PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie De Mia’s 2022 ★★★: tragikomisch voor de vrouwen

donderdag 26 januari 2023één

De
Foto: een

26 januari 2023 gaat de geschiedenis van concertnews.be in als dé avond van hét grote dilemma. Ofwel naar het concert van Robbie Williams in het Sportpaleis trekken ofwel naar tv kijken. Zijn laatste top 10-notering in de singlecharts in Vlaanderen dateert van 2009. Puur op basis van deze cijfers kan je stellen dat ie irrelevant geworden is, wat zich evenwel niet vertaalt in de totaal van de pot gerukte exuberante ticketprijzen die deze artiest nog durft te vragen. Het alternatief waar wij voor kozen, is al minstens even irrelevant. De Mia’s godbetert. Who the fuck cares about the Mia’s (behalve de muziekindustrie zelf)?

Januari blijkt de maand dat de ego’s kennelijk gestreeld moeten worden. Of het nu gaat over de filmindustrie, de media, de muziekindustrie, de kinderentertainmentsector of – steekt zijn wijsvinger in zijn keel – voetbal, Vlaanderen wil zich kennelijk massaal op de borst kloppen terwijl het niks voorstelt op mondiaal, wat zeggen we globaal vlak. Het is dus best wel tragisch om te zien hoe onze ‘sterren’ denken dat ze ‘sterren’ zijn terwijl ze zoals u en ik niets meer dan een stofdeeltje zijn in het grotere geheel van onze kosmos. Wat het al des te tragischer maakt is dat Vlaanderen massaal meegaat in deze crazy zucht naar erkenning van de muzieksector.

Met negen nominaties (‘Album‘, ‘Pop‘, ‘Solo man‘, ‘Hit van het jaar‘, ‘Artwork‘, ‘Auteur/componist‘, ‘Live act‘, ‘Producer‘ en ‘Videoclip‘) was Stromae de grote favoriet voor de Mia’s dit jaar. Hij won uiteindelijk 3 awards (een derde van zijn nominaties) namelijk die van ‘Auteur/componist‘, ‘Live act‘ en ‘Videoclip‘ (voor L‘enfer). Pommelien Thijs sleepte er ook 3 in de wacht: ‘Solo vrouw’, ‘Doorbraak’ en ‘Hit van het jaar’ voor ‘Ongewoon’. Zij was er voor 5 genomineerd ( ‘Doorbraak‘, ‘Nederlandstalig‘, ‘Solo vrouw‘, ‘Hit van het jaar 2022‘ en de sectorcategorie ‘Videoclip‘).

Wij voelden nog voor de show begon al aan ons theewater dat Thijs wel eens een van de grote winnaars zou kunnen worden. Het feit dat drie kwartier voor aanvang van de Mia’s een concert van haar in de Roma in verkoop ging, wees daar op. De sector zagen we dus al anticiperen op mogelijke winst. Dus tja, de Mia’s zijn voorspelbaar als je het ons vraagt omdat het gewoon een grote product placement show is en dat betaald met uw en mijn belastinggeld. 

Het was vooral uitkijken wat Camille Dhont dit jaar zou doen. Vorig jaar wist ze geen enkele Mia in de wacht te slepen. Vraag was dan ook of ze ook dit jaar met lege handen zou achterblijven. Ze was immers onder andere genomineerd  voor ‘Nederlandstalig‘, ‘Pop‘ en ‘Solo vrouw‘. ‘OMG! Ik heb een Mia gewonnen!’ zei de Wevelgemse toen ze al meteen bij het begin van de show die van ‘Nederlandstalig’ in de wacht sleepte. ‘Madonna maar dan 80 jaar jonger.’ zo beschreef Bart Peeters haar, een tikkeltje oneerbiedig voor de Queen of pop, en hij zei dat ze nog lang en gelukkig zal zingen. Camille haalde de helft van haar nominaties (2 op 4) binnen.

Want ze was namelijk ook door de sector genomineerd voor de award ‘Live act‘. Het moet zijn dat de mensen die deel uitmaken van de sector en stemrecht hebben ondertussen ofwel potdoof zijn ofwel aan (vroegtijdige) alzheimer lijden, want dit vonden we echt wel té gek voor woorden. We hebben Camille vorig jaar immers hoogstens live on tape shows (o.a. tijdens haar zomertour én in de Lotto Arena) zien geven. Gelukkig voor de sector, mocht die gekozen hebben voor Camille zou ze de geloofwaardigheid van de Mia’s he-le-maal ondergraven, ging die naar Stromae. Product placement-gewijs, want daarvoor dient de show vooral, werd er meteen in zijn aankondiging gestoken dat ie headliner is van een festival dat blijkbaar nog tickets aan de man of vrouw moet zien te slijten bij gebrek aan een goeie line-up. Stromae – ‘de Lionel Messi van de Mia’s’ aldus Bart Peeters heeft nu 20 Mia’s ‘- Het is een beetje te veel hé’ - bij elkaar. Een record.

Oscar and the Wolf opende trouwens de vijftiende editie van de Mia’s op het Atomium met ‘Warrior’ maar zou geen enkele van zijn vier nominaties kunnen omzetten tot winst. Bart Peeters wist dat er nog nooit zo veel vrouwen genomineerd werden als nu. De vraag was maar of ze het ook zouden waarmaken. Want hoewel de sector zich wil voorstellen als er een die mee is met zijn tijd moet de kanttekening gemaakt worden dat dé grote verliezer van deze Mia’s een vrouw is en nog wel een feministe ook. Angèle wist namelijk geen enkele van haar 7 nominaties (‘Album‘, ‘Pop‘, ‘Solo vrouw‘, ‘Hit van het jaar 2022‘, ‘Artwork‘, ‘Auteur/Componist‘ en ‘Muzikant‘) te verzilveren. Autch! Als we goed geteld hebben, hebben de vrouwen samen 7 (+2 voor Charlotte Adigéry en Bolis Pupul) Mia’s binnengehaald en de mannen 9 (+2 voor Charlotte Adigéry en Bolis Pupul) de Lifetime Achievement Awards niet meegerekend. Een tragikomische avond voor de vrouwen werd deze Mia’s 2022. Het voelde allemaal wat aan als het gelijkspel tussen Camille en Pommelien Thijs bij het Gala van de Gouden K‘s: geforceerd, gekunsteld om de lieve vrede te bewaren. Bij Ketnet tussen deze twee #LikeMe-collega‘s, bij de MIA‘s tussen mannen en vrouwen. 

Ook Charlotte Adigéry en Bolis Pupul mochten met mixed feelings naar huis. Ze hadden acht nominaties (‘Album‘, ‘Alternative‘ en ‘Groep‘ en ‘Artwork‘, ‘Auteur/Componist‘, ‘Live act‘, ‘Producer‘ en ‘Videoclip‘) en moesten het stellen met die van ‘Producer‘ en ‘Artwork’.

Jeroom zei dat de award voor alternative, de tweede van de avond meteen ook de laatste zou zijn die ’s avonds uitgereikt zou worden bij gebrek aan voldoende goeie muziek die vorig jaar uitgebracht is in ons land. De man heeft een punt maar toch zouden er nadien nog prijzen volgen. Tamino won die award, zat in NY en kon er dus niet bij zijn in Paleis 12. Ook Coely - andere prioriteiten noemen ze dat - was overigens niet in Brussel. Ze zat in Londen. Ze won de Mia voor beste hip hop.

Op een taart, een decorstuk dat beter tot zijn recht had gekomen tijdens het Gala van de Gouden K’s dat vorig weekend overigens op hetzelfde podium plaatsvond, eindigde Camille haar performance van ‘Geen tranen meer over’ als een kers. Groter kon het contrast niet zijn met Berres ingetogen uitvoering met rook op het podium en strijkers die rond hem zaten tijdens zijn mooiste live uitvoering die we hem ooit zagen brengen van ‘Say my name’.  Het mocht niet zijn voor hem. De Mia voor ‘Doorbraak’ glipte door zijn vingers. Ook Charlotte Adigéry & Bolis Pupul hielden het sober tijdens hun optreden met een laserstraal die boven hen straalde. ‘Wohow hoe goed was dat!’ zei Bart Peeters achteraf wellicht ook omdat hij net als wij onder de indruk was van die lekkere, vette baspartij. Vaya Con Dios bracht live ‘Just a friend of mine’ omdat de band een Lifetime Achievement Award in ontvangst mocht nemen van niemand minder dan Stromae. Dani Klein dankte o.a. haar ouders om haar nooit minder dan een man te laten voelen.

Tom Waes zei dat ie geen tussentaal meer zal hanteren, maar vanaf nu gewoon in het plat Antwerps zal presenteren. Zo kondigde hij Metejoor – ‘een soort Elvis ook’ volgens Bart Peeters die maar van de pot gerukte vergelijkingen tussen Vlaamse artiestjes en véél grotere internationale uit blééf kramen - als winnaar aan van de prijs voor solo man. Naar het einde van de show won Metejoor ook die van beste album. Hij droeg die op aan de ganse sector. Het blijft vreemd dat Metejoor als een soloartiest beschouwd wordt terwijl het eigenlijk een groep is. Maar bon, het zorgde ervoor dat de oudjes van Clouseau, Hans Francken – die naar de prijs voor beste muzikant mocht fluiten - heeft ondertussen de groep verlaten om zich op Metejoor te kunnen concentreren, ook nog eens iets konden winnen: de prijs voor beste groep.

‘Maar goed ook dat de prijs voor solo vrouw gaat naar een Vlaamse, anders had ik ‘m gewonnen’ zei Merol in haar feministische speech waarbij ze zei dat vrouwen nog steeds in de minderheid zijn, terwijl ze dat eigenlijk niet zijn. Solo vrouw duidde ze ‘in een fucking mannenwereld’ en die ging naar de Kesselse Pommelien Thijs die met ‘Ongewoon’ ook de hit van het jaar en zo het pleit won van Camille. Thijs maakte komaf met het patriarchaat van de oude BRT door stukken uit oude zwart-wit reportages van de zender te tonen.

De acteurs uit Zillion, Charlotte Timmers en Matteo Simoni gaven de Mia voor dance – weinig verrassend - aan Regi met dank aan zijn ‘Zwaartekracht’. Zijn vijfde is het en opnieuw werd een mogelijke Milk Inc. reünie getipt terwijl de Limburger daar zelf met geen woord over rept in interviews. Net als het Gala van de Gouden K’s trok ook de Mia’s ongegeneerd de kaart van de emo-tv door Hugo Sigal op te voeren. 3 op een rij is het voor Willy Sommers die 52 jaar op het podium staat. Hij won alweer de award voor Vlaams populair. Hij droeg de prijs ook in grote mate op aan Nicolleke.

Of het vuur waarmee de Helden speelden tijdens het afgelopen Gala van de Gouden K’s nog geen groot risico genoeg was, begon Metejoor ‘Dit is wat mijn mama zei’ aan een olievat dat in de fik stond. Op zo’n moment denk je, de Mia’s zouden eigenlijk beter op Canvas uitgezonden worden, want élke meerwaardezoeker zag hier een ontegensprekelijke verwijzing in naar de huidige energiecrisis. 

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter