5 kaarsjes mag Junior Ballet Antwerp (JBA) dit weekend uitblazen in hetpaleis. Dat een initiatief als JBA nodig is, die pas afgestudeerden klaarmaakt om een professionele carrière uit te bouwen, bewees het voorprogramma Etudes van de Koninklijke Balletschool Antwerpen op muziek van Carl Czerny. We kregen levendig, klassiek ballet voorgeschoteld, bij de start waanden we ons zelfs in het repetitielokaal toen we de meisjes en de jongens aan de barres hun klassieke bewegingen zagen oefenen. Naarmate het voorprogramma vorderde, werden die weggedaan en kregen we dynamische sprongen, lifts en dergelijke te zien die vooral aantoonden welke solide basis een balletschool jongeren kan bieden.
Maar dat is uiteraard niet genoeg om het te kunnen maken in de balletwereld. Een personage neerzetten, een rol naar je hand zetten in een avondvullend werk, leren omgaan met (live) muziek, timing, de kunst van dramaturgie … zijn zaken die je maar in beperkte mate meekrijgt in een balletschool, als je het al meekrijgt. Vandaar dan ook dat een aanvullende opleiding zoals JBA die aanbiedt, jongeren kan vervolmaken.
Dat Junior Ballet Antwerp niet alleen oog heeft voor het talent van morgen onder de ballerino’s en ballerina’s maar ook onder de choreografen die straks het mooie weer mogen maken, bewees het met The Wind’s Gift dat de Chinese choreograaf Le Wang speciaal voor JBA maakte. De kracht van de nieuwe wind die waait, die voor verandering kan zorgen, die op zomerdagen voor de welgekomen afkoeling zorgt en tijdens de verschillende seizoenen een eigen rol speelt, staat centraal in dit heel sobere en heel mooie werk waar heel veel subtiele hand- en armbewegingen die zowel naar de Westerse als de Oosters dansstaal verwijzen, in steken.
Op dat vlak vormt de dans in combinatie met de muziek van de Chinese componist Qigang Chen die tevens Chinese als klassieke Westerse klanken integreert en we nog kennen van zijn werk voor de Olympische Zomerspelen in Peking 16 jaar geleden, een prachtig huwelijk. Le Wang stond op het punt om door te breken met een opdracht in de VS. Maar de coronacrisis stak daar een stokje voor. De man die zelf de Westerse danstaal met de paplepel meekreeg, besteedde die tijd om zich te verdiepen in de Oosterse, Chinese danstaal wat leidt tot dit onder andere ritmische vloerwerk.
Bij de start van de choreografie zien we de dansers een collega die voor hen op de rug ligt voortbewegen richting de voorkant van het podium. De scène is kaal, en wordt enkel belicht door enkele spots. In het begin horen we zelfs geen muziek, maar is het de adem van een van de dansers die het ritme aangeeft. Het leidt tot een prachtig eindresultaat dat tot en met het buigen in de arm- en handbewegingen wordt doorgezet. Hiermee bewijst JBA nog maar eens dat het op artistiek vlak niet alleen toonaangevend is maar wat ons betreft ook de jongste jaren veel opwindender werk aflevert dan Ballet Vlaanderen.
Want in wat een eclectische catalogus aan werken heeft het Junior Ballet Antwerp de afgelopen 5 jaar haar tanden niet ingezet? Van het humoristische en theatrale Cake or Death van principal Nancy Osbaldeston op muziek van Chopin waarmee het caleidoscopische overzicht na de pauze begon, over het wondermooie neo-klassieke Metamorphosis van David Dawson (tevens sinds de oprichting van JBA artistiek beschermheer) op muziek van Philip Glass dat hier - net als tijdens de andere werken overigens - feilloos live gebracht werd door de Japanse pianiste Emi Morishita en als werk terecht in het overzicht iets meer speeltijd kreeg dan de andere, het klassieke ballet Cinderella waar een twist in zat tot het recente James, ter gelegenheid van het feestjaar rond Ensor … het passeerde allemaal de revue.
Knap hoor hoe JBA erin geslaagd is 11 werken uit elkaar te halen en terug fragmentarisch aan elkaar te zetten waarbij het geheel niet alleen die diversiteit aan kleuren en stijlen toonde, maar men er ook voortreffelijk in sloeg om dat patchwork een eigen spanningsboog mee te geven zodat het overzicht in geen tijd haar finale kende in Altea Nuñez’ Summer op de wondermooie muziek van Max Richter die Vivaldi’s 4 Seizoenen hercomponeerde.
Om kort te gaan: we beleefden alweer een prachtige avond dankzij Junior Ballet Antwerp. Benieuwd naar wat voor meer fraais we ons op artistiek vlak bij hen de volgende jaren mogen verlekkeren.
< Bert Hertogs >
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
26JUN
Santana
Sportpaleis Merksem
16OCT
Katy Perry
Sportpaleis Merksem
05DEC
Jasper Steverlinck
Lotto Arena Merksem
04OCT
Pierce The Veil
Lotto Arena Merksem
11OCT
Christoff Zingt Tura 2
Stadsschouwburg Antwerpen
21NOV
Night of the Proms 40 jaar
Sportpaleis Merksem
15NOV
Jan Smit Live in het Sportpaleis 2025
Sportpaleis Merksem
12DEC
Revolutionary Road
CC Schoten
13DEC
BOG.2
corso Berchem
13DEC
Lara Chedraoui en Floris De Decker
Schouwburg Noord
14DEC
Ode aan Rob de Nijs
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
14DEC
Elektra Unbound
deSingel Antwerpen
14DEC
Tom Vanstiphout en Nina Babet
CC Brasschaat
20DEC
Clouseau
Sportpaleis Merksem
20DEC
Scala & Kolacny Brothers
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
21DEC
Tourist LeMC
Bourla Antwerpen
28DEC
Lampje
corso Berchem
7DEC
Peter Pan: Terug Naar Nimmerland ★★★
Stadsschouwburg Antwerpen
8DEC
A nonsense Christmas with Sabrina Carpenter ★★★★
Netflix
6DEC
The time of your life ★★★★1/2
Viage Theatre Brussel
6DEC
The devil wears Prada ★★★★1/2
Dominion Theatre London
2DEC
Wicked ★★★★1/2
Kinepolis Antwerpen
1DEC
Fanny and Alexander ★★★★★
De Munt Brussel
28NOV
Vaiana 2 ★★★
Kinepolis Antwerpen
24NOV
De Revisor ★★★★
Studio Carwash
23NOV
Hans Klok - Face The Future: A Magical Journey Through Time ★★★★1/2
Stadsschouwburg Antwerpen