>>

Recensie ON- ★★★1/2

zondag 29 januari 2023 Schouwburg NoordBert Hertogs

Gefantaseerde absurde vormen. Die creëren Miguel Do Vale en Sander Deckx in ON-, een beeldende inclusieve dansvoorstelling naar een concept en choreografie van Danaé Bosman die naar een knappe finale toewerkt: een prachtig duet tussen de twee.

Recensie: ON- ★★★1/2

Recensie Forêt ★★★★★

donderdag 1 december 2022 Louvre ParijsBert Hertogs

Ontegensprekelijk bezorgt Rosas met Forêt hét hoogtepunt van het Festival d’automne in Parijs. De voorstelling die twee uur en half duurt en na de openingsuren (tussen 19 u. en 21.30 u.) plaatsvindt in het Louvre is dan ook hopeloos uitverkocht. Daar zijn verschillende redenen voor. Met maximum 500 personen ’s avonds op de eerste verdieping tussen topwerken mogen wandelen, voelt sowieso al behoorlijk exclusief aan. Je kan trouwens veel dichter dan normaal naar de Mona Lisa kijken. Maar het zijn vooral de dansers van Rosas die ervoor zorgen dat je details gaat opmerken in schilderijen. Want hun poses en dans liggen in het verlengde van de vele meesterwerken die er te zien zijn. Het resultaat is een overweldigende beleving, die je stil maakt als je naar diepmenselijke gevoelens kijkt. Maar Anne Teresa De Keersmaeker en Némo Flourent doen je ook lachen.

Recensie: Forêt ★★★★★

Recensie 8.3 ★★★

vrijdag 11 november 2022 HetPaleisBert Hertogs

Twee jaar en half geleden zagen we 8.2 in hetpaleis. Niet echt onder de indruk waren we van de voorstelling vermits we die twee sterren gaven. Soms werkt het toeval gewoon in het voordeel van een productie. Tijdens de herfstvakantie zat ik namelijk op de trein met Mado Pomero, Sadie Vermeiren en Selma El Yazidi, team Luik en Brussel laten we zeggen. Om de jongedames geen extra stress te bezorgen in die intensieve repetitieperiode, zei ik niet dat ik journalist ben en naar hun première een week later zou komen, maar luisterde ik vooral. Na de première op de receptie heb ik me uiteraard wél kenbaar gemaakt aan hen.

Recensie: 8.3 ★★★

Recensie Scattered memories ★★★

donderdag 3 november 2022 KVS BrusselBert Hertogs

Ultima Vez bestaat 35 jaar. Tijd om terug te blikken én naar de toekomst te kijken voor Wim Vandekeybus en zijn gezelschap. Met hun jongste dansvoorstelling Scattered memories houden ze alvast de vinger aan de pols van de actualiteit. Zo zien we de klimaatverandering, hier via een video waarbij een miniatuurlandschap onder water loopt en een anti-oorlog maar tevens ook #metoo-statement wanneer een danseres een wapen als voorbindpenis gebruikt om zo in ‘duet’ te gaan met haar mannelijke collega’s, vervolgens een vrouwelijke én iemand uit de zaal plukt. Het knapste duet is met stip dat op de muziek van Arno’s Lonesome Zorro.

Recensie: Scattered memories ★★★

Recensie Unfolding an archive ★★★

woensdag 2 november 2022 KVS BrusselBert Hertogs

Neen, wereldschokkend kunnen we Unfolding an archive van Zoë Demoustier, haar eerste solovoorstelling, niet bepaald noemen. Daarvoor voelt het concept ons te vertrouwd en als al te vaak gedaan aan. Maar het narratief op zich en de sublieme geluidsmontage van Willem Lenaerts en Rint Mennes in combinatie met het straffe lichtontwerp van Harry Cole weten dan weer wel te boeien. De choreo op zich een stuk minder.

Recensie: Unfolding an archive ★★★

>>