PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie #LikeMe in Concert 2022 ★★

zaterdag 9 april 2022Sportpaleis Merksem

#LikeMe
Foto: VRT

Met maar liefst 62.000 bezoekers verspreid over vier shows op twee dagen, is #LikeMe in Concert 2022 nu al een van de populairste shows van het jaar. Een concertreeks die meteen ook kandidaat is om het meest aantal bezoekers dit jaar naar de kuip met het blauwe dak in Merksem te laten trekken. De ticketprijzen waren dan ook redelijk democratisch, al tikt meer dan 150 euro vragen voor tickets in de duurste prijscategorie voor een gezin met vier ook wellicht stevig aan, en daar zit nog geen drankje of parking in terwijl de inflatie (energieprijzen, gestegen prijzen in de supermarkten enz.) ervoor zorgt dat heel wat gezinnen ondertussen aan hun spaargeld moeten zitten. Sneu voor de fans van Camille Van Beem is dat haar deel in de show gereduceerd is tot een bijrol in enkele medleys. Logisch is dat weliswaar omdat Camille in het begin van het derde seizoen uit de reeks werd geschreven om er dan op het einde terug even in te komen.  Gevolg is dat ze daardoor niet op het recentste dubbelalbum te horen is én – nog belangrijker misschien – ze staat zelfs niet op de affiches van #LikeMe on tour deze zomer die wij zagen hangen in de buurt van het Sportpaleis. Het is de meest bizarre en schizofrene situatie ooit in de Vlaamse showbizz als u het ons vraagt, en we gaan al even mee, dat een personage halfslachtig in een format zit.

Dat #LikeMe relevante en actuele thema’s voor jongeren aansnijdt, bewees ook het derde seizoen. Hoewel we Caro daar zien worstelen met wie ze is en wil worden, waardoor ze zich anders gaat gedragen – behoorlijk rebels en bitchy - en kleden dan ze werkelijk is, ondersneeuwt dat thema dat veel kijkers zal bijblijven het allerbelangrijkste thema in deze serie, dat van gaybashing. Yemi wordt er het slachtoffer van en of dat nog niet genoeg was, werd hem eigenlijk zijn coming-out afgenomen door Merel die via social media stiekem een foto van hem en zijn vriend had gepost.

Merel die in het begin van de derde reeks van #LikeMe overigens het vandalisme veroorzaakt heeft op school door graffiti te spuiten. Iets waarvan Emma foutief van beschuldigd wordt door Wolfs. Eigenlijk heeft creative producer Thomas Van Goethem die verhaallijn rond Merel niet afgemaakt. Zij is niet individueel op de vingers getikt of gestraft voor wat ze heeft aangericht, zowel niet ten opzichte van Emma als ten opzichte van Yemi hoewel het voorval met die laatste uit onwetendheid/onhandigheid is gebeurd. Dat is problematisch en komt hopelijk wel in het volgende seizoen aan bod.

Verder viel ons vooral op dat bijna alle personages een boog maken, eigen aan de adolescentie, en wat meer uitwerking krijgen. De enige uitzondering is Vince. Dat personage blijft een gebrek aan ruggengraat hebben, weet in het begin maar niet te kiezen tussen zijn lief of populair zijn en blijven bij zijn vrienden, en zie je bijna niet groeien, al drie reeksen lang. Het blijft allemaal bijzonder clean en vlak wat de acteur die het personage speelt moet neerzetten met die lichte op den duur wat enerverende fake vibrato in zijn stem. Geen enkel nummer dat ie tijdens #LikeMe in Concert 2022 bracht, wist ons te raken. In Afscheid van Volumia! gaat ie voor overdreven frasering waardoor de song pathetisch wordt. Of dat nog niet genoeg is, zuigt ie daarna alle gevoel uit de song door wat staan te roepen. In hetzelfde bedje zijn overigens flink wat andere arrangementen ziek. Té veel pathos, té veel op Amerikaanse leest geschoeide bombast wat op den duur op een koude muur botst van het publiek zoals bij Boven de wolken bijvoorbeeld.

Hoewel meneer Wolfs vakkundig via een video de zaal had opgewarmd en we vaststelden dat de meisjes en vrouwen overduidelijk in de meerderheid waren in het Sportpaleis, zakte de sfeer na verloop van tijd danig in. De productie had dat ook véél te laat door. Pas na een uur en een kwartier werden we terug aangemaand om ons te laten horen. Dat is ruim bijna een half uur na elk kritiek moment in elke show (niet alleen voor kinderen): de vijftigste. Het moment dat de aandacht inzakt. In het Sportpaleis voelde je dat aan den lijve omdat de cast te veel met camerastandpunten voor morgen bezig is (en daardoor de aandacht voor het publiek wel eens vergeet), omwille van de technische mankementen die nog in de show staken, maar ook de show zelf is qua opbouw en spanningsboog verre van optimaal. De fans die op de eerste rijen zitten op het middenplein, zitten dan weliswaar dicht bij de acteurs en actrices, zij moeten zich vaak omdraaien als er gezongen wordt op het B-podium, om daar naar de achterkant van de acteurs en actrices te kijken ... Het zijn topstoelen en slechte stoelen tegelijkertijd.

Hét hoogtepunt van de show zit halfweg en geen enkel nummer zou daar nog over kunnen gaan tijdens #LikeMe in Concert 2022. De acteur die Yemi speelt, stond namelijk stil bij wat zijn personage allemaal had moeten doorstaan tijdens het afgelopen seizoen (de term ‘pesten’ vonden we nog licht uitgedrukt voor de bashing die hij online en offline meegemaakt had), gaf als boodschap mee dat iedereen het recht heeft zichzelf te mogen zijn, en bracht een doorleefde, bijzonder emotionele versie van ‘Laat me’ waarbij hij eerst enkel door de piano begeleid werd en daarna de drums en andere instrumenten te horen waren. Op het einde deed ie zijn micro weg en liet ie even a capella horen over wat een krachtig en solide stembereik hij beschikt. Het resultaat was er dan ook naar: een minutenlang applaus – niet meer dan terecht overigens – volgde én het enige moment dat we het publiek op de tribunes hoorden stampen. Ook zijn start had ie in de openingsmedley met ‘Hoop doet leven’, niet gemist. Feilloos klonk ie, ook in de hoge uithalen. En tijdens choreografieën bleek hij ook nog eens de beste danser van alle personages. Hielden Camille en Caro zich wat in voor de registratie van de tv opnames morgen (wie overigens dan op de rechtertribune of het achterste rechtervak van het middenplein zit, zal dan een kraancamera zijn of haar zichtlijnen meermaals zien benemen)? Feit is dat de afwerking van hun dansen tijdens verschillende songs beter kon.

Caro had overigens ook haar start gemist met ‘Porselein’, dat fragiel begon maar daarna in een Drum ’n bassversie alle fragiliteit de kop indrukte. Het personage bleek last te hebben met het zendertje van haar in ears en zo kwam haar stem dan ook bijzonder shaky door de luidsprekers door. Bij ‘De roos’ gingen alle smartphonelichtjes in het publiek dan wel aan, zowat alles aan dit nummer, de visuals, de kledij van Caro had iets oubolligs. Dit nummer hadden we liever vervangen gezien door pakweg ‘Ik wou dat ik jou was’ tussen Yemi en Scott.

Hoewel er voor #LikeMe in Concert 2022 de afgelopen drie dagen volgens onze info 3 repetitiedagen waren in het Sportpaleis die tot zeven uur ’s avonds duurden, bleken er nog wel wat productiefouten in de show te steken. Zo moeten de castleden een bijzonder lange afstand overbruggen tussen het B-podium op het einde van de catwalk om zo tot achter de schermen te rennen voor een snelle kledingwissel. Het gevolg is dat de actrice die Maria neerzet bij de start van het nochtans indrukwekkend sterk gezongen ‘Niets houdt me tegen’, gospelachtig gebracht begeleid door orgel, haar ademsteun terug moest zoeken. Je zou voor minder, nadat je een snelle kledijwissel moest doen na ‘Ochtendgymnastiek’. Een song die trouwens een gigantische lichtfout kende. Zowel de dansers als de hoofdcast werden secondenlang enkel door blauwe sfeerspots, dus zonder volgspots, belicht tijdens ‘Ochtendgymnastiek’. Ondanks dat, gaf Maria andermaal een zeer solide vocale indruk, met een prima uithaal naar het einde toe van ‘Niets houdt me tegen’.

Waar schortte het tijdens #LikeMe in concert 2022 het meeste aan?  Er waren gewoon té veel nummers waarin gebelt werd in de hoogte dat het op den duur vervelend werd om naar een zoveelste vocale acrobatie/zangtechnisch geweld en opschepperij te moeten luisteren. Een domme wedstrijd leekt het ons ook. Camille vs. Caro vs. Maria. De actrice die Maria speelt, bezit natuurlijke soul in zich wat ervoor zorgt dat haar belten veel natuurlijker overkomt dan het schreeuwerige van haar vrouwelijke collega’s. Maria’s ‘De Tegenpartij’ was onmiskenbaar nog zo’n hoogtepunt tijdens #LikeMe in Concert 2022 dat een kwartier later begon dan aanvankelijk voorzien omwille van scanproblemen met de tickets. Zouden ze bij de Sportpaleisgroep gedacht hebben, ach de fans hebben er twee jaar op moeten wachten, dan kan een bijkomend kwartiertje geen kwaad? We betwijfelen het. Overmacht noemen ze dat.

Emma is de nieuwe bij #LikeMe en als u het ons vraagt een absolute verrijking voor het format. Een wat rebelser karakter tussen de personages was niet meer dan welkom. Met haar versie van ‘Nee oh nee’ scoorde ze dan ook terwijl ze vanuit het publiek haar weg naar het podium vond.

Andere technische issues stelden zich na een snelle kledingwissel opnieuw met het zendertje van Caro tijdens ‘Er is er geen één zoals jij’ waardoor het nummer dat nochtans in het begin goed werd meegeklapt als een pudding in elkaar zakte. Net daarvoor eindigde ‘Dans je de hele nacht met mij’ bijzonder dissonant. Ook tijdens Camilles versie van ‘Zie ze doen’, een cover van Tarkan was er een probleem met haar zenderbakje dat afviel en ze dan maar even weggooide. Puur op basis van het geluid in de zaal, zong Camille toch gewoon voort. Het gevolg was dat ze bijzonder off-key klonk. Caro doet zo’n gewaagde sprong niet, bleek tijdens het concert. Toen haar hetzelfde overkwam, hoorden de toeschouwers gewoon een langer stuk instrumentaal.

Zelfs op het einde van #LikeMe in Concert 2022 toen de laatste noten van de titelsong te horen waren, ging de show in de mist. Het vuurwerk vanop het hoofdpodium kwam er gewoon te laat toen de muziek al uitgestorven was. In het laatste deel van het concert noteerden we wel nog een sterk ‘Ik voel me zo verdomd alleen’ door Scott en een stevig meegeklapt ‘Wie’ door de ganse cast in een arrangement dat soulvol eindigde en ons deed denken aan de intro van ‘Lady Marmalade’. Jammer was dat de choreografie hier niet knipoogde naar die van Zucchero. Ook dat vonden we een gemiste kans.

Om kort te gaan, de prestaties van de acteurs van kleur van #LikeMe 2022 (zij die de rollen van Yemi en Maria neerzetten) deden die van de anderen verbleken. Dat heb je nu eenmaal ook, als je voor een belangrijk stuk de soulkaart wil trekken tijdens een concert. Bij zij die dat door hun aderen hebben stromen, komt dat véél meer naturel over, bij de anderen krampachtig, geforceerd en vooral fake.

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!





Steeds op de hoogte blijven? Schrijf je nu in op onze wekelijkse nieuwsbrief.

* verplicht veld


Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter