Concertnews.be
nieuws | klassiek en instrumentaal | opera | ballet en dans | musical cabaret en revue | pop, rock,....- concerten | poll | nieuwsbrief | twitter | colofon | login



Tabs concertnews


Recensie: The Dog Days Are Over***
Waar: Bourla Antwerpen
Wanneer: vrijdag 30 januari 2015

“Als ik aerobics wil zien, dan ga ik wel naar een fitnessclub. Waar is hier de esthetiek? Waar is hier de boodschap?“ - “Eén lang gerokken SM-nummertje. Als ze daar in het begin staan te springen, leek het wel of de choreograaf vergeten is om de handboeien aan te doen.“ - “De hysterische vrouwen, die hypnotiseur Messmer tijdens de Franse revolutie rondom de meiboom liet springen, zijn terug“. De meningen zijn verdeeld over het prachtige stuk van Jan Martens.

> Recensie: The Dog Days Are Over***


Recensie: Stef Bos met Mooie waanzinnige wereld***
Waar: De Roma Borgerhout
Wanneer: donderdag 29 januari 2015

Stef Bos heeft altijd een speciale band gehad met Antwerpen: het was de stad waar hij studeerde, woonde en een groot deel van zijn teksten hun oorsprong vonden. Zijn optreden in de Roma was dan ook een beetje als thuiskomen. Hij vertelde tussendoor honderduit over zijn tijd in de Koekenstad en hoe bepaalde teksten hier ontstaan zijn. En zo kreeg  “Mooie waanzinnige wereld” een heel vertrouwd karakter: liedjes die werden afgewisseld met verhalen en bedenkingen; een nieuwe voorstelling naar een vertrouwd recept.

> Recensie: Stef Bos met Mooie waanzinnige wereld***


Recensie: Lilith***
Waar: Bourla Antwerpen
Wanneer: donderdag 29 januari 2015

Lilith

Foto's: Pief Weyman

Lilith is de eerste creatie van sopraan Claron McFadden. En wat voor één! In de muziektheatervoorstelling brengt ze het verhaal van Lilith, die volgens een bepaalde joodse traditie de eerste vrouw van Adam was. De vertelvorm is uitermate boeiend. Adam (Jeroen Willems) vertelt zijn kant van het verhaal als geïnterviewde in de video. McFadden kruipt op het podium in de huid van Lilith. Gaandeweg leren we wat er fout is gegaan tussen beiden. De bezetenheid, de psychologische toestand van Lilith, die het menselijke ruilt voor het dierlijke, en half havik-mens wordt,  zet McFadden erg sterk neer. De betreurde Jeroen Willems (die overleed in Carré Amsterdam op 3 december 2012) is dan weer een Adam die eerder op een businessman lijkt. Wat koeltjes wil hij aanvankelijk het onderwerp niet aansnijden en vraagt ie zich ook een paar keer af of er niet van onderwerp veranderd kan worden. De man is gelukkig: heeft vrouw en kinderen. Kinderen, iets waar Lilith niet aan wou beginnen.

> Recensie: Lilith***


Recensie: Les negres1/2
Waar: deSingel Antwerpen
Wanneer: zondag 25 januari 2015

Les

Foto's: Lucie Jansch

Oersaai. Maar dan echt werkelijk oersaai. In die mate dat we tijdens het snurken van de blanke koningin het geeuwen niet de kop konden indrukken. Visueel mag Les Nègres met zijn neon, en kleurrijke kledij, alsook lichtplan (wat op zich al garant staat voor een knap staaltje stereotypering), dan wel mooie taferelen opleveren. De vorm: twee podiumelementen, een trap, kerstverlichting in bogen gedraaid, acteurs die de ganse tijd hun tekst staan te declameren naar het publiek waardoor er nul komma nul interactie is tussen elkaar (op de dialoog tussen moordenaar Village en prostituee Vertu na in de twintigste scène), lees: geen inleving, beleving, empathie,… Als Robert Wilson via deze voorstelling naar Jean Genet écht impact wou genereren en ons wou doen nadenken over vooroordelen, uitbuiting, enz. van de zwarte medemens,… dan had ie beter voor een andere vorm gekozen. Zelfs in de Belgische operahuizen durven ze zich al lang niet meer wagen aan een statische declamatorische stijl waarbij je je af kan vragen wat de meerwaarde is van een decor, als het declameren even goed naast elkaar kan gebeuren achter een spreekgestoelte.

> Recensie: Les negres1/2


Recensie: Hozier**
Waar: Ancienne Belgique Brussel
Wanneer: zondag 25 januari 2015

Hozier is één van de beloftes die 2015 weer een goed muzikaal jaar moet gaan maken. Met dat ‘Take Me To Church’ tot song van het jaar 2014 is verkozen, lag de lat meteen hoog en bracht het een boel mensen op de been. Naast het prima optreden dat Hozier op Pukkelpop 2014 gaf, was dit het eerste bezoekje aan een Belgische concertzaal. En zoals wel bekend is van sommige andere bands, was het nog maar de vraag of Hozier meer waard is dan een one-hit-wonder.

> Recensie: Hozier**



© sinds 2008 concertnieuws.be | concertnews.be | gebruiksovereenkomst