PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Hustlers ★★

maandag 14 oktober 2019UGC Antwerpen

Hustlers
Foto: STXFilms

Neen, het misdaaddrama Hustlers rond enkele strippers die hun ex-klanten nog even finaal pluimen door hen te drogeren met een mengsel van MDMA en Ketamine dat hen blij en slaperig maakt, kan ons niet bevredigen. Dat komt omdat de prent die Lorene Scafaria regisseerde eerder als een soort stijloefening overkomt. De film begint aan een snel tempo met flitsende scènes in neon in de stripclub maar valt tegelijkertijd met de bankencrisis in 2008 stil. Die zorgt ervoor dat de dames ‘creatief’ moeten worden om nog een riant inkomen op te strijken. Dat in combinatie met de keuze om het verhaal te laten vertellen in interviewstijl via Destiny (Constance Wu) die door een journaliste geïnterviewd wordt, waardoor de film vooral letterlijk ook haar inspiratiebron onder de aandacht brengt, het artikel ‘The hustlers at scores’ van Jessica Pressler dat in The New York Times in 2015 verscheen, maar ook constant van jaartal switcht en vol flashbacks zit, haalt de vaart niet alleen uit de prent maar verslapt de spanningsboog ook. Dat Hustlers zo’n goede kritieken krijgt, verstaan wij dan ook niet. Zeker niet als we op 109 minuten maar liefst twee keer naar onze klok gekeken hebben (rond een uur en anderhalf uur). De film kent dus behoorlijk wat inkakmomenten, de humor die er in het begin inzit, verdwijnt nagenoeg volledig, én er wordt eigenlijk nauwelijks gestript in de film. Occasioneel is er wat vrouwelijk bloot te zien, maar dat wordt erg vluchtig in beeld gebracht en wordt -letterlijk ook- eerder naar de achtergrond gestoken. Wie voor zo’n scènes de film wil zien, zal zeker niet aan zijn of haar trekken komen.

Jennifer Lopez diepe décolleté en haar derrière in zijaanzicht verschillende keren, daar moeten de fans het mee doen. Veel verder durft Cardi B blijkbaar wel te gaan. Zij toont wel haar borsten, weliswaar met tepelversiering. Maar haar bijrolletje is wel erg dun. Cardi B mag als Diamond samen met Constance Wu als Destiny in de stripclub het leukst uit de hoek komen. Zo leert ze Destiny hoe ze een lap dance moet geven, traag, en geeft ze mee dat Destiny iets aan haar houding moet doen. Het lijkt immers voor haar alsof Destiny op het toilet zit zoals ze in het zeteltje zit. Diamond blijkt ook gesteld op haar plek in de gezamenlijke kleedruimte: ‘Back off, b*tch!’ klinkt het wanneer Destiny haar plek ingenomen heeft.

Wanneer de vrouwen stellen dat ze na het werk zelden nog zin hebben om een vriendje te plezieren en dat wellicht de reden is waarom enkelen geen relatie hebben, zegt Annabelle (Lili Reinhart) dat zij haar vriendje laat masturberen naast haar op bed terwijl Destiny’s beste vriendje een vibrator blijkt: ‘The only time this boyfriend gets mad is when it runs out of batteries.’ Lizzo zien we verder in de rol van Liz een dwarsfluit tussen de borsten van een stripteaseuse steken. Hoogtepunt van de goede tijden is het bezoek van Usher (gespeeld door de echte Usher) die even wat dollars komt uitgeven in de club. Zijn bezoek zorgt ervoor dat alle strippers samen op het podium kruipen en voor hem gaan dansen.

Het niveau van Hustlers daalt naar een dramatisch dieptepunt in de vele kotsscènes van Annabelle (Lili Reinhart), onder andere in een auto. Die scènes wekken eerder afgrijzen op bij de toeschouwers dan dat ze de lachspieren zouden bevorderen. De film voelt aan alsof het vrouwen wil zeggen:  ‘wij vrouwen, wij hebben geen mannen nodig. We can do it on our own.’ Maar net met dat uitgangspunt rijdt de film zich al snel hopeloos vast. Het is net door de mannelijke slachtoffers, het plunderen van hun kredietkaarten dat ze veel geld verdienen en de club overeind blijft. Een ander punt van kritiek is de wel erg materialistische focus. Hustlers lijkt te suggereren dat geluk gelijk staat aan geld hebben en alles kunnen kopen van luxeproducten dat je maar wil. Laat ons toe dat wat erg simplistisch te vinden.  Wanneer we JLO en co kerst zien vieren, voel je dat alles fake is, en het sociale aspect, het warme, het vriendschappelijke moment dat zo’n feest zou moeten zijn zo goed als volledig afwezig is.

Dat ze geen hoge pet ophebben van hun klanten die in de financiële sector werken of werkten, is onder andere te horen in quotes als: ‘You see what they did to this country? These guys stole from everybody. Hard working people lost everything. And not one of these douchebags went to jail.’ en bij uitbreiding in de maatschappijvisie van Ramona: ‘‘Everybody’s hustling. This city, this whole country, is a strip club. You’ve got people tossing the money, and people doing the dance.’ De dames investeren dan maar in hun eigen leven.Volgens hen zijn er drie soorten werknemers op Wall Street: de kerels die alles volgens de regeltjes doen, zelden veel geld hebben, maar als ze het hebben zijn ze een gemakkelijke prooi. De anderen durven wel eens flirten met de regels en over het randje gaan. Die moet je in de gaten houden. En dan is er nog de top, de CEO’s en co. die in alle privacy ontvangen worden in een privékamer, langs de achteringang binnenkomen – de enige waar geen camera’s hangen – niet naar huis gaan voor ze 15.000 dollar hebben uitgegeven en op de computer van het werk gewoon homevideo’s met strippers hebben staan. Een van de pot gerukt, negatief en wel erg veralgemeend beeld is dat als je het ons vraagt. Yep, vrouwen durven dus ook over het randje te gaan qua (voor)oordelen blijkbaar. 

De soundtrack van Hustlers is al even eclectisch als de filmstijlen die het aanboort. Van hip hop zoals ‘I get money’ van 50 Cent en ‘Love in this Club’ van Usher, popnummers als ‘Gimme More’ van Britney Spears, ‘Miss you much’ en ‘Control’ van Janet Jackson, over stevige EDM als ‘Club Can‘t Handle Me’ van Flo Rida featuring David Guetta, ‘Warp 1.9’ van Steve Aoki en ‘E-Talking’ van Soulwax én klassieke muziek van Chopin (‘Etudes, Op. 25, No. 7 in C-Sharp Minor’, ‘Etudes, Op. 25, No. 1 in A-flat major ‘Aeolin Harp‘’, ‘Etudes, Op. 25, No. 9 in G-Flat Major ‘Butterfly Wings‘’, ‘Etudes, Op. 10, No. 4 in C-Sharp Minor’ en ‘Etudes, Op. 10, No. 11 in E-Flat Major’), … we krijgen het allemaal te horen.

Net dat eclectische doet de film in haar beeldvoering die totaal niet coherent is de das om. Hustlers heeft dus veel minder om het lijf dan collega critici durven stellen. Zeker, de kans op een Oscarnominatie voor Jennifer Lopez is reëel. De gala-avond is dan ook in eerste instantie een tv show, en met zo’n ster als zij in de zaal (zoals Lady Gaga tijdens de vorige uitreiking) kan de uitreiking sowieso wellicht genieten van een extra boost in de kijkcijfers. Mocht ze ook met een beeldje naar huis gaan, dan heeft in onze ogen deze awardshow weliswaar alle geloofwaardigheid verloren. Wat niet wegneemt dat we die korte paaldansinstructie van haar wel ok vonden en we haar acteertalent een stuk hoger inschatten dan dat van Lady Gaga.

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter