PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Waarom straks wellicht enkel een jonge vrouw of een X kans maakt om K3’tje te worden

vrijdag 12 februari 2021


Waarom

Met het vertrek van Klaasje bij K3, voor de derde keer is het de blonde die het afbolt bij Studio 100, moet Studio 100 naar vervanging zoeken. Het productiehuis in Schelle gaat er prat op deze keer te zoeken naar een vervanger of een vervangster. Een kwart van de kandidaten blijkt ondertussen van het mannelijke geslacht te zijn.

Maar hoe geloofwaardig is die uitspraak van Gert Verhulst dat Studio 100 op zoek zou zijn naar een M, V of X voor deze job?

Zeker, een non-binair gekleurd groepslid met een beperking zou absoluut een meerwaarde kunnen vormen voor K3 dat al jaren in onze ogen te wit, en dus ook te weinig divers is (net als heel Studio 100 overigens). Maar, de wereld van K3 is zo roze als wat. En Studio 100 zet kinderen en ouders (net als andere spelers in de kinderentertainment business) nog steeds voornamelijk en dat al jaren op het pad van de stereotiepe genderrollen. In die wereld dragen meisjes roze, en jongens blauw. Spelen meisjes met poppen en jongens met auto’s. Ook al lijkt K3 in ‘Prinsesje  en Superman’, daar zelf komaf mee te willen maken, het product op zich is en blijft übermeisjesachtig en richt zich in haar merchandise ook voornamelijk tot die doelgroep. Vandaar dan ook dat we de song altijd wat hypocriet gevonden hebben. En dezelfde gedachte kwam dan ook deze week in ons op toen we Verhulsts oproep hoorden.  

Als je de catalogus van K3 er verder op naslaat dan kan je ook niet anders dan vaststellen dat zeer veel nummers vanuit het meisjesperspectief (met verwijzingen naar badpakken en prinses/koningin willen worden bv.) geschreven zijn. Bikini vol zand, Jongen van mijn dromen, Laat de wind maar waaien, Hippie Happy Holiday, Jongens zijn gek, Lollypopland, Meisjes doen de wereld draaien, Eeny Meeny, Prinses … zijn maar enkele nummers die vanuit een meisjesstandpunt geschreven zijn. Tenzij de tekst zou aangepast worden zien we die niet meteen gezongen worden door een man. Het lijkt ook onwaarschijnlijk dat Studio 100 die nummers voor altijd in de kast gaat steken.

Dat Studio 100 op zoek gaat naar een M, V of X om Klaasje te vervangen moet je dan ook vooral zien omdat het hier in se om een vacature draait en een Vlaamse werkgever nu eenmaal niet mag discrimineren op basis van geslacht. De kans dat het een man wordt, lijkt ons echter zeer klein, omdat de positionering rond K3 en de doelgroep die men dan wil aanboren op vlak van marketing en communicatie plots zou verbreden en een sterke breuk met het verleden betekenen. Zo’n breuk kan je alleen iet of wat geloofwaardig doorvoeren, als je radicaal met het verleden breekt. Dan passen Hanne en Marthe niet in zo’n radicaal nieuw concept omdat ze nog tot het oude behoren waar de kijker hen mee identificeert.

Dat Studio 100 op zoek zou zijn naar een man om Klaasje te vervangen zien we dan ook vooral als een publiciteitsstunt, die duidelijk zeer goed lijkt te werken. Maar in de realiteit maken straks wellicht enkel jonge vrouwen of in het beste geval een X kans op de job.

< Bert Hertogs >

De auteur is ondertussen 13 jaar hoofdredacteur van Concertnews.be


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter