>>

Recensie Ravel**1/2

zaterdag 28 mei 2016 Opera AntwerpenCaro Dralants

De muziek van Maurice Ravel, live gebracht door het Symfonisch Orkest Opera Vlaanderen, vormde de drijfveer van de avond. Het gebeuren werd opgedeeld in drie stukken. Het eerste, ‘Exhibition’, was een choreografie van Sidi Larbi Cherkaoui waarbij schilderijen tot leven kwamen. Geordende chaos versmolt op een soepele en vloeiende manier in elkaar waarbij vooral het bewegende decor opviel. Het tweede deel kwam van de hand van Jeroen Verbruggen met ‘Ma Mère L’Oye’ die een ode bracht aan het overleden koningspaars Fabiola en Boudewijn. Het donkere stuk was een beetje het buitenbeentje van de voorstelling. Het laatste stuk werd gecreëerd door de grote Maurice Béjart op het gelijknamige nummer ‘Boléro’. Een knaller einde waarbij melodie, ritme en figuranten één geheel vormden en het duidelijk werd dat de andere choreografieën toewerkten naar deze climax.

Recensie: Ravel**1/2

Recensie They might be giants**

donderdag 19 mei 2016 STUK LeuvenCaro Dralants

Clean en strak, zelfs abstract, was de solo ‘They might be giants’ van Steven Michel. Bewegingen werden steeds groter, werkten naar een hoogtepunt toe en doofden daarna weer uit. Het menselijke lichaam was al snel niet meer. Wat we enkel nog zagen waren ledematen die zich lieten meevoeren door de muziek. In het begin zeer interessant, maar na een tijdje uitgeblust. De muziek, het licht en de choreografie vloeiden  samen tot één geheel. We zagen niet één keer zijn gezicht wat ervoor zorgde dat je toch nog bleef zitten en wachten. Het begin bleven we geboeid en gefascineerd kijken, tegen het midden aan was het en duw en trek spel van aandacht behouden.

Recensie: They might be giants**

Recensie Until our hearts stop***

woensdag 11 mei 2016 deSingel AntwerpenBert Hertogs

Met “Until our hearts stop” levert de Amerikaanse choreografe Meg Stuart een rechttoe rechtaan straight in your face voorstelling af. Op zijn zachtst gezegd werkt Stuart erg confronterend en dat op verschillende niveaus. Zo toont ze niet alleen erg dierlijk gedrag en handelingen, intimistische taferelen en het tegenovergestelde: dansers in een formele handeling, met een strikt afgebakende ruimte rondom zich. Daarboven komt nog eens een theater in het theater-laag en scherpe spot encynisme om het publiek. “Until our hearts stop”  daagt uit, rebelleert, loopt over van hartstocht, maar ook van razernij: een heerlijke voorstelling.

Recensie: Until our hearts stop***

Recensie Impressing the Czar***

vrijdag 6 mei 2016 deSingel AntwerpenBert Hertogs

Jarenlang mocht enkel Ballet Vlaanderen Impressing the Czar van William Forsythe dansen. In 2008 was die voorstelling overigens nog te zien in deSingel. Dat kwam omdat het ballet toen Kathryn Bennetts als artistiek leider had, die jarenlang balletmeester en medewerkster van Forsythe was bij Ballett Frankfurt. Voor Forsythe gaat het over de juiste mensen vinden in een compagnie die gestalte kunnen geven aan deze complexe ironische voorstelling, maar even belangrijk is dat de leiding van een balletgezelschap de geest van zijn werk begrijpt en er een vertrouwensband ontstaat. Daardoor haalde Semperoper Ballett Dresden deze voorstelling binnen met als productieleidster Kathryn Bennetts.

Recensie: Impressing the Czar***

Recensie Tordre*1/2

donderdag 28 april 2016 STUK LeuvenCaro Dralants

Twee danseressen, Lora Juodkaite en Annie Hanauer, kwamen met behulp van beweging en dans hun getuigenis vertellen. De levende spinnende tol Lora Juodkaite gaf een duizelingwekkende solo, maar na lange tijd verloor het zijn glans. Annie Hanauer bracht wat meer emotie in de voorstelling. Ondanks haar armprothese weet ze zich met veel vrijheid te bewegen. Helaas was ook dit weer aan de lange kant. Het volledig van de pot gerukte einde paste helemaal niet bij de sfeer die gecreëerd werd tijdens de rest van het tafereel. Een soms ongemakkelijke, af en toe indrukwekkende, maar veel te langdradige voorstelling werd ons voorgeschoteld.

Recensie: Tordre*1/2

>>