Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com
>>

Recensie KMSKA ★★★★

desc

woensdag 21 september 2022 KMSKABert Hertogs

Elf jaar en 100 miljoen euro later – ‘een paar Vlaamse centen’ dixit een schalkse Bart De Wever tijdens de persconferentie – is het moment eindelijk daar. Het KMSKA is terug open voor de Antwerpenaars en bij uitbreiding de wereld. Het negentiende eeuwse monument werd niet alleen gerestaureerd en gerenoveerd, een aanzienlijk deel van het budget ging naar noodzakelijke ingrepen zoals asbestsanering, een nieuw dak, en nieuwe technische installaties om de collectie in de beste klimatologische omstandigheden te bewaren. Maar bovenal: er kwam ook een heel nieuw volume bij, dat voor de Moderne Meesters dat via een inbreiding toegevoegd werd onder hetzelfde dak. Aanvankelijk hoopte het architectenbureau dat het museum tijdens de werkzaamheden gedeeltelijk toegankelijk kon blijven. Toepasselijk heette hun ingediende plan ‘Mijn vrouw en ik blijven‘, verwijzend naar het schilderij Zittend naakt van Amedeo Modigliani. Beeldend kunstenaar Joep Neefjes ontwierp een reeks van acht posters om het ambitieuze plan te promoten. Elke poster zou een volgende fase in de realisatie van de renovatie aankondigen. Dat plan ging uiteindelijk niet door omwille van de vele bijkomende uitdagingen die zich stelden tijdens de werken.

Recensie: KMSKA ★★★★

Recensie Toetanchamon ★★★1/2

desc

woensdag 20 juli 2022 Tour and Taxis BrusselBert Hertogs

Dit jaar is het exact 100 jaar geleden dat de graftombe van Toetanchamon ontdekt werd in het Dal der Koningen in Egypte. Op 26 november 1922 wierp archeoloog Howard Carter namelijk voor het eerst een blik in de voorkamer van het graf van de op 18-jarige leeftijd overleden farao. Een goeie aanleiding vormt dat om de tentoonstelling Toetanchamon zijn graf en zijn schatten opnieuw naar ons land te halen. Eerder was die namelijk al te zien op de Heizel. Nu kunnen toeschouwers de waarheidsgetrouwe replica’s, want sinds de jaren ’80 komen de échte schatten Egypte niet meer uit, opnieuw bewonderen.

Recensie: Toetanchamon ★★★1/2

Recensie Walter Sickert ★★★★

desc

donderdag 7 juli 2022 Tate Britain LondenBert Hertogs

Nog tot 18 september 2022 kan je naar de Tate Britain in Londen en er een tentoonstelling bezoeken met werk uit de zestigjarige carrière van Walter Sickert (1860–1942). Op zijn achtste verhuisde hij van München naar Engeland met zijn familie. Sickert wou zijn carrière starten als acteur maar zou uiteindelijk dan toch in de voetsporen treden van zijn vader door zich in te schrijven aan de Slade School of Fine Art in Londen in 1882. Mede onder invloed van de Franse artiest Edgar Degas, kon Walter Sickert zich profileren als een centraal figuur binnen de Britse artistieke avant garde, die beïnvloed werd door de post-modernisten, zowel als schilder als als criticus. De kunstenaar ontdekte de levens van gewone mensen en plaatsen. En zijn liefde voor het theater uitte hij door het publiek in theaterzalen te vereeuwigen op zijn canvassen.

Recensie: Walter Sickert ★★★★

Recensie Inspiring Walt Disney: The Animation Of French Decorative Arts ★★★★

desc

maandag 4 juli 2022 The Wallace Collection LondenBert Hertogs

Nog tot 16 oktober 2022 kan je in the Wallace Collection in Londen naar de tentoonstelling Inspiring Walt Disney: The Animation Of French Decorative Arts. Disney liet zich voor zijn animatiefilms zoals Assepoester (1950) en Belle en het Beest (1991) inspireren door de Franse cultuur. De Boulle-klokken uit de Wallace Collection dienden als een belangrijke inspiratiebron voor de live-action versie van Belle en het Beest uit 2017, die 25 jaar na de handgetekende animatiefilm het levenslicht zag. Het Franse sprookje werd in 1740 gepubliceerd door Gabrielle-Suzanne Barbot de Villeneuve. We zijn in 1989 in Londen wanneer de productie begint van de oorspronkelijke animatiefilm die in 1991 in de zalen zal uitkomen, in een kleine studio op 15 minuten lopen van de Wallace Collection.

Recensie: Inspiring Walt Disney: The Animation Of French Decorative Arts ★★★★

Recensie Edvard Munch Masterpieces from Bergen ★★★★

desc

zaterdag 2 juli 2022 The Courtauld Gallery LondenBert Hertogs

Nog tot 4 september 2022 kan je in the Courtauld Gallery in Londen naar Edvard Munch Masterpieces from Bergen. Voor het eerst is het vroege werk van deze Noorse kunstschilder te zien in de Britse hoofdstad. Munch (1863-1944) is wereldberoemd om De Schreeuw, een expressionistisch werk waarin hij de psyche, hier van de natuur, laat overdragen via een skeletachtig personage dat met de blik gericht naar de kijker en met open mond de toeschouwer een oncomfortabel gevoel bezorgt. De eerste keer dat hij skeletachtige figuren schilderde die uit het canvas staarden, was in 1892 in Evening on Karl Johan. De spookachtige gezichten en het griezelige avondlicht versterken de onrustige sfeer van het werk. Ziekte, krankzinnigheid en dood maakten deel uit van Munchs leven. Zowel zijn moeder als zus Sophie stierven aan tuberculose. Die laatste was amper 15. Deze gebeurtenissen tekenden de schilder voor het leven.

Recensie: Edvard Munch Masterpieces from Bergen ★★★★

>>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter