkballon/tekstballon waarop gedachten worden geprojecteerd) in combinatie met tableau vivants. De slotscène is dramatisch en schoon tegelijkertijd. “Ik kan zijn wie ik wil zijn.” klinkt het waarbij Minou de ultieme vrijheid gevonden heeft.

Labyrint boeit 75 minuten moeiteloos aan een stuk omdat het een ijzersterke klassieker erg goed vertaalt naar een podiumvoorstelling van nu. FroeFroe en en Theater Tieret mengen erg  diverse sterke visuele en auditieve ingrediënten die het geheel helemaal op smaak brengen. Een sublieme voorstelling dus waar geen enkele zwakke schakel in zit. Wat een uitzonderlijk straffe prestatie!

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter