Tabs concertnews

Recensie: Au Monde**1/2
Waar: De Munt Brussel
Wanneer: zondag 30 maart 2014

Au
Foto's: Bernd Uhlig

Opera heeft een sociale, politieke boodschap en moet een maatschappelijke situatie tonen, een spiegel zijn van wat er zich afspeelt in het dagelijks leven. Hoe onbehaaglijk dat gevoel ook mag zijn. Het zijn de woorden van Gerard Mortier, voormalig intendant van de Munt (1981-1991) die op 8 maart 2014 overleed. Philippe Boesmans kreeg de eerste kansen van hem om een opera te schrijven. Ondertussen is de componist aan zijn zevende operaproductie die in wereldpremière ging.  Aan Mortier wordt de voorstelling opgedragen. Boesmans zelf kreeg een zeer grote eer. Onder de Royal Box prijkt nu zijn naam als componist op een “pastille”, tussen de Mozarts en de Verdi’s.  Een zeldzaamheid dat een componist nog bij leven zo geëerd wordt.

> lees meer

Recensie: Lady Macbeth uit het district Mtsensk***
Waar: Vlaamse Opera Antwerpen
Wanneer: zaterdag 29 maart 2014

3 doden en 1 zelfmoord. Dat is de trieste balans na een avondje ”Lady Macbeth uit het district Mtsensk” in de Vlaamse Opera. Nu ja, het is te zeggen wat je onder “triest” kan verstaan. De opera van Dmitri Sjostakovitsj die in januari 1934 in Leningrad zijn première kende is buiten maatschappijkritisch ook vlijmscherp door zijn satire. Twee jaar later zou het onder Stalin ook een verboden werk worden. Met het koor en vooral het orkest die de zaak verteerbaar, ja zelfs bij momenten amusant houden, is het werk erg doeltreffend.  Wanneer daarbovenop nog eens – ongewild – een keukenkast naar beneden komt tijdens een vrijpartij aan het aanrecht van de keuken ligt die komische laag nog bloter dan de twee hoofdpersonages zelf.

> lees meer

Recensie: Otello**1/2
Waar: Vlaamse Opera Antwerpen
Wanneer: vrijdag 7 februari 2014

“Viva Otello” mag het koor dan wel uitzingen bij het begin van de Rossini-opera.  Maar net voor het tweede bedrijf hoorden we “Viva Zedda” uitroepen door een toeschouwer op de première. Alberto Zedda, de Rossini- expert die 86 lentes jong is, neemt de muzikale leiding voor zijn rekening en loodst het koor en orkest van Opera Vlaanderen en de solisten door de erg rijke classicistische belcanto partituur.

> lees meer

Recensie: Jenůfa*****
Waar: De Munt Brussel
Wanneer: zondag 26 januari 2014

In twee woorden: impressionant impressionisme. Dat brengt de Letse regisseur Alvis Hermanis als regiedebuut voor de Munt met Jenůfa van Leoš Janáček. Centraal in zijn regie staat esthetiek. Het theaterdoek ademt Jugendstil uit. De Moravische (nu: Tsjechische) art nouveau, met weelderige bloemenfragmenten, van Alfons Maria Mucha worden geprojecteerd, naast landschapsschilderwerken. Daarvoor stond de Letse videokunstenares Ineta Sipunova in. De onwaarschijnlijk prachtige folkloristische kostuums die van de hand zijn van de Engelse Anna Watkins ondersteunen de traditie, de hoopvolle toekomst, de zomer, de overgang van de 19de naar de 20ste eeuw toen het werk tot stand kwam. De Russische Alla Sigalova zet daar tegenover abstracte, expressionistische choreografieën die de muziektaal van Janáček ondersteunen. Het geheel klopt van begin tot einde.

> lees meer

Recensie: Der Rosenkavalier***
Waar: Vlaamse Opera Antwerpen
Wanneer: zaterdag 28 december 2013

Der Rosenkavalier maakte in de Vlaamse Opera in Antwerpen een dernière mee om duimen en vingers van te likken. Niemand minder dan Kurt Rydl, ook wel gekend als “The Bass”, mocht invallen om de zieke Albert Pesendorfer te vervangen als Baron Ochs auf Lerchenau. We vielen compleet uit de lucht, hadden de social media-kanalen van de Vlaamse Opera niet gecontroleerd voor we naar de voorstelling trokken. Nergens in het programmaboekje lazen we iets over de vervanging – vaak wordt het nieuws met een inlegblaadje waarop de bio staat, vermeld maar dat gebeurde deze keer niet – en ook voor aanvang van de voorstelling werd dit niet aangekondigd. Maar het resultaat is er niet minder om: de zesenzestigjarige Rydl speelde iedereen naar huis.

> lees meer

© sinds 2008 concertnieuws.be | concertnews.be | gebruiksovereenkomst