Concertnews.be

nieuws | klassiek en instrumentaal | opera | ballet en dans | musical cabaret en revue | pop, rock,....- concerten | poll | nieuwsbrief | twitter | colofon | login

Tabs concertnews

Recensie: Beyond the tutu**1/2
Waar: Vlaamse Opera Antwerpen
Wanneer: woensdag 16 april 2014

Beyond the Tutu gaf ons een overzicht van ballet door drie stukken uit te voeren: La Bayadère… The kingdom of shadesMade Man en Tyll. De voorstelling toonde ons niet alleen hoe ballet is geëvolueerd, maar gaf ook het kunnen van het menselijk lichaam weer.

> lees meer

Recensie: Romeo and Juliet | Ballet Vlaanderen***
Waar: Stadsschouwburg Antwerpen
Wanneer: vrijdag 21 februari 2014

Romeo
Foto's: Marc Haegeman

Fris, licht, speels, theatraal en uiteindelijk dramatisch geladen. Dat is ‘Romeo en Julia’, de nieuwe avondvullende productie van Ballet Vlaanderen in dit Shakespeare-jaar (de auteur werd 450 jaar geleden namelijk geboren). Van balletdansers mag verwacht worden dat ze kunnen dansen. Deze choreografie van de Rus Slava Samodurov vraagt meer van hen. Via mimiek, lichaamstaal, vertellen de principals en het corps de ballet het verhaal. Met magnifieke kostuums van ontwerper Tim Van Steenbergen, een decor van de hand van Anthony Macllwaine (met zijn balkons, klapramen,en trappen gebaseerd op Shakespeare’s Globe Theatre in Londen) en de meeslepende muziek van Sergei Prokofiev, uitgevoerd door het Symfonieorkest Vlaanderen o.l.v. Benjamin Pope, is dit om kort te zijn de must see balletvoorstelling van het moment.

> lees meer

Recensie: Laurent Chetouane | Sacre*
Waar: deSingel Antwerpen
Wanneer: zondag 16 februari 2014

Laurent
Foto's: Robin Junicke

Promiscu, holebi-gedrag promoten als dé verlossing. Dat is wat de Franse choreograaf Laurent Chétouane doet in Sacre. Niet dat we iets tegen eender welke visie op seksualiteit hebben. Maar dit is toch wel alweer een zoveelste bewijs dat een choreograaf niet veel verder wil gaan dan de eigen leef- en gevoelswereld op het podium brengen: van boosheid tegenover het publiek tot verlossing. Er gaat geen seizoen voorbij of het holebi-thema wordt niet verwerkt in een choreografie. Uiteraard maken erg veel kunstenaars, en ook dansers, deel uit van de holebi-gemeenschap. Toch durven we hen oproepen geen “one issue”- werken te blijven maken, maar verder te kijken dan de eigen leef-en gevoelswereld, en ook andere thema’s aan te snijden. Want omdat ze buitenproportioneel vertegenwoordigd zijn binnen het domein en het medium waarvoor ze werken, dreigen ze te verschralen qua themakeuzes en wordt het wel erg voorspelbaar.

> lees meer

Recensie: Anne Teresa De Keersmaeker | Partita 2**
Waar: deSingel Antwerpen
Wanneer: zaterdag 15 februari 2014

Net zoals in “Vortex Temporum” staan er in “Partita 2” verschillende cirkels in krijt getekend op de zwarte podiumvloer. Kaal is het podium van deSingel. De uitgang rechts achteraan is zichtbaar. Een subtiele diagonale lichtstreep laat Amandine Beyer toe om plaats te nemen op het podium. De eerste twee delen “Allemande” en “Courante” uit Bachs “Partita 2” klinken in het duister. Anne Teresa De Keersmaeker dwingt op die manier de toeschouwer om te luisteren. Dat dwingende karakter is er voor sommigen te veel aan. Het gehoest van het publiek wijst niet zo zeer op hoe het met de gezondheid van de toeschouwers gesteld is, wel op het feit dat die dwang niet gesmaakt wordt.

> lees meer

Recensie: 生长 Genesis | Sidi Larbi Cherkaoui*
Waar: deSingel Antwerpen
Wanneer: dinsdag 14 januari 2014

生长
Foto's: AAP

生长 Genesis. Als Chinese titel werd gekozen voor Sheng (Geboorte) en Zhang (Groei), van Sidi Larbi Cherkaoui kende zijn Europese première in deSingel. Een dansvoorstelling die helaas niet dezelfde kracht heeft als eerder werk van Cherkaoui. De spanningsboog staat niet strak genoeg. De kijker wordt tussen twee werelden op en af geduwd: culture (met een zeer klinische, zakelijke benadering rond DNA, chromosomen, geneeskunde)  en nature (met veel verwijzing naar armen en handen, met de boom als metafoor van geschiedenis en toekomst). Het zijn die twee verschillende werelden die het Oosten en het Westen met elkaar gemeen hebben.  Maar de thema’s natuur vs. wetenschap vs. geloof contrasteren hier te sterk tegenover elkaar waar de spanningsboog van de dansvoorstelling uiteindelijk onder lijdt. Of hoe Cherkaoui bewees ook maar een mens te zijn, en dus ons –weliswaar nog maar voor de tweede keer na IT 2.0. – ontgoochelde.

> lees meer

© sinds 2008 concertnieuws.be | concertnews.be | gebruiksovereenkomst