Concertnews.be
nieuws | klassiek en instrumentaal | opera | ballet en dans | musical cabaret en revue | pop, rock,....- concerten | poll | nieuwsbrief | twitter | colofon | login

Tabs concertnews

Recensie: Cosi fan tutte**1/2
Waar: Opera Antwerpen
Wanneer: zondag 14 december 2014

17 jaar geleden ging deze productie van Cosi fan tutte in première. Vaak gevraagd in het buitenland en nu voor de vierde speelreeks te zien in Opera Antwerpen en Gent. Toch heeft regisseur Guy Joosten, die dit seizoen meteen zijn Mozart-Da Ponte trilogie mag aansnijden, duidelijk nog verder gesleuteld aan de enscenering. Dat levert een groot aantal theater in het theater-momenten op, waar ie toch niet te fel in moet overdrijven zodat de toeschouwer de focus op de kern van het verhaal niet verliest. Ook is er hier geen klein beetje sprake van product placement. Koor en orkest  leveren puike prestaties op dankzij de uitstekende lezing van dirigent Umberto Benedetti Michelangeli (niet het minst de strijkers die verschillende crescendo’s subtiel aanpakken en een natuurhoorn die we horen). Zowat alle solisten presteren evenwaardig waardoor Cosi fan tutte als geheel een zeer coherente indruk nalaat. De enige die er op de première (nog) niet helemaal stond was de Italiaanse bas Umberto Chiummo. Zijn “con me” in zijn sleutelnummer “ripetete con me : Cosi fan tutte” in andante (nummer 30) bleek letterlijk iets te hoog gegrepen.

> Recensie: Cosi fan tutte**1/2

Recensie: Don Giovanni*
Waar: De Munt Brussel
Wanneer: zondag 7 december 2014

Don

Foto's: Bernd Uhlig

Don Giovanni in de Munt werd compleet uitgejoeld door de regiekeuzes die Krzysztof Warlikowski durfde te maken. Nog nooit hebben we in die vijftien jaar dat we naar de opera gaan zo’n unaniem boe-geroep gehoord als in deze Brusselse operazaal net voor de laatste scène moest aanvatten. Het is dan ook een blijk van durf dat de regisseur toch het podium op durfde na de zangers, acteurs en dirigent. De solisten kregen weliswaar - niet meer dan terechte - “bravo’s” want hun zangprestaties waren uitstekend, maar toen het aan Warlikowski was om applaus te ontvangen, kreeg ie opnieuw de volle laag. Boegeroep zoals we het nooit eerder hoorden.

> Recensie: Don Giovanni*

Recensie: Khovansjtsjina**
Waar: Opera Antwerpen
Wanneer: vrijdag 31 oktober 2014

Khovansjtsjina van Modest Moesorgski in de versie van Dmitri Sjostakovitsj staat voor het eerst in Opera Vlaanderen. Een opera waar de hoofdrol naar het koor gaat, niet in het minst het mannenkoor dat zowel letterlijk als figuurlijk uit de achtergrond komt, meer op het voorplan en zich op het publiek richt (onder andere door even op de parterre te zingen). Opera Vlaanderen ging met The English National Opera in zee om deze productie tot stand te brengen. David Alden die eerder tekende voor Peter Grimes, regisseert. Op het podium zien we golvende muren die als een Chinese puzzel verplaatst worden tijdens scènewissels. Het maakt de podiumwissels complex waardoor ze wat lang duren. Het lichtplan gaat volledig voor het schaduwspel dat zich afspeelt op de muren. Het schaduwspel van de macht, van het politieke getouwtrek en pokerspel dat zich achter de schermen afspeelt in een land dat in een overgangsfase zit, een tussenstadium zeg maar. Een fase waar de gewone man uiteindelijk de dupe van is. Een omgeving die vol gesjoemel en maffia-praktijken zit. Kortom: een bewind. Vertaald naar 2014: een elitekorps heeft een militaire coup gepleegd, houdt het volk stevig onder de knoet. Tot de bevrijding zich uit de politieke impasse zich aankondigt. Niet Peter de Grote in deze enscenering: wel de Chinezen en ze komen in peace, het is te zeggen, de burgerbevolking sparen ze.

> Recensie: Khovansjtsjina**

Recensie: Shell Shock*
Waar: De Munt Brussel
Wanneer: zondag 26 oktober 2014

Ondraaglijk licht is de nieuwe productie Shell Shock met muziek van Nicholas Lens, teksten van Nick Cave, en staged/ gechoreografeerd door Sidi Larbi Cherkaoui. Nauwelijks is het thema van de voorstelling, de psychologische toestand van soldaten in de Eerste Wereldoorlog aanwezig. Cherkaoui koos resoluut voor esthetiek, voor beelden, vaak verwijzend naar de Kunsten, maar nog vaker refererend naar eigen werk. Laat ons toe dat we dat van erg veel lef getuigen vinden om een productie die gemaakt werd met geld rond de herdenking van WO I te kapen en er een ego-show van te maken. En ja, die term show is lang niet ver gezocht voor datgene wat er zich afspeelt op de bühne. Dat, naast het overwegend witte podium, staat geen klein beetje haaks op de donkere, rechtoe-rechtaanstijl van librettist Nick Cave die voor het eerst, zonder het medium opera te kennen, twaalf canti schreef rond verschillende personages die met oorlog te maken hebben maar los staan van elkaar. Dramaturgisch betekent het dat Shell Shock geen klassieke opbouw kent, met begin, midden of slot. Geen uitwerking van personages, geen plot twists, om kort te zijn: verhaaltechnisch blijft het geheel wat oppervlakkig.

> Recensie: Shell Shock*

Recensie: Elektra*****
Waar: Opera Antwerpen
Wanneer: dinsdag 16 september 2014

Elektra door Opera Vlaanderen is misselijkmakend. Een compliment is dat voor alle duidelijkheid aan het adres van regisseur David Bösch en de ganse cast en crew. Een moodboard in het programmaboekje laat weinig aan de verbeelding over. Bloed zal er vloeien. Maar waarom? Daarvoor moeten we in de zieke geest – want Elektra is eigenlijk goed voor de psychiatrie – van het hoofdpersonage geraken. “Dit was Islamitische Staat” hoorden we achteraf enkele toeschouwers aan de vestiaire zeggen tijdens het napraten. De link met die terreurorganisatie is lang niet zo ver gezocht als je op het eerste zicht zou denken.

> Recensie: Elektra*****

© sinds 2008 concertnieuws.be | concertnews.be | gebruiksovereenkomst