>>

Recensie Stan and Ollie ★★★★

maandag 18 maart 2019 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Vakmanschap, puur vakmanschap levert de niet-conventionele biopic Stan and Ollie op. Regisseur Jon S. Baird koos bewust niet voor een titel als Laurel & Hardy omdat hij in deze prachtige film die moeiteloos de nostalgische sfeer uit de jaren ’30 en ’50 weet op te roepen inzoomt op het leven van de mannen achter de Dikke en de Dunne, en vooral de jaren die minder gekend zijn. Vandaar dat ie hun voornamen gebruikt. Openen doet de film wanneer het komisch duo op het hoogtepunt van hun succes staat, in de zomer van 1937. Het jaar dat Stan loonsverhoging wil bekomen bij hun filmproducent Hal Roach maar uiteindelijk bot zal vangen en ontslagen wordt. Hij weet immers dat Charlie Chaplin heel wat meer dan hen verdient. Hij staat op het punt om te gaan tekenen bij Fox, maar Ollie komt niet opdagen wat hem verbitterd achterlaat. Ollie (Hardy, de Dikke) zit namelijk nog wel onder contract en krijgt een andere sidekick (Harry Langdon voor de ‘olifanten’-film Zenobia n.v.d.r.) maar de chemie die het originele duo uitstraalde, werd nooit door de twee geëvenaard. In 107 films komen Laurel & Hardy voor, 32 stomme kortfilms, 40 kortfilms met geluid, 23 langspeelfilms en 12 cameo’s.

Recensie: Stan and Ollie ★★★★

Recensie Coureur ★★★★1/2

vrijdag 15 maart 2019 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

‘Waarom ben jij geen profwielrenner geworden?’ is wellicht dé cruciale vraag die gesteld wordt in Coureur. Felix Vereecke (Niels Willaerts) moet koste wat het kost wielrenner worden. Zijn vader Mathieu (Koen De Graeve) en nonkel Willy (Günther Lesage) koersten ook. ‘De koers dat zit in je bloed. Dat geef je van vader op zoon door. Je leert vechten tegen alles en iedereen en vooral tegen jezelf’ klinkt het bij de start van dit onwaarschijnlijk sterk regiedebuut van Kenneth Mercken. De semi-autobiografische dramafilm is gebaseerd op het leven van Mercken die de film samen met Monica Stan schreef. Op zijn negentiende zit Felix tot over zijn oren aan de drugs, amfetaminen, epo,  hormonen en bezorgt zijn (in zijn jeugd verder afwezige) vader hem bloed dat ie rechtstreeks injecteert in een ader. De tiener maakt zelf kennelijk onvoldoende testosteron aan waardoor hij gewoon niet meekon met de andere coureurs.

Recensie: Coureur ★★★★1/2

Recensie Captain Marvel ★★★1/2

maandag 11 maart 2019 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Marvel lanceert nog net voor Avengers Endgame, hét vervolg op Avengers Infinity War waar elke Marvelfan op zit te wachten, een nieuwe heldin op het grote scherm mét menselijke trekjes (en emoties die ze te baas moet zien te krijgen). Daarbij trekt het productiehuis meteen ook de feministische kaart. Zij beschikt namelijk over superkrachten. Ze zal ook overleven wanneer Thanos de helft van alle leven in de kosmos uitgeroeid heeft zo blijkt uit de scene tijdens de end credits. En zal dus straks mogelijk een niet onbelangrijke rol spelen in Avengers Endgame. Ook daarom is Captain Marvel van regisseurs Anna Boden en Ryan Fleck bekijken, een must voor elke Marvelfan. Blijf daarbij tot het einde van de end credits zitten, want ook dan volgt er nog een scène.

Recensie: Captain Marvel ★★★1/2

Recensie Urbanus de vuilnisheld ★

woensdag 6 maart 2019 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Meer dan 10 miljoen strips van Urbanus zijn er ondertussen verkocht sinds de allereerste ‘Het fritkotmysterie’ in 1983 verscheen. Willy Linthout, pas 65, en Urbanus bijna 70, creëerden voor het eerst een langspeeltekenfilm die gebaseerd is op de stripreeks. Alles draait hier rond een louche bankier Jef Patat (stem van Ludo Hellinx), die -5% rente hanteert wanneer de inwoners van Tollembeek hun spaargeld in een sok bij hem steken onder de brug. Dat geld moet beveiligd worden, vandaar dat de inwoners geld moeten betalen. Opbrengen zullen hun centen dus niet, wel zullen die beetje bij beetje minder worden. Jef Patat verrijkt er zich zelf mee door aan de champagne te zitten wat kritische vragen doet oproepen bij Urbanus. Wanneer de tweedelige hond Nabuko Donosor (stem van Ben Segers) geld wil afhalen, blijkt zijn sok leeg. Jef Patat stop hem snel 5 euro toe, maar heeft al snel door dat ie in moeilijkheden kan komen. Hij vermomt zich als Rus en stelt de Tollembekenaars voor om het afval van de steden bij hen te laten storten omdat die geen plek meer hebben. Op die manier kunnen ze veel geld verdienen. Een jaar gratis bier in het café biedt hij aan. Pas na een jaar kunnen de inwoners hun geld zien. In realiteit blijft hij een decadent leven leiden met de twee corrupte politieagenten René en Modest (heerlijk neergezet door Pieter Embrechts en Dimitri Leue) waarvan één een travestietfetisj heeft. En dan is er nog de wreedaardige belastingcontroleur Madam Kopermen (Isabelle Van Hecke) die geld ruikt. Zij en de politieagenten die op geld uit zijn vormen een bedreiging voor de inwoners. Naast de groeiende afvalbergen.

Recensie: Urbanus de vuilnisheld ★

Recensie Vechtmeisje ★★★1/2

Vechtmeisje, dat Johan Timmers regisseerde, is een film over je woede onder controle leren houden. De prent won in Nederland terecht de juryprijs en de publieksprijs in de categorie Beste Nederlandse Familiefilm tijdens het jongste Cinekid Festival. De film gaat over de tiener Bo (knap neergezet door Aiko Beemsterboer) die een opvliegend karakter heeft. Dat zit deels in de genen – haar ouders Alex (Ali Ben Horsting) en Esther (Hilde De Baerdemaeker met Hollands accent wat licht gekunsteld overkomt) zitten namelijk in een vechtscheiding verwikkeld. Hij wil co-ouderschap, zij dat de kinderen om de twee weken een weekendje naar hun papa gaan. Al dat geruzie zorgt ervoor dat Bo, wiens naam voluit ‘strijdlustig’ betekent, meermaals op ontploffen staat. Ze probeert dan te tellen om tot rust te komen. Vaak tevergeefs. Wanneer ze Joy (erg naturel neergezet door Noa Farinum) ontmoet niet ver van het appartementsblok waar ze met haar moeder is gaan wonen, rolt ze in het kickboksen en wordt Joy haar trainingspartner. Bo’s broer Dani (Bas Keizer), die gitarist wil worden van een bandje, wordt al eens gepest en heeft suikerziekte. Bo moet dus voor haar broer zorgen en hem een insulinespuit geven wanneer nodig. Er moeten zijn voor je broer, inboeten aan vrijheid (thuis had ze nog haar eigen kamer, bij haar ma moet ze de slaapkamer delen met Dani), in combinatie met nog wat puberen, brengen haar woede vaak naar de oppervlakte. Zeker wanneer haar vader ertegen is dat ze kickbokst. Hij vreest vooral voor haar tanden waar Bo’s ouders de jongste jaren behoorlijk in geïnvesteerd hebben zodat ze een mooi gebit zou hebben.

Recensie: Vechtmeisje ★★★1/2

>>