Concertnews.be
                       
nieuws | klassiek en instrumentaal | opera | ballet en dans | musical cabaret en revue | pop, rock,....- concerten | poll | nieuwsbrief | twitter | colofon | login



Tabs concertnews


Recensie: 14-18 spektakel-musical**
Waar: Nekkerhal Mechelen
Wanneer: zondag 20 april 2014

14-18
Foto's: Luk Monsaert

Met 14-18 de spektakelmusical levert Studio 100 een ongeziene spektakelmusical af. Niet dat het genre op zich nieuw is voor ons land: Roméo & Juliette en Notre Dame de Paris (beiden speelden eerder in Antwerpen) en Mozart l’opera rock en Les Amants de la bastille (te zien in Vorst Nationaal enkele jaren terug) vallen onder dat genre. Producties met een zekere grandeur à la Française. Regisseur Frank Van Laecke heeft ook al jarenlang ervaring met de producties die hij in Berlare, op het Donkmeer neerpootte. Ook die vallen, hoewel het voorstellingen zijn met amateurs aangevuld met enkele professionals, onder de categorie spektakelmusical. Een genre dat zoals het woord zelf al zegt groots uitpakt, want visueel, muzikaal (en choreografisch) valt er behoorlijk wat te beleven. Maar, en dat is wat eigen aan dit subgenre, daardoor verlies je als toeschouwer ook emotionele binding met veel personages en geraak je moeilijk betrokken in het verhaal.

> lees meer

Recensie: Pauline en Paulette**1/2
Waar: Fakkeltheater - Rode Zaal
Wanneer: woensdag 9 april 2014

Pauline
Foto's: Luk Monsaert

Nostalgie is in. Dat maken we toch uit de prachtserie “Marsman” die op dit moment op één loopt op. Ook in het theater smaakt de tijd van toen oproepen naar meer. Pauline en Paulette kreeg na de film, een muziektheaterversie. Subtiel, integer, liefdevol, met verfijnde humor en spelplezier én ook een tikkeltje melancholie en verdriet in verwerkt. Dat is die “muzikale praline” zoals regisseur Frank Van Laecke zijn jongste kindje noemt. Dat klopt meer dan ooit, Pauline en Paulette is zo’n praline die in de mond verschillende intensiteiten en smaken laat proeven na elkaar.

> lees meer

Recensie: Disney On Ice Durf te dromen**
Waar: Lotto Arena Merksem
Wanneer: vrijdag 14 februari 2014

Cynisme. Er zijn weinig journalisten waar het gif niet in sluipt. Veel gezien. Veel gehoord. Veel (denken we te) weten. Toch zijn er momenten waarvan je niet verwacht dat ze komen. Momenten dat je als journalist volledig uit je rol valt omdat datgene wat rondom je gebeurt je zo raakt dat het onmogelijk is het te negeren. Dat hoe toeschouwers een voorstelling beleven sterker wordt dan de voorstelling zelf. Dat het onmogelijk wordt om nog met enige afstandelijkheid het evenement te verslaan, met de zogenoemde objectieve, kritische blik die lezers van je verwachten. Wanneer ik dit schrijf , ben ik na de première van Disney On Ice Durf te dromen in de Lotto Arena wenend gaan slapen. Niet zo zeer om wat ik op het ijs zag, wel om een meisje dat net voor me zat. Dit was haar dag.

> lees meer

Recensie: Pauline en Paulette**1/2
Waar: Fakkeltheater - Rode Zaal
Wanneer: dinsdag 28 januari 2014

Pauline
Foto's: Luk Monsaert

“Pauline en Paulette” was een hartverwarmende voorstelling. Liliane Dorekens, Marilou Mermans, An Vanderstighelen, Charline Catrysse, Dirk Van Vaerenbergh en in het bijzonder Erna Palsterman in de rol van de mentaal beperkte Pauline zetten stuk voor stuk sterke acteerprestaties neer. Erna ‘s vertolking was zo realistisch dat we in haar mimiek en haar bewegingen ook effectief dat kinderlijk geluk en die wereldvreemde onschuld zagen die zo mooi werden omschreven in het lied “Er was eens”. Met “Pauline en Paulette” leverden Frank Van Laecke en Allard Blom een vertederend stuk muziektheater af waarin ondanks de serieuze thematiek toch ook heerlijk en oprecht kon gelachen worden. Tsjaikovski en Dirk Brossé tekenden voor de muziek.

> lees meer

Recensie: Les Mamelles de Tirésias**1/2
Waar: De Munt Brussel
Wanneer: donderdag 16 januari 2014

Een opéra bouffe als Les Mamelles de Tirésias – die de Munt opdraagt aan Eva Ganizate die de rol van La Grosse Dame had moeten vertolken maar nog voor de repetities om het leven kwam door een verkeersongeval - leunt sterk aan bij wat we tegenwoordig een musical noemen. Niet alleen omwille van de dialogen – het werk is niet doorgecomponeerd -  ook door het luchtige karakter, een vroege vorm van absurdisme, en stevige maatschappijkritiek. De Munt bracht de versie die in oktober 2012 op het Aldeburgh festival in première ging naar Brussel. Met Emily Hindrichs die tekende voor de arrangementen naar Benjamin Brittens versie voor twee piano’s en 12 zangers dat op zijn beurt gebaseerd is op de originele muziek van Francis Poulenc. Niet zelden zien we in oude MGM- musical films uit de jaren ’40 dansnummers in een bar, en dus koos regisseur Ted Huffman om de handeling in deze locatie te laten doorgaan.

> lees meer


© sinds 2008 concertnieuws.be | concertnews.be | gebruiksovereenkomst