PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Junior Ballet Antwerp: Cinderella ★★★★

zaterdag 31 mei 2025HetPaleis

Junior

Het verhaal van Assepoester is diep verweven in onze westerse sprookjescultuur. De meesten van ons kunnen de historie van het weesmeisje dat van haar stiefmoeder niet naar het bal van de prins mag in hun dromen navertellen. En dat is exact wat Junior Ballet Antwerp doet met haar voorstelling  ‘Cinderella’. Het publiek wordt meegevoerd in een droomwereld van kastelen, prinsen en geesten die wensen doen uitkomen. Op de meesterlijke muziek van Sergei Prokofiev komt Assepoester dansend tot leven. Dankzij de betoverend mooie choreografie van Altea Nuñez en Alain Honorez krijgt het jonge talent van Junior Ballet Antwerp de kans om te schitteren in een topproductie die ondersteund wordt door fantastische videoprojecties van Julie en Tibaut Coppens en een heel sterk lichtontwerp van Gloria Montesinos. Ella Matthews en Benedetta Sicilia zorgen als stiefzussen voor de komische noot terwijl Letizia Austoni schittert als Assepoester. Silvio Nikolov mag als jonge prins al dansend de harten stelen van de dames op het bal.

Schoonheid kent vele uitingsvormen. Junior Ballet Antwerp slaagt erin om met haar balletvoorstelling ‘Cinderella’ een hele reeks van hen op topniveau met elkaar te combineren. Laat ons beginnen met het eerste wat opvalt als het doek opengaat: de grafische vormgeving. Tijdens de eerste première in 2023 speelde ‘Cinderella’ in de majestueuze Handelsbeurs in Antwerpen. Voor de intiemere uitvoering van 2025-2026 heeft men via videoprojectie met heel veel oog voor detail de grandeur van dit gotische bouwwerk in de theaterzaal gebracht. De architectuur van het landhuis en het kasteel worden op een gaasdoek geprojecteerd waardoor men de achtergrond kan laten transformeren wanneer dat nodig is. De projecties dragen bij aan de magie van de voorstelling én ze creëren een ruimte achter het speelveld waar men achtergrond kan creëren. Zo kan je op de achtergrond zien hoe de stiefzussen en hun moeder het banket aanvallen terwijl op het speelvlak Letizia Austoni en Silvio Nikolov met hun dans uiting geven aan een ultiem moment van romantiek. 

Wat ons naadloos brengt bij de rollen van Ella Matthews, Benedetta Sicilia en Altea Nuñez: de stiefzussen en de stiefmoeder. Het zijn de verwende ettertjes uit het verhaal en de stuwende kracht voor de humor in deze voorstelling. Ze zijn lomp, plomp, boertig, aandachtsziek, kleingeestig en verwend, maar niet kwaadaardig. Zowel in kostuums als gedrag vallen ze steeds uit de toon. Ze werken daarbij meer dan eens op de zenuwen van de andere personages en op de lachspieren van de toeschouwers. Terwijl het corps de ballet je hart en ziel vervult met romantiek door de manier waarop ze gracieus van diagonalen naar cirkels dansen, toveren Ella Matthews en Benedetta Sicilia spontaan een glimlach op de lippen met de streken die ze op de achtergrond uithalen. Wat een heerlijk gevoel voor humor en een sterk staaltje dramaturgie. 

Maar het hoofdpersonage in ‘Cinderella’ is uiteraard Assepoester zelf. De Italiaanse danseres Letizia Austoni mocht deze rol vertolken en deed dat met brio. Assepoester is het toonbeeld van élégance, bescheidenheid en dankbaarheid en dat wordt ook weerspiegeld in de choreografieën die het duo Altea Nuñez en Alain Honorez voor haar ontwierpen. De dans met de bezemsteel is sierlijk, elegant en tegelijkertijd ook vertederend. Letizia straalt tijdens het dansen een onschuld uit die de complexiteit van haar dansprestatie netjes verhult. 

Letizia Austoni moet de klus uiteraard niet heel de tijd alleen klaren. Zo wordt ze in de eerste akte ondersteund door negen geesten. Hun sluiers dansen in de wind wanneer ze over de scène dartelen en dat levert een extra visuele dimensie op. Het vloeiende van de bewegingen wordt geaccentueerd en het geheel krijgt een extra magische toets die verder onderstreept wordt door het lichtontwerp van Gloria Montesinos. 

Sergei Prokofiev geeft in zijn muziek een gevoel mee dat door de dansers wordt vertaald in beweging en ondersteund wordt door gepaste belichting. De grafische vormgeving, de choreografie, de muziek, de dans en het licht zouden elkaar moeten versterken en dat is in deze productie van Junior Ballet Antwerp absoluut het geval. Nog zo’n geweldig moment waarop dit voelbaar is, is tijdens de droom van de prins. In die droom loopt zijn hart over van Assepoester en dat vertaalt zich in tien Assepoesters die door zijn gedachten dansen. Het gaasdoek is daarbij wit gemaakt zodat de schaduwen van de ballerina’s voor de mysterieuze sfeer zorgen. Om dit extra te benadrukken worden de in het wit geklede danseressen voorzien van een blauwe schijn. Wanneer de twee stiefzussen hun opwachting maken, worden zij getrakteerd op een roze schijn. En zo vallen die twee clowns weer netjes uit de toon. 

Bij de heren verdienen Silvio Nikolov, James Cooper en Ludovico Gallo een extra vermelding als respectievelijk de prins, de dansmeester en de hoofdlakei/extra Assepoester. In de choreografie van Altea Nuñez en Alain Honorez krijgen de heren volop de kansen om hun danstalent en hun sprongkracht te etaleren. En daar draait het bij Junior Ballet Antwerp tenslotte om: jong danstalent verder vormen en de kans geven om te groeien. Tijdens deze uitvoering van ‘Cinderella’ heeft het publiek volop de gelegenheid om daarvan met volle teugen te genieten. 

< Sascha Siereveld >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter