PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Doornroosje met Helle Vanderheyden ★★★

zaterdag 4 augustus 2018Kon. Elisabethzaal Antwerpen

Doornroosje
Interview: 

Doornroosje de musical kent met Helle Vanderheyden als prinses zijn beste Vlaamse versie ooit. De musical die dit voorjaar in zaal Elckerlyc speelde met Tinne Oltmans als prinses, staat opnieuw twee weekends in Antwerpen maar deze keer dan in de mooiste zaal van ‘t stad: de Koningin Elisabethzaal. Wegens agendaproblemen kan Tinne de rol niet spelen op zaterdag en zondag. Dat is goed nieuws want in Helle Vanderheyden vond Deep Bridge een betere hoofdrolspeelster. Want daar waar Tinne wat ons betreft de zwakste schakel was in de musical qua zang en dictie (te scherpe klinkers en s’-en), zet Helle een Doornroosje neer om door een ringetje te halen zowel qua spel als zang. In die zin dat haar solo ‘Mijn droomprins’ ondertussen samen met ‘Geen feest’ en ‘De slaapspreuk’ tot de allerbeste live songs behoren.

‘De prinses stierf en iedereen sliep nog lang en ongelukkig.’ Als het van Fien, de boze fee, afhangt eindigt Doornroosje de musical zo. Samen met Titus tekent zij voor de meest hilarische scènes in de productie. In die zin dat het duo heerlijk over the top gaat. Vooral Titus gaat all the way. Wanneer ie begint te rennen op het podium, achter het decor om even later terug te verschijnen, komt ie als een hyperkineet over die zijn pilletjes is vergeten in te nemen. Het is zo grappig dat zelfs Jasmine Jaspers die de rol van Fien neerzet even zich moet blijven focussen om niet de slappe lach te krijgen. Jasmine zagen we deze keer aan het werk terwijl we helemaal vooraan op de parterre zaten. Wat een smoelenwerk zet zij neer (mondhoeken die fel naar beneden gaan, golvende bovenlip, enz.). Héérlijk om haar zo in haar rol te zien opgaan (ook backstage is ze hilarisch trouwens).  

Zeker, de intro naar ‘De slaapspreuk’ duurt nog altijd wat lang, maar Titus blijkt dat ook te weten én verwijst daar ook naar. Andere zaken die nog steeds voor verbetering vatbaar zijn in deze musical, is de kusscène op het einde tussen de prins, Thomas Van Goethem, en de prinses, Helle Vanderheyden. Een scène die daar bovenaan helemaal niet goed tot zijn recht komt. Beter was een slaapkamer geweest dat uit het podium verschijnt of op de scène gerold wordt. De afstand tussen publiek en de actie is gewoon te groot en de zichtlijnen in de zaal niet overal optimaal om de kus te kunnen zien omdat het bovenaan gebeurt.

Terwijl Titus en Fien de show nog steeds stalen, had Walter Baele kennelijk geen al te beste dag. Erg routineus zette hij de rol van de koning neer waardoor heel wat van de humor die zijn personage moet brengen niet werkte, simpelweg omdat ie bijna al zijn grappen tussen neus en lippen, ofwel terloops zei. Tja, dat is er om vragen om niet te scoren…  Ook Thomas Van Goethem kwam wat vlak over trouwens terwijl de goede fee er weer – ja – eum – erg goed uitzag in haar roze tule en haar huid blijkbaar ook wat zon gezien heeft de voorbije maanden. Haar disconummer ‘Doe een wens’ swingde dan weer helaas niet als een paar ‘tietjes’, de sound kwam redelijk afgevlakt door in de Koningin Elisabethzaal terwijl die song net nood heeft aan veel dynamiek. En eerlijk? De goede fee transponeerde ook iets te veel naar onder. Idem voor het duet ‘Ik wil je kussen’ tussen Van Goethem en Vanderheyden dat ie kennelijk een stuk lager inzette de eerste keer. In de finale werd het nummer hernomen, en kwam de samenzang dan weer wel een stuk beter tot zijn recht. Liv Van Aelst zet opnieuw een oerdegelijke koningin neer. Liv staat er vanaf de allereerste seconde. Moet ook, want ze mag openen met het nummer ‘Doornroosje’.

We onthouden dus een erg sterke Helle Vanderheyden als Doornroosje die alle aandacht krijgt wanneer ze haar entree maakt tijdens ‘Geen feest’, een nummer dat in de Koningin Elisabethzaal live – opvallend – boven voorgangers ‘Doornroosje’, ‘Het is feest’ en ‘Doe een wens’ uitsteekt alsof de geluidsmix ook op die manier alle aandacht (redelijk onsubtiel) wil vestigen op het eerste nummer van Helle. ‘Mijn droomprins’ en vooral een heerlijk over the top ‘De slaapspreuk’ zijn de twee andere songs die ver boven de rest uitsteken.

‘Ik verdien een feest zoals iedereen op mijn leeftijd’ klinkt het beslist uit de mond van Helle als Doornroosje. Andere media mogen zich dan (alweer) gefocust hebben op de reprise met Tinne in de hoofdrol, wij gunnen iedereen een plekje in de spotlights en kozen dus voor de première met Helle. Nog een verschil: Tinne Oltmans weigerde in februari op haar première een interview met Concertnews.be, Helle op haar première niet. Of hoe de ene divastreken begint te krijgen, en de ander rustig verder timmert aan haar weg. Hebben we trouwens al vermeld dat Helle een prachtige Sophie zou kunnen spelen in Mamma Mia! de musical volgend jaar? We hopen van harte dat ze haar droom mag verwezenlijken want ze verdient dat.

< Bert Hertogs >

Doornroosje met Helle Vanderheyden speelt nog op zondag 5 augustus 2018, zaterdag 11 augustus 2018 en zondag 12 augustus 2018 in de Koningin Elisabethzaal in Antwerpen.

Vanmiddag ging @hellevanderheyden in première als Doornroosje van @deep_bridge

Een bericht gedeeld door Concertnews (@concertnieuws) op


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter