“Als ik aerobics wil zien, dan ga ik wel naar een fitnessclub. Waar is hier de esthetiek? Waar is hier de boodschap?“ - “Eén lang gerokken SM-nummertje. Als ze daar in het begin staan te springen, leek het wel of de choreograaf vergeten is om de handboeien aan te doen.“ - “De hysterische vrouwen, die hypnotiseur Messmer tijdens de Franse revolutie rondom de meiboom liet springen, zijn terug“. De meningen zijn verdeeld over het prachtige stuk van Jan Martens.
Hij maakte met “The Dog Days are Over“ een uur lang een dansstuk over “de sprong“. Een ware uitputtingsslag waarin acht dansers voortdurend op en neer springen. In het begin staan de acht in turnoutfit wat op en neer te veren in groep. Ze weten met hun handen geen blijf en houden ze misschien wat lullig op hun broekjes. Op het podium is er verder niets en het licht schijnt in de zaal. Geleidelijk komt er meer beweging in de “pogoënde“ club en tekenen de dansers allerlei patronen uit. En die vergen niet alleen een kolossale inspanning, maar ook een uiterste concentratie, discipline en samenwerking, precies omdat alles zo snel gaat.
De bewegingen deinen uit als in een minimalistisch muzikaal stuk. Daarin heb je vaak één melodieus motief dat zich eindeloos herhaalt, dubbel wordt vertolkt zodat het motief over zichzelf struikelt, zichzelf inhaalt en uiteindelijk overgaat in een ander geluid. Bij Martens‘ bewegingen is het net zo: wat aanvankelijk één harmonieuze golving lijkt gaat geleidelijk aan over in een andere. Martens vergt daarbij het uiterste van zijn dansers. En volgens de regels van de minimalistische kunst is alles beperkt tot het strikt noodzakelijke: de kledij, het decor, de verlichting, de “sprong“, een heel klein streepje gitaarmuziek. Want muziek hoeft eigenlijk niet: de springende sneakers op de grond geven de variërende ritmes aan en zij zijn de muziek. Nogal wat mensen kunnen dit niet goed smaken, zo weet ook Anne Teresa De Keersmaeker die dit ook al eens uitprobeerde. Maar uiteindelijk wordt de dans, een “performance“, tot de essentie herleid.
“The dog days are over“ is dus wel degelijk een esthetisch avontuur. Bescheiden, maar intens mooi. En het stuk heeft ook een politieke boodschap. Martens wil aantonen hoever je iemand kan disciplineren en temmen door in het rond te laten springen tot hij faalt. Het stuk roept in die zin wat herinneringen op aan het vroegere werk van Jan Fabre, die ook wel sadistische componenten aan zijn acteurs oplegde. Maar bij Fabre was dat gestileerder, terwijl Martens alles strikt beperkt en tot de rauwe essentie herleidt. Martens levert zo op onderkoelde en minimalistische wijze een niet mis te verstane kritiek van de fascistoïde disciplinering in onze maatschappij. En die kritiek wordt geserveerd als een entertainend kijkstuk voor een verzadigd, voyeuristisch publiek dat geniet van de uitputting van anderen. Een fascinerende ervaring. Gaat dat zien!
< Joris De Maght >
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
08MAR
Whitney
Stadsschouwburg Antwerpen
08DEC
Onze Jordaan
Chasse Theater Breda
16MAR
Malle Babbe
Chasse Theater Breda
18JAN
Sister Act
Chasse Theater Breda
13OCT
De Hospita
Chasse Theater Breda
26APR
Het Mengelmoes
CC Brasschaat
26APR
Rhythm of the Dance
Stadsschouwburg Antwerpen
27APR
Rhythm of the dance
Stadsschouwburg Antwerpen
30APR
Tate McRae
Lotto Arena Merksem
01MAY
Dave Matthews Band
Vorst Nationaal Brussel
01MAY
Kung-Fu
Stadsschouwburg Antwerpen
03MAY
De Miskenden
CC Brasschaat
03MAY
Prins Arthur V
Stadsschouwburg Sint-Niklaas
04MAY
CQ
CC Kapellen
22APR
Abigail ★★★1/2
Kinepolis Antwerpen
20APR
Ravensbrück ★★★★★
MAS Antwerpen
20APR
Magdalena ★★★★1/2
Blikfabriek Hoboken
19APR
Prins Arthur V ★★★
DE Studio Antwerpen
17APR
Civil war ★★★1/2
Kinepolis Antwerpen
15APR
Kim Wilde ★★★★
Stadsschouwburg Antwerpen
13APR
Da Capo ★★★★★
MAD Festival Antwerpen
8APR
Monkey Man ★★★★
Kinepolis Antwerpen