PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Zwins ★★★★

zaterdag 15 januari 2022Stadsschouwburg Mechelen

Zwins

Een boer anno 2022 heeft vooral management skills nodig. Dat leert Zwins van Het Eenzame Westen dat zich liet inspireren door het twintig jaar oude ‘Truus en Connie’ uit het tweeluik ‘Varkens/Boeren’ van Johan Simons, Tom Blokdijk & Lex Bohlmeijer. Veerle is net terug van China waar ze voor de VLAM de gesubsidieerde varkenssector mee vertegenwoordigde, waar ze later kritiek op uit dat die Vlaamse subsidies vooral de kleine, lokale Chinese boeren uit de markt speelt en niet de groten. Haar zus Katrien die al van kindsbeen meekreeg op school dat ze beter is met haar handen,  runt de varkenshouderij terwijl ze ook nog moet zorgen voor haar vader die drie vingers en zijn penis verloor door een aanval van een zwijn en twee kinderen.

Gevolg: ze weet niet meer waar eerst aan te beginnen. Haar man Jurgen is naar Duitsland om een tractor te kopen maar die blijkt niet goed in de aanbieding gelezen te hebben dat die zonder motor is. Bedoeling is dat Katrien en haar man ook gewassen gaan verbouwen zodat ze zelf hun varkens van veevoer kunnen voorzien. De korte keten dus. Maar de vrouw is niet op de hoogte van de jongste wetgeving, blijkt niet goed in administratie, en vooral: ze blijft optimistisch en weliswaar doordoen met de stiel die ze al jaren uitvoert hoewel het ene varkensbedrijf na het andere in de buurt de handdoek in de ring heeft gegooid, overgeschakeld is naar paarden of opgekocht door vrouwen in mini bikini’s die ‘dichter bij de natuur’ willen wonen maar wel niet tegen de stank van een nabijgelegen boerderij kunnen ...

Om kort te gaan: min 5 euro. Dat is wat Katrien verdient per uur. Facturen worden niet meer betaald maar in de over gestoken. De kunstzeug die dient voor kunstmatige inseminatie is aan vervanging toe. De verplichte luchtververser is conform de voorschriften maar de stekker steekt niet in (omdat de elektriciteitskosten daardoor de pan uit swingen). Overzichtelijk is haar administratie ook al niet. Zo vindt ze verschillende documenten niet, waaronder het duplicaat voor de aangifte voor de mestbank. Als na veel vijven en zessen dan toch het antibioticaregister teruggevonden wordt, blijkt dat de gemiddelden van het bedrijf hoger ligt dan bij andere.

Ook andere formulieren zoals het dpa 20.52 is niet meteen terug te vinden in een kartonnen doos waar alles in gestoken is. Maar of dat niet genoeg is, slaagt ze er niet in met haar koffiepads om de inspecteur van dienst – Dirk – die voor de derde keer sinds kort op bezoek komt en de voorbije twee keer met een excuus werd weggestuurd om uitstel te krijgen, van koffie te voorzien, zodat je al vroeg wanneer de tragikomedie in het Zwevegems begint, de spanning voelt opkomen die enerzijds dat gemis aan cafeïne bij de ambtenaar van het FAVV veroorzaakt maar ook de stress waarin Veerle verkeert die vaststelt hoe slecht Katrien de zaken managet en het op den duur ook niet meer uitgelegd of goedgepraat krijgt an de man.

Veerle die jaren geleden voor haar carrière gekozen heeft en gezegd heeft dat ze de varkenshouderij los ging laten, maar dat uiteindelijk nooit gedaan heeft. Ze is zich blijven moeien wat op de zenuwen werkt van Katrien die van haar een boek ‘management voor dummies’ heeft gekregen en ook haar zegje wil doen over hoe haar zus (zelf is ze kinderloos) haar kinderen grootbrengt waarop Katrien haar vraagt of ze ook nog een boek ‘Opvoeden voor dummies’ van haar zal krijgen. De onderhuidse spanningen lopen als een tikkende tijdbom waarbij ook Katriens frustraties uit hun kindertijd terug naar boven komen, een tijd waarin ze zich al achtergesteld voelde ten opzichte van haar zus. De spanningsopbouw van Zwins wordt dus geleidelijk aan opgevoerd en na verloop van tijd merk je in welke precaire situatie Katrien en Jurgen terecht zijn gekomen. Een situatie die ze niet ontkennen, maar ze blijven gewoon doordoen uit gewoonte, omdat ze niet beter weten.

Sterk is Zwins wanneer Lien De Graeve de filosofische toer opgaat en stelt dat bomen ook niet blijven groeien, waarbij ze terecht aangeeft dat je als onderneming niet kan blijven groeien maar dat er limieten zijn om te bloeien wat ze daarna nog eens herhaalt in: ‘Alles en iedereen is uitgeput. De mensen, de aarde en de beesten.’ Dan volgt het besef dat het niet meer zo kan en het anders moet. Een eye-opener voor de stiel waar ze in werken, en bij uitbreiding de ganse wereld waarin we leven.

Conclusie (in een poging om het in het Zwevegems te doen): Zwins da wa wa. ‘K è minne wikkel derin gevon’n.

< Bert Hertogs >

geïnspireerd door ‘Truus en Connie’ uit het tweeluik ‘Varkens/Boeren’ van Johan Simons, Tom Blokdijk & Lex Bohlmeijer (Zuidelijk Toneel, 2001) tekst & spel Janne Desmet, Lien De Graeve regie, tekst & interviews Tom Ternest taalcoach Jan Deloof tekstcoach Lara Taveirne kostuums Anne Demeere scènebeeld Piet De Doncker muziek Jarne & Ruben Rigole coach muziek Benjamin Boutreur, Kaspar Schellingerhout ontwerp licht & geluid Lorin Duquesne coproductie gemeente Zwevegem met medewerking van amateurgezelschappen Klakkeboem en Deugd&Vreugd en tal van andere Zwevegemse amateurspelers en vrijwilligers met dank aan gemeente Zwevegem, familie Vanhemmens & Spincemaille, cc Middelkerke, De Spil, Het Nieuwstedelijk, Victoria de Luxe en alle geïnterviewden


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter