Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com
>>

Recensie Perpetuum Mobile ★★★

desc

woensdag 1 februari 2023 Schouwburg NoordBert Hertogs

Er hangt veel meer vlees aan Perpetuum Mobile dan je zou verwachten van een vegetarische cast. In die zin dat deze tragikomedie die Jef Hoogmartens schreef en regisseerde zowel de volkse, platte kaart trekt als de meer intellectualistische. Als je zoals wij zo mottig als een krab naar de voorstelling gaat, ga je er alleen maar naar buiten met nog meer hoofdpijn die slechts sporadisch verlicht wordt tijdens de voorstelling door enkele bijzonder sterke scènes. Maar de bulderlach van Jelle Cleymans die twee rijen voor ons zat met links en rechts van hem schoon vrouwelijk gezelschap verlichtte ook de hoofdpijn. ’s mans lach werkt zo aanstekelijk dat je hem meteen zou boeken om steeds mee in het publiek te gaan zitten tijdens alle voorstellingen die je gaat zien in het jaar. De aangename bijkomstigheid is dat ie dan zelf niet op het toneel hoeft te staan en je er moet naar kijken.

Recensie: Perpetuum Mobile ★★★

Recensie Mijn lieve gunsteling ★★★★★

desc

zondag 22 januari 2023 Stadsschouwburg AmsterdamBert Hertogs

Wat een fenomenale voorstelling is Mijn lieve gunsteling! Na twee uur en half toptheater veerde een volledig uitverkochte Rabozaal in de Stadsschouwburg van Amsterdam als één man recht. Die twee korte technische onderbrekingen omdat zowel Eefje Paddenburg als Hans Kesting een nieuwe micro en zendertje opgeplakt moesten krijgen, keek het publiek – terecht – door de vingers. De twee flirten niet alleen als de 49-jarige veearts Kurt en het meisje dat veertien is met elkaar maar ook met technische issues. Zo staan ze samen in de regen en zingen ze Whitney Houstons ‘I will always love you’ waarbij hun eerste kus valt en dompelt hij haar lange tijd onder water in een kuip waar dieren normaal gezien hun drinken vinden. Tja, da’s natuurlijk het lot (de techniek) een beetje tarten ook. Wat deze voorstelling die gebaseerd is op het boek van Marieke Lucas Rijneveld zo sterk maakt, is hoe Ivo Van Hove erin slaagt om met scenograaf en lichtontwerper Jan Versweyveld een filmische, ja zelfs epische tour de force op de scène te ontwikkelen.

Recensie: Mijn lieve gunsteling ★★★★★

Recensie Feed me please ★★★1/2

desc

vrijdag 13 januari 2023 Bronks BrusselBert Hertogs

Een roze muur en een deuropening. Meer hebben Aminata Demba, Lien Thys en Laurence Roothooft niet nodig als decor voor Feed me please, een bijzonder relevante voorstelling voor jongeren die het fake gedoe op social media aankaart, algoritmes die voor de ene wel en voor de andere niet werken, het verslavende om steeds meer zieltjes te winnen, wat tot extremen kan leiden (zeker wanneer er een terugval in het aantal volgers volgt) en gemene comments die tot zelfmoord kunnen aanzetten.

Recensie: Feed me please ★★★1/2

Recensie The burnt city ★★★★1/2

desc

donderdag 12 januari 2023 One Cartridge Place, LondenBert Hertogs

Het moet gezegd, The Burnt City, immersief theater van punchdrunk in een regie van Felix Barrett en Maxine Doyle moet voor toeristen/buitenlandse theaterliefhebbers zowat het best bewaarde geheim van Londen zijn. De voorstelling speelt dan ook in drie oude fabriekshallen in Woolwich , een plek die jaren niet eens op de kaart van de Britse hoofdstad stond omdat het een militair geheim was dat er wapens gemaakt werden in The Royal Arsenal tijdens de twee wereldoorlogen. Bijna 30 jaar bevonden de kantoren van het Ministerie van Defensie zich er ook. Tussen de twee oorlogen werden er stoomlocomotieven vervaardigd. Maar het oorlogsvoeren veranderde ondertussen wel en via de lucht kon de vijand toch achterhalen waar Londen, dichtbij de Theems, haar wapens en munitie vervaardigde. De troef die The Royal Arsenal tijdens de Eerste Wereldoorlog had, werd een belangrijke kwetsbaarheid tijdens de daaropvolgende oorlog. De site werd meer dan 25 keer gebombardeerd tussen 1940 en 1945. Daarbij vielen 103 doden en 707 gewonden. Na de oorlog werden er onder andere opnieuw treinwagons gemaakt en nu is de zone voor een stuk een moderne woonwijk geworden.

Recensie: The burnt city ★★★★1/2

Recensie Stille nacht ★★★★1/2

desc

dinsdag 27 december 2022 HetPaleisBert Hertogs

Ik zal meteen met de deur in huis vallen met de feedback van het publiek op Stille Nacht toen ik de zaal verliet. Punt 1. Er waren toeschouwers die vonden dat het te stil was, met andere woorden dat Clara Cleymans, Wim Helsen en Peter Van den Eede niet sterk genoeg versterkt werden. Nu bon, we kunnen hier gerust een paar paragrafen aan wijden op z’n DE HOE’s waarom het compleet absurd zou zijn om Stille nacht voldoende versterkt te spelen. Maar dat gaan we deze keer niet doen. Feit is ook dat kinderen beter gaan luisteren als je zacht speelt. En dat werkt in hetpaleis merkten we al verschillende keren (zelfs ook tijdens godbetert schoolvoorstellingen). Eventueel zou je kunnen opperen dat links en rechts ‘een witteke’ welkom was zodat het publiek zou kunnen lachen zonder dat een stuk van de tekst die meteen na iets grappigs volgde wat verloren zou gaan. Maar dan kom je in conflict met de context van de voorstelling waarin er een gebrek aan tijd is. Het ander puntje van kritiek dat we hoorden was dat dit geen voorstelling voor 6 plussers is. Dat durf ik tegen te spreken. Mocht dat zo zijn, dan hadden we die heus lastig horen doen na verloop van tijd, zeker omdat Stille Nacht meer dan een uur duurt. Niets van dat, deze voorstelling boeit duidelijk kinderen en mensen met een beperking. Missie geslaagd dus.

Recensie: Stille nacht ★★★★1/2

>>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter