PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Marble Sounds

dinsdag 31 mei 2016Ancienne Belgique Brussel

Marble

Marble Sounds bracht twee extra attributen mee naar de AB, een mystieke hoorn en zangeres Renée Sys met de zweverige stem. Een perfecte match voor de wat diepere stem van Pieter Van Dessel. Gedurende heel hun optreden namen ze het publiek mee op een dromerige wolk die soms even in een luchtversnelling terecht kwam, maar toch vooral in de voorspelbare richting zweefde. Bij ‘Set The Rules’ leek het er even naar dat de wolk van richting zou veranderen, maar helaas bleef die veilig in zijn comfortzone verder drijven. Kortom het was een dromerig en idyllisch concert waarbij je het zonnetje vanachter in je nek kon voelen branden.

In 2007 bracht Pieter Van Dessel zijn eerste ep ‘A painting or a spill’ uit onder de naam Marble Sounds. Pas later vond hij andere muzikanten die de groep zouden vervolledigen. Gitarist Gianni Marzo, drummer Mattijs Vanderleen, bassist Frederik Bastiaensen en toetsenist Brecht Plasschaert traden datzelfde jaar nog toe tot de band. In 2010 lanceerden ze samen hun eerste plaat ‘Nice is good’ die goed werd ontvangen. Ze werden genomineerd voor de MIA van ‘Beste Videoclip’. Drie jaar later was het de beurt aan de tweede ‘Dear Me, Look Up’ waarna ze in 2014 nog eens genomineerd werden voor de MIA van ‘Beste Videoclip’ en ‘Beste Groep’, maar helaas konden ze het beeldje weer niet verzilveren. In januari 2016 brachten ze hun derde en jongste album ‘Tautou’ uit.

Na een experimenteel en spannend optreden van supporting act Ansatz Der Maschine is het de beurt aan Marble Sounds. Een lange tijd is het donker en klinkt er een deuntje in een loop. De band laat even op zich wachten. Uiteindelijk krijgen we een goed gevuld podium met zeven man. Buiten de vaste leden zijn er nu ook een hoorn en een zangeres bij. Bij het begin van ‘Present Continuous’ zie je de muzikanten nog naar elkaar kijken en afstemmen op elkaar om de juiste flow te krijgen. Pieter Van Dessel zet zijn mond aan de micro en een diep timbre galmt door het zaaltje waarna de extra zangeres, Renée Sys, invalt en de twee stemmen je in een soort trance brengen. ‘These Paintings Never Dry’ heeft al wat meer tempo en een wals ritme. Verstrooide pianoakkoorden zetten ‘The First Try’ in dat weer rustiger is. ‘Proficiat, jullie zijn er geraakt’, feliciteert Van Dessel de propvolle AB Club waarna ‘The Ins and Outs’ begint. Eerst met een veel te harde bas tot ook Van Dessel het hoort en het even laat weten. Zijn stem heeft een echo die samen met het gele tegenlicht het dromerige nog extra in de verf zet.

‘Dit is een iets ouder lied’, zegt Van Dessel wanneer hij aan ‘The Little Lows’ begint. Bij ‘Sky High’ komt Sys nog eens piepen met haar lichte zweverige stem. In het midden van het nummer laten ze een stilte vallen. In spanning wacht het publiek af tot er, jawel, een gsm afgaat. Ergernis op het gezicht van de zangeres, gelach bij het publiek. ‘I’ve heard there are some people from Budapest. Are they here?’ vraagt Van Dessel waarna er een stilte valt. ‘They’re maybe waiting for their train at Zaventem’, grapt hij. ‘Anyway, this is for them’, waarna ‘Photographs’ begint. ‘Het is weer een eer om in de AB te staan. Het volgende is het allereerste Marble liedje ooit.’ ‘Redesign’ wordt gevolgd door ‘Set The Rules’ dat eerst verrassend en veelbelovend klinkt, maar zich dan weer nestelt in de comfortzone.

‘My Friend’ klinkt weer rustiger en dromerig, misschien zelfs wat slaperig. ‘K.V.’ blijft in dezelfde trend verder gaan waarna ‘Tout et Partout’ iets donkerder en dieper klinkt. Het laatste nummer ‘How It’s Going To End’ wordt toch nog gevolgd door twee bisnummers. Wanneer de groep terugkomt, roept iemand vanuit het publiek ‘En waarom is die drummer zo fucking sexy?’ waarvan de band even moet grinniken. ‘De AB vraagt altijd om te stoppen voor de laatste trein rijdt’, zegt Van Dessel waarop Sys gevat antwoordt ‘Dat was gisteren.’ Het bekende ‘Leave A Light On’ en ‘Evenings’ worden de afsluiters van de avond. ‘Dank u wel Brussel.’

< Caro Dralants >

De setlist:

  1. Present Continuous
  2. These Paintings Never Dry
  3. The First Try
  4. The Ins and Outs
  5. The Little Lows
  6. Sky High
  7. Photographs
  8. Redesign
  9. Set The Rules
  10. My Friend
  11. K.V.
  12. Tout et Partout
  13. How It’s Going to End

Bis:

  1. Leave A Light On
  2. Evenings


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter