>>

New Event Falstaff

De Munt Brusselzondag 13 december 202015:00

Info:

Falstaff, Verdi’s laatste en wellicht meest atypische opera, is niet meer weg te denken uit het repertoire. Twintig jaar na de vorige Muntproductie van dit werk, keert deze komedie – gebaseerd op Shakespeares toneelwerken – in december 2020 terug naar ons podium. Ditmaal onder de muzikale leiding van Alain Altinoglu en geregisseerd door Laurent Pelly.

WERK

Hoewel William Shakespeare in meer dan één opzicht onsterfelijk is, is hij in de eerste plaats de bedenker van een overvloed aan iconische personages: Viola, Julia, Prospero, Hamlet, Lady Macbeth, Shylock, Iago... De onuitputtelijke rijkdom van zijn werk is opgebouwd rond fascinerende en complexe persoonlijkheden. Een van de meest ongrijpbare is de imposante figuur van Sir John Falstaff. Dit komische personage, dat in drie toneelstukken van de shakespeareaanse canon opduikt en vermeld wordt in een vierde, wordt vandaag beschouwd als een van de mooiste creaties van deze toneelschrijver. Falstaff is een komisch personage dat, bezield door een zeer menselijke diepzinnigheid, voortdurend tussen bespottelijkheid en verhevenheid pendelt. De zwaarlijvige, hoogmoedige en laffe edelman brengt het grootste deel van zijn tijd door in de kroeg. Zijn geld leent of steelt hij en zijn sensualistische filosofie is gekleurd met een toets nihilisme. Maar geconfronteerd met de verloochening door de toekomstige Hendrik V, met afwijzing en vernedering, behoudt hij desalniettemin een grote waardigheid. Hij is een vrij man wiens onomkoopbare ziel botst met de waarden van de religie en de wetten van de samenleving. Hij duikt op in meerdere filmbewerkingen van William Shakespeares tweede tetralogie, waaronder Henry V van Laurence Olivier in 1944 en de Netflix-film The King in 2019. Orson Welles maakte hem zelfs tot de held van zijn Chimes at Midnight (1966) door alle passages in de vier toneelstukken waarin deze edelman wordt genoemd, samen te voegen. Falstaff is ook erg populair onder operacomponisten. Antonio Salieri (1799) en Michael William Balfe (1838) wijdden gelijknamige werken aan hem, Otto Nicolai in 1849 met zijn Die lustigen Weiber von Windsor, terwijl Ambroise Thomas hem in 1850 Shakespeare liet ontmoeten in Le songe d’une nuit d’été. Ook 20ste-eeuwse musici lieten er zich door inspireren: Gustav Holst met At the Boar’s Head (1925), Ralph Vaughan met Sir John in Love (1929) en Gordon Getty met Plump Jack (1985). Toch kan geen van deze bewerkingen tippen aan de faam van de Falstaff die Verdi in 1889 componeerde. Na het succes van Otello twee jaar voordien, verklaarde de Italiaanse meester: “Na zoveel helden en heldinnen onophoudelijk afgeslacht te hebben, heb ik eindelijk het recht om een beetje te lachen.” Opera 30/31 Hij vertrouwt zijn verlangen toe aan de librettist Arrigo Boito, die onmiddellijk in het geheim begint te werken aan een bewerking van het toneelstuk The Merry Wives of Windsor. Die vereenvoudigt de intrige door het aantal personages te halveren, om op die manier Falstaff nog meer ruimte te geven. Centraal in het verhaal staan Alice Ford en Meg Page, twee jonggehuwden die zich vermaken door het verlangen van de oude hedonistische edelman op te poken en zo nog meer de spot te kunnen drijven met zijn verleidingspogingen. Hun overwinning op Falstaff is niet alleen een overwinning op de mannelijke bevolking in het algemeen, maar evengoed een triomf van de bourgeoisie op de aristocratie. Verdi, zelf een fervent bewonderaar van Shakespeare, ontving het libretto in juli 1889. Bijna drie jaar lang werkte hij onophoudelijk aan de compositie. Het werd zijn laatste meesterwerk en, omwille van de bijzondere structuur, een van zijn meest vernieuwende opera’s. Het eerste deel is realistisch en in de traditie van het elizabethaanse theater, terwijl het derde deel alle naturalisme laat varen ten gunste van fantastische symbolen en onwaarschijnlijke situaties. Muzikaal gezien stelt Verdi een nieuwe relatie voor tussen tekst, harmonie en ritme, waarbij hij afstand doet van het traditionele melodische gevoel van het belcanto. In de Munt is het Alain Altinoglu die de vooruitstrevende elementen van deze laatste partituur van de Italiaanse maestro tot hun recht zal laten komen. De regie is in handen van Laurent Pelly, die het werk doordrenkt met zijn dromerige universum, een kundige mix van verwondering en melancholie. Hij voegt er lichte komedie en donker overtrokken commentaar aan toe om nog beter de bijzondere edelmoedigheid te onderstrepen van een edelman-komiek, die de eeuwen blijft trotseren.


Tickets: www.demunt.be


- bovenstaande tekst valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van concertnews.be -
- the text above is not subject to the responsibility of the editors of concertnews.be -

>>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter