PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie See how they run ★★★★

woensdag 14 september 2022Kinepolis Antwerpen

See

Grappig en intelligent. Da’s See how they run, de jongste film die Tom George regisseerde. Een whodunnit en anti-whodunnit in één. Het soort prent dat alles uit de kast haalt om zichzelf onderuit te halen waardoor wij er bijna lyrisch van worden. Wie het toneelstuk The Mousetrap van Agatha Christie ooit zag en bekend is met de theaters in de Londense West End zoals wij, geniet hier ongetwijfeld nog meer van dan wie die bagage niet heeft. Voor See how they run werd er onder andere gefilmd in het Savoy Hotel, The Old Vic, Hoxton Hall, The Dominion Theatre en – uiteraard - het St. Martin‘s Theatre.

In See how they run stelt de verteller al vroeg in de film dat eens je een whodunnit gezien hebt, je ze allemaal hebt gezien. Het feit dat je dan naar een whodunnit aan het kijken bent, en je er hoogstwaarschijnlijk al (m)eerdere hebt gezien, maakt dat de man net het tegenovergestelde bereikt dan wat ie beoogt, je wordt er nog meer door geboeid.

Heerlijk zijn de parallellen die getrokken worden, visueel ook op een bepaald moment tussen het verhaal van The Mousetrap en dat van See how they run. Wat beide gemeen hebben? In het begin gaat er iemand dood die op weinig sympathie van het publiek kan rekenen. Dus eigenlijk vinden de toeschouwers het geen groot gemis dat het personage er niet meer is. Daarna begint natuurlijk de zoektocht wie de dader zou kunnen zijn. En net zoals dat hoort, zet een goeie whodunnit de kijker (die hier al dan niet voorkennis heeft als die The Mousetrap gezien heeft) aardig op het verkeerde been.

In de backstage van het Ambassadors theater, waar The Mousetrap in 1952 in première ging (sinds 1974 speelt de voorstelling in het grotere St. Martin’s Theatre dat plaats biedt aan 552 toeschouwers) heeft een moord plaatsgevonden. De man die de regie voor zijn rekening zou nemen van de verfilming heeft er een skilat tegen zijn gezicht gekregen en is ter plaatse overleden. Hij vond de exit wel, maar het bleek geen echte uitgang, wel een decorstuk. Exit Leo Köpernick (Adrien Brody) dus. Het lijk werd door de dader geënsceneerd in de sofa gelegd op de scène van het theater. Eerder verstoorde Leo danig het feestje waar de 100ste voorstelling gevierd werd (ondertussen zit The Mousetrap in Londen ver over haar 28.000ste opvoering en staat die er al 70 jaar onafgebroken geprogrammeerd).

Petula Spencer (Ruth Wilson), een machtige vrouw die theaterproducties produceert, wil uiteraard zo snel mogelijk dat de voorstelling terug kan spelen. Zij vreest inkomstenverlies. De rechten voor de verfilming van The Mousetrap zijn verkocht (weliswaar gaat het in realiteit om een optie) aan filmproducent John Woolf (Reece Shearsmith) van Romulus Films. Maar die verfilming mag pas in de bioscopen verschijnen zes maanden nadat het doek definitief gevallen is over dit toneelstuk. Da’s een clausule die de schrijfster er expliciet in wou, stelt de film. De koper van de optie zag er niet meteen graten in omdat ie dacht dat het stuk niet zo’n lang leven beschoren zou zijn. Een kleine misrekening was dat vermits The Mousetrap nu de langst lopende theaterproductie ooit ter wereld is. Hij heeft er dus baat bij dat het stuk snel afgevoerd zou worden. Wie het toneelstuk echter gezien heeft en de plot kent, kijkt echter naar een ander personage dat ook in deze film voorkomt ...

Stalker (Saoirse Ronan), die moet leren geen overhaaste conclusies te trekken, is een nieuwe politieagente die nog haar examen moet doen, maar toch alvast deze moordzaak mee mag zien op te lossen met haar inspecteur Stoppard (Sam Rockwell). Die man blijkt niet meteen een goeie partner, heeft een drankprobleem, stelt dat ie naar de tandarts moet tijdens zijn uren, maar dat blijkt een excuus om in de pub enkele gins achterover te slaan. Hij blijkt dus niet meteen het betrouwbare type ... Zou hij de man zijn met de vilten hoed waar naar gezocht wordt? Of gaat het toch om een ander? Ga See how they run zien om het antwoord te weten te komen. Hier gaat u dat niet vinden want wij hebben net als bij The Mousetrap namelijk een afspraak met de cast om te zwijgen hoe het verhaal eindigt.

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!





Steeds op de hoogte blijven? Schrijf je nu in op onze wekelijkse nieuwsbrief.

* verplicht veld


Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter