Concertnews.be
nieuws | klassiek en instrumentaal | opera | ballet en dans | musical cabaret en revue | pop, rock,....- concerten | poll | nieuwsbrief | twitter | colofon | login



Tabs concertnews


Recensie: Donlon Dance Company**1/2
Waar: Theater t Eilandje
Wanneer: vrijdag 6 juni 2014

Met een gastvoorstelling van de Donlon Dance Company eindigt het Koninklijk Ballet van Vlaanderen zijn seizoen 2013-2014. Een einde van een tijdperk ook, vermits het volgend seizoen binnen het Kunsthuis onder de naam  “Ballet Vlaanderen” door het leven gaat. Drie korte choreografieën van Marguerite Donlon, die erg verschillend waren in sentiment, waar het verrassingselement ook een rol speelde, toonden waar ballet anno 2014 voor staat: toegankelijk, humoristisch, menselijk, kunstzinnig, mee met zijn tijd maar boven al: inspelen op een rijk scala aan gevoelens.

> Recensie: Donlon Dance Company**1/2

Recensie: Riverdance 20 years*1/2
Waar: Paleis 12 Brussels Expo
Wanneer: zaterdag 26 april 2014

De mannelijke lead dancer van Riverdance die twee keer kort na elkaar tegen de vlakte gaat op het einde van het tweede deel van Riverdance. En dit terwijl de tape met de klank van tapdans doodleuk verder speelt. Dát is Riverdance 20 jaar later blijkbaar nog steeds, een voornamelijk full playback en  live on tape-verhaal, oorspronkelijk als intermission act tijdens het Eurovisiesongfestival 1994 in Dublin, daarna uitgegroeid tot een avondvullende show, een trademark, een exportproduct ook, waarbij de merkwaarde velen malen groter geworden is dan de artistieke kwaliteit. Of hoe Riverdance 20 jaar later behoorlijk belegen overkwam – die visuals - die podiumdecorelementen waren echt wel gedateerd én kitscherig – maar uiteindelijk finaal toch wist te scoren met enkele flitsen op muzikaal en choreografisch vlak. Al was het finaal too little too late.

> Recensie: Riverdance 20 years*1/2

Recensie: Beyond the tutu**1/2
Waar: Vlaamse Opera Antwerpen
Wanneer: woensdag 16 april 2014

Beyond the Tutu gaf ons een overzicht van ballet door drie stukken uit te voeren: La Bayadère… The kingdom of shadesMade Man en Tyll. De voorstelling toonde ons niet alleen hoe ballet is geëvolueerd, maar gaf ook het kunnen van het menselijk lichaam weer.

> Recensie: Beyond the tutu**1/2

Recensie: Romeo and Juliet | Ballet Vlaanderen***
Waar: Stadsschouwburg Antwerpen
Wanneer: vrijdag 21 februari 2014

Fris, licht, speels, theatraal en uiteindelijk dramatisch geladen. Dat is ‘Romeo en Julia’, de nieuwe avondvullende productie van Ballet Vlaanderen in dit Shakespeare-jaar (de auteur werd 450 jaar geleden namelijk geboren). Van balletdansers mag verwacht worden dat ze kunnen dansen. Deze choreografie van de Rus Slava Samodurov vraagt meer van hen. Via mimiek, lichaamstaal, vertellen de principals en het corps de ballet het verhaal. Met magnifieke kostuums van ontwerper Tim Van Steenbergen, een decor van de hand van Anthony Macllwaine (met zijn balkons, klapramen,en trappen gebaseerd op Shakespeare’s Globe Theatre in Londen) en de meeslepende muziek van Sergei Prokofiev, uitgevoerd door het Symfonieorkest Vlaanderen o.l.v. Benjamin Pope, is dit om kort te zijn de must see balletvoorstelling van het moment.

> Recensie: Romeo and Juliet | Ballet Vlaanderen***

Recensie: Laurent Chetouane | Sacre*
Waar: deSingel Antwerpen
Wanneer: zondag 16 februari 2014

Promiscu, holebi-gedrag promoten als dé verlossing. Dat is wat de Franse choreograaf Laurent Chétouane doet in Sacre. Niet dat we iets tegen eender welke visie op seksualiteit hebben. Maar dit is toch wel alweer een zoveelste bewijs dat een choreograaf niet veel verder wil gaan dan de eigen leef- en gevoelswereld op het podium brengen: van boosheid tegenover het publiek tot verlossing. Er gaat geen seizoen voorbij of het holebi-thema wordt niet verwerkt in een choreografie. Uiteraard maken erg veel kunstenaars, en ook dansers, deel uit van de holebi-gemeenschap. Toch durven we hen oproepen geen “one issue”- werken te blijven maken, maar verder te kijken dan de eigen leef-en gevoelswereld, en ook andere thema’s aan te snijden. Want omdat ze buitenproportioneel vertegenwoordigd zijn binnen het domein en het medium waarvoor ze werken, dreigen ze te verschralen qua themakeuzes en wordt het wel erg voorspelbaar.

> Recensie: Laurent Chetouane | Sacre*


© sinds 2008 concertnieuws.be | concertnews.be | gebruiksovereenkomst