Het zag er even naar uit dat er geen plek meer was voor extreem theater in Vlaanderen tijdens de vorige subsidieronde. Zowel de dossiers van Needcompany als Troubleyn kregen een negatieve evaluatie van de beoordelingscommissie. Het was minister Jan Jambon zelf die uiteindelijk de reddingsboei – terecht – uitgooide en zo alsnog deze theatervorm wist te redden in Vlaanderen door alsnog Needcompany te voorzien van de nodige middelen. Terecht, zo blijkt op basis van Billy’s violence, de jongste productie die Victor Lauwers schreef waarin we twee generaties Lauwers aan het werk zien: Grace Ellen Barkey, Jan, Victor en Romy Louise Lauwers.
10 tragedies van Shakespeare, ook wel Billy genoemd, selecteerde Victor om te focussen op het geweld dat erin voorkomt, om het grotendeels uit zijn context te halen waardoor die tien scènes iets universeels krijgen. Alleen al om de Romeo en Julia-slotscène die ontdaan wordt van alle romantiek, is deze Billy’s violence de moeite om te gaan zien.
In Lauwers’ voorstelling zien we ze kakken en pissen, een laatste meningsverschil hebben en wordt er vooral ingezoomd op Julia’s minderjarigheid terwijl de toeschouwers wordt meegegeven dat haar aars al vochtig is. Aan sterven is niks schoons aan. Dit is een laatste stuiptrekking aan drek en drift van deze personages die we te zien krijgen.
Eerder noteren we in Billy’s violence: ‘We zijn allemaal geboren in pis en stront.’ Maar ook ‘hoe beter je pijpt, hoe meer minnaars je hebt.’ Om maar te zeggen dat Lauwers ook nu weer de rechttoe rechtaan realistische, echte stijl hanteert.
De vrouwonvriendelijkheid vormt de rode draad doorheen de ganse voorstelling. Zo wordt iemand als ‘slet’ bestempeld en gedwongen op de knieën te gaan zitten. Grace Ellen Barkey zien we bijvoorbeeld een drumstick in haar mond krijgen nadat haar armen in een soort dwangbuis gestoken worden. Met haar knieën op een kussentje moet ze zo een scène lang met de stick in haar mond op de trom slaan.
‘Er schuilt armoede in liefde die geteld kan worden’, ‘Mijn saladedagen. Ik was groen achter mijn oren.’, ‘Vliegen hebben meer recht op liefde dan wij’ noteren we verderop. Om maar te zeggen dat Billy’s violence zowel de filosofische als de komische kaart trekt. Het maakt de gruwel, het geweld, het brutale verteerbaar maar praat het daarom nog niet goed.
< Bert Hertogs >
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
23NOV
Hans Klok
Stadsschouwburg Antwerpen
16JUL
Stevie Nicks
Sportpaleis Merksem
30OCT
Nick Cave and the Bad Seeds
Sportpaleis Merksem
08SEP
elbow
Koninklijk Circus Brussel
03AUG
Justin Timberlake
Sportpaleis Merksem
01MAY
Kung-Fu
Stadsschouwburg Antwerpen
29MAR
Analoog
CC Brasschaat
30MAR
Guido Belcanto & Roland
Schouwburg Noord
30MAR
Jaap Reesema
Lotto Arena Merksem
30MAR
Diarree is mijn lievelingskleur
DE Studio Antwerpen
31MAR
Mika
Vorst Nationaal Brussel
31MAR
Jaap Reesema
Lotto Arena Merksem
01APR
The Rose
Lotto Arena Merksem
28MAR
Immaculate ★★★
Kinepolis Antwerpen
26MAR
Plastik bags ★★★★
DE Studio Antwerpen
25MAR
The interrogation ★★★
Bourla Antwerpen
26MAR
Priscilla the party ★★★★
HERE at Outernet Londen
23MAR
Hercules ★★★
Stage Theater Neue Flora Hamburg
24MAR
Die Eiskönigin ★★★1/2
Stage Theater an der Elbe Hamburg
23MAR
Tanz der Vampire ★★★★
Stage Operettenhaus Hamburg
22MAR
My Sweet Panther ★★★★
HetPaleis