>>

Recensie Bacurau ★★★

zondag 22 september 2019 UGC AntwerpenBert Hertogs

Een film die een duidelijk standpunt inneemt tegen zinloos geweld in een maatschappij waar het ondertussen zo ver is gekomen dat rijke Amerikanen op mensen jagen uit plezier (met als doel punten te scoren) en Braziliaanse politici hun eigen inwoners als lokaas verkopen puur uit geldgewin. In Bacurau, dat eigenlijk een metaforische cross-overfilm is en ook daarvoor de juryprijs in Cannes in de wacht sleepte dit jaar, toont de Braziliaans-Franse film van Kleber Mendonça Filho en Juliano Dornelles hoe veerkrachtig een gemeenschap wel kan zijn ook al is het dorp afgesloten van de rest van de wereld, door de groep die hen zal belagen alvast digitaal van de kaart geveegd, en het mobiele netwerk verstoord wat nog eens bovenop de corruptie komt in eigen land waar Bacurau onder lijdt. Met moeite geraakt de gemeenschap namelijk aan water met een tankwagen. Wanneer Tony Junior (Thardelly Lima) die uit een verder gelegen dorp komt, zich kandidaat stelt als burgemeester, geeft niemand dan ook thuis. Duizend boeken, enkele doodskisten en wat eten – al dan niet al enkele maanden vervallen - en medicijnen dropt ie. Maar dat kan de gemeenschap, die als prooi verkocht werd om gedood te worden door de Amerikaanse rijkelui, niet bekoren.

Recensie: Bacurau ★★★

Recensie A rainy day in New York ★★★1/2

donderdag 19 september 2019 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Wat een topprestatie levert actrice Elle Fanning (Ashleigh) af in Woody Allens recentste A rainy day in New York! Dit verdient een Oscarnominatie. Die vrouw is zo grappig! A rainy day in New York mag dan wel een romcom zijn, de prent is vooral erg humoristisch en in mindere mate romantisch. Allen speelt met zowat alle clichés en draait ze om. Zo is het in dit verhaal niet de vrouw maar de kerel (Timothée Chalamet speelt Gatsby) die constant er maar wat bijloopt. Zijn vriendin mag voor de schoolkrant van Yardley college namelijk regisseur Roland Pollard (Liev Schreiber) interviewen. Hij maakt art house films waar steeds minder volk naartoe trekt en gaat dan ook door een artistieke crisis. Zij prijst hem voor de keuzes die hij tot nog toe maakte, door geen artistieke toegevingen te doen terwijl hij lijkt te hunkeren naar erkenning en een groter publiek wil bereiken dan het nichepubliek.

Recensie: A rainy day in New York ★★★1/2

Recensie Ad Astra ★★★★

woensdag 18 september 2019 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

‘Papa’ van Stef Bos had perfect in de soundtrack van Ad Astra kunnen zitten, mocht het een Engelstalig nummer zijn geweest. De sciencefictionfilm van James Gray geeft je het gevoel te kijken naar een documentaire. Dat komt omdat de kleuren vaal zijn en die dus je het gevoel bezorgen naar een prent te kijken die minstens 50 jaar oud is. Daarnaast vertelt Brad Pitt in de rol van Roy McBride het verhaal zelf vanuit de ik-persoon. Nochtans speelt de film zich in de nabije toekomst af, wanneer er commerciële vluchten zijn naar de maan (je checkt in alsof je het vliegtuig neemt en betaalt veel geld als je tijdens je vlucht iets wil aanschaffen) en er allerhande programma’s in de ruimte gelanceerd zijn.

Recensie: Ad Astra ★★★★

Recensie The Hummingbird Project ★

maandag 16 september 2019 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Time is money, daar draait het om in The Hummingbird Project. De beurskoersen sneller binnenhalen dan de rest, zodat je algoritmes sneller dan je concurrenten kunnen kopen of verkopen, en je daarmee een slordige 500 miljoen dollar mee kan verdienen per jaar, dat willen Vincent Zaleski (Jesse Eisenberg) en Anton Zaleski (Alexander Skarsgård) die elkaars neven zijn voor elkaar krijgen. Een investeerder die aan High-Frequency Trading doet, ook wel flitshandel genoemd, heeft al zijn hoop dan ook gevestigd op het duo dat ontslag neemt bij het bedrijf van Eva Torres (Salma Hayek) dat drie manieren onderzoekt om dat ook te doen: door glasvezelkabel aan te leggen tussen Kansas en The New York Stock Exchange, zendmasten te gebruiken of te pionieren met ‘neutrino messaging’.

Recensie: The Hummingbird Project ★

Recensie The Best of Dorien B ★★

woensdag 11 september 2019 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Het filmdebuut van Anke Blondé, The Best of Dorien B, dat het filmfestival van Oostende opende is een flauwe en behoorlijk trage prent geworden qua vertelritme. Centraal staat Dorien (Kim Snauwaert) die de dierenartspraktijk (enkel kleine dieren) van haar vader Jacques (rol van Dirk van Dijck) heeft overgenomen. Haar ouders belanden in een huwelijkscrisis wanneer Doriens moeder Monique (Katelijne Verbeke) al 25 jaar er een affaire op nahoudt met de slungel Gilbert (Peter De Graef). Ook Doriens relatie gaat door zwaar weer. Jeroen (Jelle De Beule) is vooral bezig om zijn eredoctoraat te halen en had eerder al een affaire met collega Liesbeth (alweer een erg hautaine trutterige/bitcherige rol voor Wine Dierickx die wat ons betreft te vaak in dit soort rollen te zien is op de planken en op het scherm). De twee leven kortom meer naast elkaar dan met elkaar. Wanneer Miguel (Robrecht Vanden Thoren), een jeugdvriend, plots de hulp van Dorien inroept, wordt ze geconfronteerd met de vrouw die ze nu is en de dromen die ze destijds had: bij dierenartsen zonder grenzen aan de slag gaan in Afrika, o.a. terwijl ze nu nog een schim is – o.a. door de vermoeidheid van het mama van twee jonge kinderen zijn en haar carrière – qua energieniveau van de jonge vrouw die in haar studententijd nog aan taekwondo deed.

Recensie: The Best of Dorien B ★★

>>