PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Madonna

donderdag 12 juli 2012Koning Boudewijnstadion Brussel

Madonna

Dita is back! Het alter ego dat begin jaren negentig door Madonna werd uitgevonden en dat ons een album als Erotica en een boek vol erotische plaatjes bracht is weer helemaal terug. En hoe. 

Er was de tepel in Istanbul, het achterwerk in Rome en de krokodillentranen in Berlijn. Wie de laatste weken een krant opensloeg kon zo mee aftellen naar de tweede doortocht van The Queen of Pop op Belgische bodem. In het Brusselse Koning Boudewijnstadion zette Madonna een visueel spektakel neer en trotseerde daarbij niet alleen de criticasters van haar laatste album MDNA, de mindere ticketverkoop, maar vooral ook de weergoden. Na een droge dag begint het te druilen bij opener DJ Martin Solveig.

Iets na tienen luiden de klokken.  Madonna mag dan nog de Kabbala aanhangen tegenwoordig, haar katholieke roots zitten niet ver weg. Monnikengezangen, een groot wierookvat, kruisen, en een biechtstoel met een duidelijk silhouet: een knielende en biechtende vrouw. De ramen slaan aan diggelen en het gordijntje van de biechtstoel schuift open. Een zwarte gesluierde gedaante verrijst. Maar er klopt iets niet in dit tafereel. De zwarte madonna staat met een Kalasjnikov te zwaaien.

En zo wordt opener Girl Gone Wild meteen een knaller. Dita is terug en heeft enkele demonen te bedwingen. Het wordt een mix van adrenaline en euforie, maar ook van agressie en geweld.

De setting voor Gang Bang is een groezelige hotelkamer. Madonna ligt op het bed uit te rusten en drinkt Jack Daniëls. Maar dan wordt ze langs alle kanten belaagd door gemaskerde mannen met wapens. Alsof Quentin Tarantino het niet beter zou verzinnen. Het is een fascinerend spektakel met een beklijvende choreografie die tot in de puntjes klopt. Wij kunnen zo geloven waarom er van Madonna foto’s opdoken tijdens de repetities van gespleten lippen en blauwe plekken op dat schriele lijfje.

Het donkere maakt plaats voor het luchtige. Cheerleaders en trommelaars zorgen voor de visuele power om Express Yourself kracht bij te zetten. Terwijl op de achtergrond de wegwerpmaatschappij in de kijker wordt gezet, gaat ze naadloos over in Born This Way van Lady Gaga. Om de vette knipoog te vervolledigen doet ze er nog enkele regels uit She’s Not Me na.

Tijdens een vakantie vorig jaar kwam Madonna in contact met het Baskische trio Kalakan. Ze raakte gecharmeerd en vroeg de drie heren met engelenstemmen mee op tournee. Kalakan zorgt voor een mooie aanvulling en hun gezangen passen perfect bij de gepimpte versies van oude nummers.

Open Your Heart, dat een volledig ander en opzwepend ritme meekrijgt, is een absoluut hoogtepunt van de show. Leuk ook te zien hoe zoon Rocco er op sommige momenten deel van uitmaakt. Als een volleerde danser en zonder gêne paradeert hij samen met z‘n moeder over het podium. Zien we daar een moederneus krullen? Ook Masterpiece blijkt een schot in de roos te zijn. Bij deze met een Golden Globe bekroonde ballad zien we op de achtergrondschermen beelden uit de door Madonna geregisseerde film W.E.

Jean-Paul Gaultier ontwierp een nieuwe versie van de iconische punt-BH die perfect past bij Vogue.
Het is een stijlvolle versie helemaal in de trend van de bijpassende videoclip. Denk zwart wit. Denk klasse. Ook de verrassende boudoir versie van Candy Shop kan ons bekoren. Tijdens Human Nature vecht Madonna met haar spiegelbeeld. Haar mannelijke pak wordt afgeworpen. Daarbij krijgt ze hulp van vriend Brahim Zaibat.

Wat volgt is het hoogtepunt van de show. Madonna, half ontkleed, ze schrikt er niet voor terug om haar broekje wat lager te laten zakken, zingt Like A Virgin in een volledig gestripte versie. Letterlijk en figuurlijk zo u wilt. De hemelsluizen zijn nu helemaal opengegaan en onder een parapluutje kronkelt ze over het podium. De diva allures van laat aan de show te beginnen worden even aan de kant geschoven. Het wordt een beklijvende versie die kippenvel opwekt. Alleen door piano en viool begeleid, legt Madonna haar ziel bloot.

Like a Prayer verheft de show naar het hoogste niveau. Een groot koor aangevuld door de fantastische stem van backing vocal Nicki Richards. De slotsom wordt gemaakt door Celebration. Alle dansers, inclusief zoon Rocco, staan in feesttenue en met DJ headphones de pannen van het dak te dansen. En een kleine twee uur nadat het MDNA circus begon, is het alweer afgelopen.

De conclusie? Grandioze show pur sang met de bekende kanttekeningen. Madonna zingt niet altijd live en toonvast. Ze was karig met hits en puurde vooral uit haar laatste album.

Maar na drie decennia doet Madonna nog altijd waar ze zo goed in is. Een geweldige show op poten zetten en geheel haar eigen ding doen. Kritiek druipt van haar zoals de regendruppels die talrijk uit de hemel vallen. Of zoals ze zelf zingt: I Don’t Give A.

Dita is back. En ze is nog niet van plan een stap opzij te zetten.

< Nathalie Charlier >

De setlist:

Transgression
Act of Contrition (met samples van “Lekhah dodi“ door Kalakan)
Girl Gone Wild
Revolver
Gang Bang
Papa Don’t Preach
Hung Up
I Don‘t Give A

Prophecy
Best Friend/Heartbeat (video)
Express Yourself (met samples van “Born This Way” door Lady Gaga en “She’s Not Me)
Give Me All Your Luvin‘
Turn Up the Radio
Open Your Heart (met samples van  “Sagarra jo!“ door Kalakan)
Masterpiece (met Kalakan)

Masculine/Feminine
Justify My Love (video)
Vogue
Candy Shop (met samples van “Ashamed of Myself“ door Kelley Polar en stukken van “Erotica“)
Human Nature
Like a Virgin (samples van “Evgeni‘s Waltz“ door Abel Korzeniowski)

Redemption

Nobody Knows Me (video)
I‘m Addicted
I‘m a Sinner (met Kalakan en samples van Cyber-Raga)
Like a Prayer
Celebration


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter