PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Tir Arthur ★★★★

zaterdag 30 september 2023Schouwburg Noord

Tir

“De wereld ga ni nor de kloten, de wereld is naar de kloten!” Het is het levensmotto van de verbitterde Arthur Van Hooylandt die op de kermis de schietbarak ‘Tir Arthur’ uitbaat. Teleurgesteld in de wereld, het stadsloket en zijn mislukte huwelijk met Miranda van frituur Miranda, geeft hij ongezouten zijn mening over anderen: “Ik zeg et gelijk asda tis!” Schrijver Erik Vlaminck baseerde het personage uit zijn roman Suikerspin op ware feiten en in de theatervoorstelling ‘Tir Arthur’ kruipt Warre Borgmans in de huid van deze doorwinterde foorkramer. In een poëtisch Antwerps neemt hij het publiek mee in de wereld van de kermis en haar uitbaters. Hij wordt daarbij live muzikaal begeleid door Bo Spaenc en Johan Vandendriessche. De gedetailleerde omschrijvingen van herkenbare scènes, het gebruik van een geraffineerd en rijk Antwerps in combinatie met het spel, de timing en het stemgebruik van Warre Borgmans maken ‘Tir Arthur’ tot een voorstelling waarbij je schaamteloos kan genieten van en lachen met de miserie van Arthur Van Hooylandt.

“Ik kan u geen afspraak geven. Dat zal u via onze website moeten regelen.” Het is een zin die velen onder ons al grijze haren heeft bezorgd en hij frustreert ook Arthur van Hooylandt wanneer hij aan het stadsloket een kopie van een overlijdensakte gaat aanvragen. De gedeelde frustratie en de herkenbaarheid van de situatie trekken de toeschouwer van bij de start van de voorstelling in de wereld van Arthur van ‘Tir Arthur’. 

Als een oude meester schildert Warre Borgmans met een rijk palet aan woorden en uitdrukkingen tot in het kleinste detail de scène die zich voor de ogen van het publiek zou moeten bevinden. Het gevatte commentaar op bijvoorbeeld de veiligheidsspeld in het oor van de loketbediende dat hij daarbij tussen neus en lippen door nog maakt, is als het licht in een schilderij van Rembrandt dat onze focus meeneemt naar daar waar de kunstenaar het wil. Die veiligheidsspeld, het sterretje op de witte bottekes van Miranda, het glad gelakte achterwerk van Popeye; ze vormen de ankerpunten voor het verhaal dat Arthur te vertellen heeft. 

Schrijver Erik Vlaminck bedient zich daarbij van een enorm rijke Antwerpse taal die bol staat van de uitdrukkingen en dialectwoorden zonder te vervallen in een afstotelijke platte boel met een platte a-klank. Het is meer een “Jan Declair Antwerps” die het personage van Arthur een thuisbasis geeft en zijn taal een sappig kantje. Het laat Erik toe om Arthur zinnen te laten gebruiken als: “Ik ben gepluimd gelak een kerstkalkoen die me haar schraal poten omhoog op de vulling ligt te wachten.” , “Als die per ongeluk in mijn bed zou rollen.” en “Me momenten go men gat werkelijk ope van de schrik als ik in men schietkraam staan.” 

Warre Borgmans is dé geknipte man om de rol van Arthur te vertolken. Het taalgebruik en de manier van omschrijven passen hem als een op maat gemaakt kostuum. Het is dan ook geen wonder dat het geheel erg natuurlijk aanvoelt. Doe daarbij het verteltalent van Warre en zijn gevoel voor timing en je hangt als publiek aan de lippen van de verbitterde foorkramer. 

De combinatie van een herkenbare of voorspelbare situatie met een rijke taal en vooral ook een heerlijke timing, maken dat de tegenslagen en vooroordelen van Arthur Van Hooylandt voor het aanwezige publiek erg geestig woorden. ‘Tir Arthur’ bezorgt je een ontspannen avond theater waarbij je je eigen mijmeringen even los mag laten en je mee kan stappen in de wereld van de foorkramers. Op die reis voorzien Bo Spaenc en Johan Vandendriessche je live van de gepaste muziek. 

De muziek volgt de emotie van de vertelling en varieert al naargelang de stemming van het verhaal. Er klinkt een romantische melodie op de dwarsfluit bij de herinnering aan de huwelijksnacht met Miranda … van frituur Miranda, van wie Arthur met trots zegt: “De opwarming van de aarde is begonnen in haar broekske.” Wanneer Arthur het met schaamte heeft over zijn uitschuivertje, wordt hij heel zachtjes begeleid door synthesizer en elektrische gitaar. De gedachte aan zijn tijd in de kindermolen vraagt dan weer om een vrolijke melodie met wat saxofoon. En hoe kan het ook anders in een voorstelling over een foorkramer: de onvervalste klank van de kermis komt uiteraard ook voorbij. 

“Tir Arthur” is een passende mix van muziek en theater die je als publiek doet genieten van een beeldige taal en een sterke Warre Borgmans in de rol van Arthur Van Hooylandt. De voorstelling is doorspekt met fijne humor die je spontaan doet lachten … tenzij je met een Land Roover rijdt … althans volgens Arthur. Want dan ga je er niet veel van begrijpen … opnieuw volgens Arthur. Wij hebben er in ieder geval erg van genoten. 

< Sascha Siereveld > 

Credits:

spel: Warre Borgmans

compositie en muziektheatraal concept: Bo Spaenc

tekst: Erik Vlaminck

live muziek: Bo Spaenc en Johan Vandendriessche

coach: Johan Van Assche

kostuums: Chris Snik

scènebeeld, licht, klank & techniek: Dries Bellinkx


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter