Concertnews.be
nieuws | klassiek en instrumentaal | opera | ballet en dans | musical cabaret en revue | pop, rock,....- concerten | poll | nieuwsbrief | twitter | colofon | login



Tabs concertnews


Recensie: Shell Shock*
Waar: De Munt Brussel
Wanneer: zondag 26 oktober 2014

Ondraaglijk licht is de nieuwe productie Shell Shock met muziek van Nicholas Lens, teksten van Nick Cave, en staged/ gechoreografeerd door Sidi Larbi Cherkaoui. Nauwelijks is het thema van de voorstelling, de psychologische toestand van soldaten in de Eerste Wereldoorlog aanwezig. Cherkaoui koos resoluut voor esthetiek, voor beelden, vaak verwijzend naar de Kunsten, maar nog vaker refererend naar eigen werk. Laat ons toe dat we dat van erg veel lef getuigen vinden om een productie die gemaakt werd met geld rond de herdenking van WO I te kapen en er een ego-show van te maken. En ja, die term show is lang niet ver gezocht voor datgene wat er zich afspeelt op de bühne. Dat, naast het overwegend witte podium, staat geen klein beetje haaks op de donkere, rechtoe-rechtaanstijl van librettist Nick Cave die voor het eerst, zonder het medium opera te kennen, twaalf canti schreef rond verschillende personages die met oorlog te maken hebben maar los staan van elkaar. Dramaturgisch betekent het dat Shell Shock geen klassieke opbouw kent, met begin, midden of slot. Geen uitwerking van personages, geen plot twists, om kort te zijn: verhaaltechnisch blijft het geheel wat oppervlakkig.

> Recensie: Shell Shock*


Recensie: Elektra*****
Waar: Opera Antwerpen
Wanneer: dinsdag 16 september 2014

Elektra door Opera Vlaanderen is misselijkmakend. Een compliment is dat voor alle duidelijkheid aan het adres van regisseur David Bösch en de ganse cast en crew. Een moodboard in het programmaboekje laat weinig aan de verbeelding over. Bloed zal er vloeien. Maar waarom? Daarvoor moeten we in de zieke geest – want Elektra is eigenlijk goed voor de psychiatrie – van het hoofdpersonage geraken. “Dit was Islamitische Staat” hoorden we achteraf enkele toeschouwers aan de vestiaire zeggen tijdens het napraten. De link met die terreurorganisatie is lang niet zo ver gezocht als je op het eerste zicht zou denken.

> Recensie: Elektra*****


Recensie: Daphne***
Waar: De Munt Brussel
Wanneer: zondag 14 september 2014

De opera Daphne samengevat in 1 kop: “Goddelijke jaloezie”. Daarvoor zouden de collega’s van de yellow press toch kiezen. Het gezegde mag dan wel heten wanneer twee vechten om een been , gaat de derde ermee heen. Niet zo in Daphne waar twee mannen, twee tenoren nog wel, Leukippos (de Deense lyrische tenor Peter Lodahl) en Apollo (de overweldigende Amerikaanse heroïsche tenor Eric Cutler) de hand van Daphne (de magistrale Engelse lyrische sopraan Sally matthews die al eerder in de Munt te zien was in Jenufa en volgend seizoen ook op het appel verschijnt, iets om naar uit te kijken) vragen. Leukippos is een jeugdvriend, en zij ziet het verschil, de lijn tussen broederliefde en echte liefde. Hij niet. Apollo van zijn beurt deelt met haar dezelfde gevoelens voor de zon, de natuur. Ze omarmen en kussen. Ze voelt dat er meer achter die kus zit en zet de God uiteindelijk op zijn plaats.

> Recensie: Daphne***


Recensie: Orphee et Eurydice**
Waar: De Munt Brussel
Wanneer: dinsdag 1 juli 2014

Orphee

Foto's: Bernd Uhlig

Zowat alles bij Orphée et Eurydice is dubbel. En ook ons gevoel na het verlaten van deze productie in een regie van Romeo Castellucci.  Dat dubbele:  de opera heeft er iets mee. Enerzijds was de oorspronkelijke opera  Orfeo ed Euridice van Christoph Willibald Gluck uit 1762 in het Italiaans, volgde pas later (in 1774) een Franse versie en baseerde Hector Berlioz zich op het beste van beide werelden om zijn versie in 1859 te maken. Ook deze creatie kiest voor dat dubbele: in Oostenrijk werd de Italiaanse versie getoond, in ons land de Berlioz’ versie in het Frans.  Twee orkesten (B’rock in Oostenrijk, in ons land het orkest van de Munt), twee producties, twee casts, twee dirigenten (met een orkest van de Munt dat voor het eerst onder leiding staat van Hervé Niquet).

> Recensie: Orphee et Eurydice**


Recensie: Rigoletto*****
Waar: De Munt Brussel
Wanneer: zondag 11 mei 2014

Rigoletto

Foto's: Bernd Uhlig

Met Rigoletto is er ein-de-lijk opnieuw een productie in een regie van de Canadese regisseur Robert Carsen in ons land te zien. En wat voor één. Wat de solisten, koor en orkest betreft, levert de Munt het neusje van de zalm af.  Maar alle eer gaat uiteraard opnieuw naar Carsen die er een bij momenten adembenemende voorstelling met circustechnieken in verwerkt van wist te maken. Zo eentje die je nog lang nablijft én je liefde voor het medium opera opnieuw aanwakkert en bevestigt.

> Recensie: Rigoletto*****



© sinds 2008 concertnieuws.be | concertnews.be | gebruiksovereenkomst