>>

Recensie Le Coeur Regulier*1/2

woensdag 20 april 2016 Cinema Aventure BrusselCaro Dralants

Regisseuse Vanja d‘Alcantara laat ons nadenken over het leven met haar tweede langspeelfilm ‘Le Coeur Régulier’. In tegenstelling tot haar vorige prent ‘Beyond the steppes’, die eerder hard uit de hoek kwam, koos ze nu voor een iets kalmere, maar nog steeds doordingende aanpak. Het verhaal is gebaseerd op de gelijknamige roman van Olivier Adam. De hoofdrol is weggelegd voor Isabelle Carré die een verwarde vrouw vertolkt die ronddwaalt in haar eigen leven. Niels Schneider speelt de levensgenietende broer die zijn zus tot inkeer probeert te brengen en Jun Kunimura is een Japanse leermeester die te hulp schiet.

Recensie: Le Coeur Regulier*1/2

Recensie Belgica***

woensdag 2 maart 2016 KinepolisNiels Bruwier

Belgica is de vijfde film van Felix Van Groeningen en de opvolger van The Broken Circle Breakdown. Op het Amerikaanse Sundance festival was het de openingsfilm. Het Amerikaanse publiek kan de film alvast smaken. Het verhaal is gebaseerd op het Gentse café Charlatan. De hoofdrollen worden gespeeld door Stef Aerts en Tom Vermeir. Voor Tom Vermeir is het zijn debuut op het grote scherm. De soundtrack werd gemaakt door Soulwax en krijgt doorheen de film een grote rol.

Recensie: Belgica***

Recensie D Ardennen**

woensdag 14 oktober 2015 KinepolisCaro Dralants

Met zijn eerste langspeelfilm kopt regisseur Robin Pront meteen de bal binnen. Zijn grimmige prent past perfect in het rijtje van de rauwe Flemish Noir films. Pront maakte eerder al indruk met zijn kortfilms ‘Injury Time’ en ‘Plan B’ waarmee hij veel lof kreeg in de Vlaamse filmindustrie. In ‘D’Ardennen’ passeren bekende koppen als Veerle Baetens, Kevin Janssens en Peter Van Den Begin de revue. De rol van driftkikker met kort lontje is Kevin Janssens op het lijf geschreven. Wat helaas ook enkele keren voor een cliché moment zorgt wanneer hij al kauwend met zijn naar achter gekamde kuif stoere praat verkoopt. Jeroen Perceval, die meewerkte aan het scenario, zet zijn rol van introverte, mysterieuze man met een indrukwekkende focus neer. Hij is diegene die je bij de hand neemt en meeneemt in het verhaal. Veerle Baetens heeft een kleinere rol die ze weliswaar als grote madame vertolkt. Haar ingetogen marginaliteit is perfect in balans. Niet te veel, niet te weinig, net genoeg. Maar niet alleen de acteerprestaties mogen geloofd worden. Ook de muziek draagt veel bij tot de film. De harde techno beats passen perfect bij de marginaliteit van de rand van’t stad.

Recensie: D Ardennen**

Recensie Lee and Cindy C*1/2

woensdag 1 juli 2015 KinepolisElvin Vanzeebroeck

Met Lee & Cindy C. stelt Stany Crets zijn eerste film voor. Met deze prent brengt Crets een mix van humor, drama en romantiek. In de cast van deze film zien we zo goed als geen onbekende gezichten. Zo spelen Thuis-acteur Bert Verbeke (Bram in Thuis) en Ann Van den Broeck (bekend van o.a. Zone Stad, Spoed, Steracteur Sterartiest, etc.) de hoofdrollen. Daarnaast passeren ook nog Jaak Van Assche, Nico Sturm en Nathalie Meskens op het doek. De eerste poging van Crets als regisseur is geen film om over naar huis te schrijven, maar brengt desondanks enkele heerlijke, komische momenten met zich mee.

Recensie: Lee and Cindy C*1/2

Recensie The Age Of Adaline**1/2

woensdag 17 juni 2015 KinepolisElvin Vanzeebroeck

Met ‘The Age Of Adaline’ is regisseur Lee Toland Krieger aan zijn vierde langspeelfilm toe. Zijn vorige prent ‘Celeste & Jesse’ was al een verkenning in het domein van de romantische film en dat doet hij deze keer opnieuw, niet per se beter maar anders.

Recensie: The Age Of Adaline**1/2

>>