Nadat we haar voor de vierde keer op zes jaar tijd aan het werk zagen, weten we ondertussen dat Alicia Keys ons nog weinig weet te verrassen. De opbouw van haar show is steevast dezelfde met in het midden een solo aan de vleugelpiano op een rond podiumelement dat ronddraait. Nog minder verrassend is het dat ze op die momenten niet live piano speelt, dat doet namelijk een van de twee toetsenisten aan de zijkanten van het podium. Hoe ziet een recensent dat? Wel op het einde van “Like You’ll Never See Me Again” stak Keys haar rechterhand de lucht in terwijl we de piano nog hoorden doorspelen. Ook toen ze tijdens “Go ahead” een keyboard in de vorm van een grote zilveren sleutel – key hebt u hem? - omgord had, speelde ze zelf geen noot. Keys viel al snel door de mand toen de cameramannen inzoomden op haar handen. Een gefaket instrumentale dialoog met haar elektrische gitarist was het dus.
Ter plaatse blijven trappelen, is achteruitgaan, ook zo in de showbusiness. En net dat lijkt Keys live vooral te doen. Opgesloten in een zilveren kooi die ze wellicht leende van Shakira of Britney zingt ze opener “Love is blind” in een zilveren, fonkelend vestje. “I’m a truth seeker. They always said I wouldn’t make it. I’m the element of freedom.” zegt Keys vastberaden terwijl we zwart-wit visuals van prikkeldraad zien en historische beelden van Kennedy en demonstraties van zwarten die opkwamen voor hun rechten in de VS.
Een gans optreden lang preekt de R&B- en soulzangeres dat “onze volharding, onze strijd de vrede is”. “Onrechtvaardigheid moet omgezet worden in rechtvaardigheid. Minder angst moet er in de wereld zijn”. 4 Vrijheidsstrijders toont ze tijdens “Wait Til You See My Smile”: Lady Diana, Kennedy, Ghandi en Bob Marley in elk hun Warholiaans portret. “Change” en “Hope” zijn woorden die verschijnen op de grote ledschermen. Is het Witte Huis hoofdsponser van Keys tour of zo vragen we ons af? We kijken even na of we wel degelijk in de juiste zaal zitten op de juiste dag. Want op de omhalingen en “genezingen” na van predikers die het Sportpaleis al in het recente verleden aandeden, moest Keys niet onderdoen. “Pray For Forgiveness” maakte dat plaatje al helemaal compleet.
Tijdens haar enige bis “Empire State Of Mind (Part II) Broken Down” stak ze de liefde voor de VS, voor NY specifiek, voor het vrijheidsbeeld, niet weg. “I’m change, joy, glory, hope, empire, faith, peace, grace” zagen we verschijnen op de skyline van NY en het vrijheidsbeeld. Staat Amerika echt voor vrede? Gelooft de 29-jarige zangeres dat werkelijk?
De twintiger steekt aanvankelijk heel wat elektro en bleeps in haar nieuwe en oudere songs waarbij ze haar nummers een update wou geven. Helaas werken die bleeps en elektro eerder averechts bij R&B en soul. Fallin’, haar grootste hit, reed ze daarmee vakkundig de vernieling in. De bombast aan pathos - Keys ging op de knieën tijdens deze song - kon het niet meer redden. Alicia Keys klonk heser dan ooit. Bij het begin van “Diary” sloeg haar stem in de lage noten over. Bij “If I ain’t got you” en “Empire State Of Mind (Part II) Broken Down “ kwamen dan weer haar hoge noten er niet vlotjes door en moest ze die er letterlijk uit persen. Toen ze solo aan de piano “Pray For Forgiveness” zong, merkten we dat haar buikademhaling ver te zoeken was. Keys ademde in terwijl haar schouders naar boven gingen. Allemaal tekenen dat de zangtechniek die ze hanteert niet al te best is en mogelijks haar heesheid verklaren.
Pas naar het einde toe van haar optreden kwam er ambiance in het Sportpaleis, voornamelijk omdat Keys dan haar songs in hun gekend jasje hield en ze zonder veel toeters of bellen bracht. “Superwoman” bleef trouw aan de originele versie. En de o’s uit “No one” werden luidkeels meegezongen voornamelijk omdat de cameramannen het publiek filmden terwijl Keys zich opmaakte voor haar laatste kledingwissel.
Conclusie: dit was een matig en zeer routineus optreden dat in het teken stond van haar album “The element of freedom” dat vooral heel wat matige nummers kent. Keys kan beter: ze moet terug haar bezieling vinden en vooral trouw aan zichzelf blijven.
< Bert Hertogs >
De setlist:
Bis:
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
11NOV
Lady Gaga
Sportpaleis Merksem
18JUN
The Billy Joel Experience ft. Liberty DeVitto
Stadsschouwburg Antwerpen
03OCT
K3 Originals - De Reünie
Sportpaleis Merksem
05MAR
STOMP
Stadsschouwburg Antwerpen
25SEP
Kunst
Zaal Platform Antwerpen
13NOV
Mumford & Sons
Sportpaleis Merksem
27DEC
Jade Mintjens
Lotto Arena Merksem
09MAY
Cargo Mas feat. Selah Sue
Schouwburg Noord
09MAY
Inhaler
Lotto Arena Merksem
14MAY
Cleymans zingt Spring
Ancienne Belgique Brussel
14MAY
Tate McRae
Sportpaleis Merksem
17MAY
grot-nest-tempel-huis
HetPaleis
21MAY
DE SITCOM/Het tweede seizoen
corso Berchem
21MAY
Triomf
CC Schoten
3MAY
Disneyland Paris ★★★★1/2
Disneyland Paris
2MAY
Schopenhauer ★★★★1/2
Arenberg Antwerpen
30APR
Thunderbolts* ★★★
Kinepolis Antwerpen
25APR
The Elton Show ★★★★1/2
Stadsschouwburg Antwerpen
15APR
Pinokkio ★★★★1/2
DE Studio Antwerpen
11APR
Best wel jammer als je hier niet bij bent ★★★★
DE Studio Antwerpen
6APR
Esta Noche ★★★★
Zuiderpershuis Antwerpen
6APR
The Lion King Live in Concert ★★★★★
Kon. Elisabethzaal Antwerpen