Othello vertaald naar 2015. Het concept is al even eenvoudig als geniaal. Regisseur Sofie Truyen koos ervoor om het stuk van Shakespeare te plaatsen in een nachtclub. Zaal Bart, een ietwat afgeleefd parochiezaaltje in Merksem, toverde ze met Paul Van Hoeck (decor), Kurt De Meyer en Pieter Maes (licht) om tot Club O. Waar anders gedragen mannen zich als haantjes, kan de jaloezie als een gif druppelsgewijs toegebracht worden, en worden veronderstellingen, gecreëerde perceptie als waarheid aanzien? Othello is dan ook een mannelijk stuk, liefde als een machtspel. De setting: een discotheek die dat dubbele weet op te roepen: het beste én het slechte uit de mens halen. Het zorgt ervoor dat Club O. een verdomd ingenieus, slim stuk werd dat ook flirt met belevingstheater (een stempel op de hand bij het binnenkomen, discobollen, belichting en dance muziek aan de bar,…). Een voorstelling die dan wel op het programma van Amateurtoneelhuis mag staan, maar zo goed is, dat ze zich kan meten met het professionele circuit. Truyen heeft zelf dan ook meer dan voldoende ervaring (Familie, 16+) en liet zich omringen door een zeer goede cast waar vooral de mannen erg straf spelen. Daarmee bevestigt Compagnie Schmaltz, dat vorig jaar twee Gouden Handjes won op het provinciaal amateurtheaterfestival van OPENDOEK met hun versie van Hamlet, dat het succes en de erkenning geen toevalstreffer is.
Mona (Sofia Talal) huwt met Oskar (Miki Beddeleem). Dit tegen de wil van haar vader in. Oskar is de baas van de nachtclub. Hij heeft net Kasper (Lieven Pattyn) gepromoveerd tot manager. Iago (Tom Slosse) voelt zich geen klein beetje gepasseerd in zijn carrièreplanning. Renzo (Justin Mol) koestert gevoelens voor Mona. Iago heeft alle touwtjes in handen, is de intrigant van het verhaal, en wat ongelukkig getrouwd met Emmy (Barbara Steyaert). Het is hij die Oskars jaloezie op de huwelijksparty waar iedereen op zijn honger blijft zitten, stelselmatig, met gevoel voor cynisme, ironie en sarcasme ook, weet in te brengen: “De liefde wordt zwaar overschat.” Het object dat de jaloezie zal doen omslaan in woede is in Othello een zakdoek. In Club O. is dat de sjaal die Oskar gaf aan Mona op de eerste nacht dat ze elkaar zagen. De sjaal die hij haar gaf buiten de club omdat ze het koud had. Maar Mona raakt hem kwijt…
Kasper wordt dronken gevoerd en is geen reclame voor de club waarop Oskar hem moet ontslaan. Wanneer Iago vertelt dat hij de sjaal die Oskar destijds aan Mona gaf in de jaszak van Kasper vond, raakt ie helemaal het noorden kwijt. Uiteindelijk wordt Kasper door Renzo en Iago uit de weg geruimd. Iago vermoordt vervolgens Renzo. En Oskar zijn Mona. Van Emmy hoort ie dat Mona nooit ontrouw geweest is. Het maakt hem radeloos en onzeker. Want was Iago wel te vertrouwen? Het beest in Iago is los terwijl de drie zangers (Wouter De Clerck, de man die Idool 2004 had moeten winnen, Mike Wauters en Priske Dehandschutter) met gehijg de scène van extra dramatiek voorzien.
Refereren naar de originele Shakespeare doen ze ook door driestemmig Mona’s nummer: “The poor soul sat singing by the sycamore tree, Everyone sing the green willow. She had her hand on her breast and her head on her knee, Sing willow, willow, willow.” te zingen uit de derde scène van de vierde acte dat niet veel later gevolgd wordt door Pentatonix’ “Run to you”. Een quote als “Let the beast go!” refereert dan weer naar Dehaene. “The sky is the limit!” en “Watch and learn!” doen dat onder andere naar exuberant gedrag in reality-programma’s van de commerciële omroepen. Dat, naast een ijzersterk decor (een toog waar ook uit twee kubussen blauw licht komt), zorgt zeer doeltreffend mee voor de stemmingsschommelingen die surfen van exuberant feestgevoel tot grimmige confrontaties en dialogen.
Club O. is op die manier meer dan Othello in een hedendaagse verpakking ook een aanklacht geworden tegen de macho-cultuur (“ik maak hem kapot!”) in de clubs . Sofie Truyen zet daarmee ook de 30+-hipsters met hun baardjes, dotjes en vooral hun haantjesgedrag in hun hemd. Maar Club O. kan evenzeer ook gezien worden als een pleidooi voor dochters om de goede raad van papa niet in de wind te slaan…
< Bert Hertogs >
Er zijn nog een beperkt aantal tickets beschikbaar voor Club O. De voorstelling is nog op zondag 22, donderdag 26, vrijdag 27 en zaterdag 28 maart 2015 te zien telkens van 20u tot 21u30 in Zaal Bart, Sint-Bartholomeustraat 9A, 2170 Merksem.
Meer info: www.schmaltz.be
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
10NOV
Freedom Forever
Lotto Arena Merksem
04OCT
Within Temptation
Lotto Arena Merksem
01APR
The Rose
Lotto Arena Merksem
09NOV
Christoff 3.0 XXL
Lotto Arena Merksem
04MAY
Up your ass
DE Studio Antwerpen
11MAY
Rod Stewart
Sportpaleis Merksem
29NOV
Bart Peeters Deluxe 2024
Lotto Arena Merksem
14DEC
Trixie Whitley
Stadsschouwburg Mechelen
16DEC
A Christmas Carol
Capitole Gent
17DEC
Grote Mensen
Schouwburg Noord
19DEC
Our Century So Far
DE Studio Antwerpen
20DEC
Bloed
Monty Antwerpen
20DEC
Tir Arthur
CC Schoten
21DEC
S10
Trix Borgerhout
5DEC
Dumb Money ★★★
Kinepolis Antwerpen
6DEC
Maestro ★★★
Kinepolis Antwerpen
5DEC
How to have sex ★★★★1/2
Cinema Cartoon s
2DEC
A Funny Thing Happened on the Way to the Forum ★★★
Lido2Paris
30NOV
Ne mobliez mie ★★★★1/2
Bourla Antwerpen
28NOV
Wish ★★
Kinepolis Antwerpen
26NOV
Turandot ★★★★1/2
Opera Bastille Parijs
25NOV
Night of the Proms 2023 ★★★★1/2
Sportpaleis Merksem