Recensie Snowden*1/2

woensdag 2 november 2016 Cinema Aventure BrusselGalia Van de Wouwer

Het heldhaftige portret van de ex-spion Edward Joseph Snowden is niet om warm van te worden, al mag het je niet koud laten wat hij in 2013 publiek maakte.

Recensie: Snowden*1/2

Recensie De Premier*

woensdag 19 oktober 2016 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Na de remake van The Loft die flopte in de States, is Erik Van Looy terug met De Premier: een thriller waarvoor de quizmaster bij Vier een topcast samenstelde. Koen De Bouw neemt de hoofdrol van de premier Michel Devreese op zich. Verder zien we onder andere Charlotte Vandermeersch (als zijn woordvoerder Eva Bodart), Tine Reymer (zijn echtgenote), Katelijne Damen (dokter), Wim Willaert (zijn chauffeur Luc) en Dirk Roofthooft (de chef, de bad guy aan Belgische zijde) aan het werk. Alleen blijkt zo veel talent niet bestand tegen een script dat met haken en ogen aan elkaar hangt, waarbij de beeldvoering langs geen kanten coherent is, en de humor of woordgrapjes – zelfs in een cruciale scène – alle spanning onderuit haalt voor zover die er al is. Of hoe De Premier eerder als een lang uitgesponnen vrijblijvend maar entertainend tv filmpje dat zeer on-Vlaams (koel, afstandelijk en soms grotesk) en on-Amerikaans (emotionele lijn die binnensluipt halverwege) tegelijkertijd overkomt waar alle spanning ver zoek is.

Recensie: De Premier*

Recensie Where To Invade Next***

woensdag 8 juni 2016 KinepolisCaro Dralants

De Amerikaanse documentairemaker Michael Moore is terug van weggeweest met zijn nieuwe film ‘Where To Invade Next’. De hilarische prent past opnieuw perfect bij het karakter van de spontane ietwat gezette man. Net als bij ‘Fahrenheit 9/11’, ‘Bowling for Columbine’ en ‘Capitalisme: A Love Story’ kaart hij gevoelige onderwerpen aan overgoten met scherpe humor en paradoxale beelden. Het idee voor ‘Where To Invade Next’ ontstond al in zijn tienerjaren wanneer hij in Zweden vertoefde. Tijdens zijn trip brak hij zijn teen waarmee hij naar het ziekenhuis ging. De volgende dag keerde de jonge Moore terug om zijn rekening te betalen waar hij met stomheid werd geslagen toen ze daar vertelden dat er geen rekening was. De reisdocumentaire ging vorig jaar in première op het Internationaal Film Festival in Toronto en in Amerika op het Film Festival van New York.

Recensie: Where To Invade Next***

Recensie Julieta**1/2

woensdag 18 mei 2016 Vendome ElseneCaro Dralants

De internationaal geroemde regisseur Pedro Almodóvar zet met ‘Julieta’ een aangrijpende twintigste film neer. De Spanjaard mocht in zijn carrière al heel wat prijzen in ontvangst nemen waaronder twee Oscars en twee Golden Globes en nu wil hij op het Filmfestival in Cannes de Palme d’Or wegkapen met zijn nieuwste werk. ‘Julieta’ is gebaseerd op de in kortverhalen van Alice Munro uit haar boek ‘Runaway’ die zich afspelen in Canada. Almodóvar wou oorspronkelijk de film in Canada opnemen, maar vond er zijn draai niet waarna hij New York overwoog, maar daar ook wat verloren liep. Pas in 2015 werd besloten dat de film in Spanje zou worden opgenomen met Spaanse acteurs en Spaanse teksten. Die acteurs zetten een geweldige prestatie neer, vooral Emma Suárez en Adriana Ugarte die de hoofdrolspeelster ieder op hun beurt vertolken.

Recensie: Julieta**1/2

Recensie I am wrath**

woensdag 11 mei 2016 KinepolisCaro Dralants

De Amerikaanse Charles ‘Chuck’ Russell is ondertussen toe aan zijn negende film als regisseur. Helaas kon hij de glorie van ‘The Mask’ (1994) en ‘The Scorpion King’ (2004) niet evenaren met zijn jongste prent ‘I Am Wrath’. De langspeelfilm wordt omschreven als actiethriller, maar dat genre wordt overvloedig overgoten met een portie drama. Actieliefhebbers, jullie zijn gewaarschuwd. De grote naam John Travolta zal de nieuwsgierigen en de fans onder ons naar de zalen lokken. Travolta zette een mooie gekwelde geest neer die uit is op koelbloedige wraak. Amanda Schull, die de dochter van Travolta speelt, kan zeker ook knap acteren, maar helaas ontbrak het haar in deze film aan droefheid die een dochter zou moeten hebben na het verlies van haar moeder. Christopher Meloni speelt de vriend en ex-partner van Travolta. Hij zet een koele huurmoordenaar neer met een grappige, cynische twist.

Recensie: I am wrath**

>>