>>

New Event Die Tote Stadt

De Munt Brusselzondag 25 oktober 202015:00

Info:

In oktober toveren we het podium van de Munt om tot het Venetië van het Noorden met Erich Wolfgang Korngolds Die tote Stadt. Regisseur van dienst is Mariusz Trelinski terwijl de muzikale leiding in handen is van Lothar Koenigs. Het wordt meteen de allereerste uitvoering van deze opera in de Munt. Die tote Stadt, waarvan we dit jaar de honderdste verjaardag vieren, is een bewerking van de roman Bruges-la-Morte, het beroemde symbolistische meesterwerk van de Belgische schrijver Georges Rodenbach.

WERK

Een stomende thriller, een gedicht in proza, een initiatiesprookje: Bruges-la-Morte is een van de meesterwerken van het literaire symbolisme. Deze herwerking van de Orpheusmythe, waarin de stad een volwaardig personage wordt, werd eerst als feuilleton gepubliceerd in Le Figaro vooraleer het in 1892 in boekvorm werd uitgebracht. Georges Rodenbach vertelt in een meesterlijke taal het verhaal van een man die bezeten is door het overlijden van zijn echtgenote en een jonge danseres ontmoet waarvan de gelijkenis met de overledene fataal blijkt te zijn. Het verhaal speelt zich volledig af in Brugge, een raadselachtige en alomtegenwoordige stad die met de overledene wordt vergeleken en die lijkt te interageren met de gemoedstoestanden van het hoofdpersonage. Kort voor zijn dood bewerkt Rodenbach de roman zelf een eerste keer tot een toneelstuk, dat door Siegfried Trebitsch oorspronkelijk in het Duits werd vertaald als Die stille Stadt, maar later de titel Das Trugbild (‘Het drogbeeld’) meekreeg. De Oostenrijkse toneelschrijver was een goede vriend van de muziekcriticus Julius Korngold, Erichs vader. Het was na een gesprek tussen deze twee mannen dat het idee voor een operabewerking van Bruges-la-Morte ontkiemde in de geest van de jonge componist, toen al bekend om zijn vroegrijpe muzikale talenten. Erich en Julius besloten zelf het libretto te schrijven onder het pseudoniem Paul Schott, en pasten het slot daarbij nogal ingrijpend aan: de uiteindelijke moord vindt, anders dan in het oorspronkelijke werk, alleen in de geest van het hoofdpersonage plaats. De jonge Korngold begon in 1916 met het schrijven van de partituur, maar moest het werk een jaar lang laten liggen om zijn militaire dienstplicht te vervullen. Hij was pas 23 jaar oud toen Die tote Stadt met succes zijn dubbele première beleefde, in het Stadttheater van Hamburg en in de Glockengasse in Keulen. Bezield door extatische, grandioze, bijna uitbundige muziek verkent de opera de vervlechting van droom en werkelijkheid, van leven en dood, en dit met een typisch Weense melodische lyriek en een buitengewoon virtuoze orkestratie. Het werk was ten tijde van de première zeer populair, maar belande door de nazi-censuur (Korngold was van joodse komaf) na de Tweede Wereldoorlog toch in het vergeetboek. De componist zelf was de fascistische terreur in de jaren 1930 ontvlucht door zich in de Verenigde Staten te vestigen. Daar richtte hij zich op het componeren van filmmuziek en won voor zijn werk zelfs een Oscar voor de beste originele muziek.

Mariusz Trelinski inspireerde zich voor zijn regie van Die tote Stadt sterk op deze ballingschap in Hollywood. De productie krijgt de allures van een gothic movie in zwart-wit waarin realiteit en verbeelding versmelten dankzij het vloeiende ballet van decors en belichting. Hoewel deze esthetiek ook van toepassing is op de kostuums, komen enkele kleurtoetsen en tal van technische regieeffecten dit monochrome doek geleidelijk aan verstoren, naarmate deze rouwende man in obsessie en waanzin wegglijdt.


Tickets: www.demunt.be


- bovenstaande tekst valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van concertnews.be -
- the text above is not subject to the responsibility of the editors of concertnews.be -

>>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter